Tornar

Una de les obres abstractes de l'artista Abdelkader Benchamma que es poden veure a l'exposició

El dibuix expandit d'Abdelkader Benchamma s'estén per l'ADN Galeria

L'ADN Galeria acull del 12 de desembre al 27 de febrer Rayon Fossile, una mostra de l'artista francès Abdelkader Benchamma on el dibuix s'expandeix i surt dels límits d'una obra concreta per estendre's per l'espai expositiu.

Abdelkader Benchamma és un artista nascut a Masamet, a la regió francesa d'Occitània, el 1975. Viu i treballa entre Montpeller i París, i ha exposat entre altres ciutats a Brussel·les, Toronto, Nova York, Doha i, sovint, a París, on ha protagonitzat exposicions tan sonades com L’horizon des événements (2018), al prestigiós centre de creació multidisciplinari Le Centquatre-Paris. En aquell centre parisenc, va crear una sorprenent obra mural de grans dimensions que pertorbava el concepte de l'espai de l'espectador en expandir-se per les parets i el sostre de la sala on es mostrava la creació. 

També a l'ADN Galeria, on mostra les seves creacions més noves, l'artista crea una obra site-specific, és a dir, pensada expressament per a l'espai que l'acull. És una obra que depassa els límits del paper i que envolta fins i tot els mateixos espectadors i espectadores que l'estan veient.

Abstracció i figuració, ara amb un clar predomini de la primera, es troben en les obres de Benchamma, que sovint beuen de referències clàssiques de l'art i la literatura, d'aquesta divulgació científica popular a la qual l'artista és addicte, del disseny gràfic, de l'art oriental i fins i tot del còmic i l'art urbà. A partir d'aquests elements, crea unes imatges problemàtiques de caràcter oníric i incoherent que mostren un existencialisme angoixant i que al·ludeixen al món de la ciència però, també, al de l'espiritualitat.

Ho fa un cop més a Rayon Fossile, un títol que fa referència al fenomen de l'astrofísica conegut com a radiació de fons de microones, que es considera un rastre del big bang durant el qual es va crear l'univers. Benchamma considera que la representació d'aquesta radiació de fons ens permet rastrejar mitjançant les imatges records del nostre inconscient fossilitzat, d'aquí el títol de la mostra.

La ciència, doncs, és un dels instruments que utilitza l'artista per parlar de la condició humana, de les necessitats i de les pors d'uns homes i dones que expressen i combaten la desorientació i l'angoixa mitjançant la creació de mitologies. Benchamma es pregunta pels mites i per l'aspecte que prenen en temps d'internet. Potser abans parlàvem d'àngels i éssers celestials i avui ens referim a éssers extraterrestres i ovnis, però, de fet, tot és part de la mateixa història: la d'una Humanitat que alça la vista cap al cel mentre espera alguna cosa.

Les obres de la mostra, que confronten el que és a dalt i el que és a baix, el cel i la terra, expressen la decepció de Benchamma per la societat materialista en la qual vivim i són una reivindicació d'una espiritualitat que, en la seva opinió, està molt poc present en el món contemporani. 

Aquesta és la tercera exposició d'Abdelkader Benchamma a l'ADN Galeria, a més de The Great Invisible Battle, que va presentar l'any 2016 a la Blue Project Foundation de Barcelona i que qüestionava la veracitat de les imatges que veiem partint de modificacions i reinterpretacions d'aquestes mateixes imatges.

Si teniu curiositat per veure les obres més noves d'Abdelkader Benchamma, deixeu-vos envoltar per les creacions que formen part de Rayon Fossile, però, abans, consulteu la informació sobre la mostra al web de l'ADN Galeria.

Data de publicació: Dimecres, 09 Desembre 2020
  • Comparteix