
Un experiment psicològic a l'escenari del Teatre Eòlia
Un muntatge teatral a càrrec d'uns intèrprets emergents i un dramaturg consagrat reprodueix un conegut experiment psicològic.
Què som capaces de fer les persones quan estem sotmeses a condicions extremes? Si us heu fet aquesta pregunta algun cop, trobareu algunes respostes, no sempre agradables, en un muntatge teatral basat en un experiment social que va dur a terme de manera real l'any 1971 a la Universitat d'Standford, a Califòrnia (EUA). Jorge-Yamam Serrano firma una dramatúrgia que es titula així: L'experiment.
Tot forma part del cicle Eòlia Escena Emergent, una iniciativa del màxim interès que posa en contacte directors o dramaturgs consagrats, com en aquest cas, i els i les joves intèrprets que surten de l'Escola d'Art Dramàtic Eòlia i que, en aquestes representacions, tenen la possibilitat de treballar amb coneguts professionals de l'escena i adquirir així una experiència valuosa.
Aquest cop, posen en peu una obra que es basa en uns fets reals. Un investigador, el professor Philip Zimbardo, va demanar voluntaris per dur a terme un experiment psicològic: sotmetre els i les estudiants que s'havien ofert a participar, a unes condicions de vida extremes. Durant dues setmanes, simularien viure en una presó i, mentre una part dels voluntaris es convertirien en guardians, l'altra meitat farien el paper de presoners.
Una setmana després, els resultats havien desbordat qualsevol previsió i s'havien establert unes dinàmiques de violència i animalitat que van obligar a suspendre l'experiència. I és que l'experiment va fer aflorar una dinàmica grupal que conduïa a la violència i l'agressivitat, d'una banda, i a la submissió i acceptació de l'altra.
Us ho ensenyen un equip d'intèrprets emergents format per Atria, Anna del Campo, Jaume Espriu, Joan Mateo, Ana Riera, Núria Rodríguez, Laura Tobella, Pol Torres i Josan Vázquez, amb ajudantia de direcció a càrrec de Víctor Gil.
Veniu a veure el muntatge i formeu part de l'experiència, ja que, en aquesta posada en escena, el públic, de la mateixa manera que els actors, assistirà com a voluntari a aquest experiment singular.
Si voleu saber com s'acaba L'experiment, veniu a veure-ho al Teatre Eòlia, però abans consulteu al seu web la informació sobre les representacions.