Tornar

Imatge de la intervenció temporal Remor renou, de Laura Llaneli
Fotografia de la instal·lació Polvere che gira, de Mireia c. Saladrigues
Imatge d'un senyal provisional d'obres, al·lusiva a la intervenció Visita d'obra d'Anna Dot

Soroll, pols i incertesa

El projecte Incòmodes elucubra sobre les molèsties provocades per les obres del futur Centre d’Art Contemporani de Barcelona a través de tres sites-specifics.

La Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona està de mudances. Al febrer va abandonar l’espai on es va inaugurar el 2012 per traslladar-se a l’altre costat de l’edifici. Si tot va bé, al maig s’inaugurarà el nou Centre d’Art, a tocar del carrer Gran de Sant Andreu.  

En aquest trànsit, tres artistes han treballat al voltant d’allò que generen les obres: soroll, pols i incertesa. El projecte s’anomena Incòmodes, en al·lusió a aquestes tres incomoditats inherents a qualsevol treball de construcció o reforma que Laura Llaneli (Granada, 1986), Mireia c. Saladrigues (Terrassa, 1978) i Anna Dot (Vic, 1991) examinen a través de tres intervencions temporals que enriqueixen la frontera entre allò material i allò intangible, i que refermen la idea que l’art contemporani sovint és incòmode.

Per massa críptic o per massa crític, l’art d’avui confronta sovint amb l’obstinada necessitat d’entendre-ho tot, i a poder ser ràpid i fàcil, sense escalfar-nos el cap. En aquesta incomoditat, l’art ha trobat el seu terreny de joc, indagant sobre els seus propis límits i els de la societat.

A Remor renou, Laura Llaneli proposa fins al 29 d’abril la instal·lació d’unes lones als voltants del Centre d’Art amb textos que descriuen el so produït per les obres; és a dir, un so que és sonor i silent alhora. A més, l’artista conduirà un procés de creació col·lectiva amb un grup d’alumnes de l’Escola Municipal de Música de Sant Andreu per intepretar aquell text i la idea de soroll amb instruments convencionals.

A Polvere che gira, Mireia c. Saladrigues posa en marxa una màquina de pols d'obra a les escales de l’antic Centre d’Art, de manera que el polsim de roca anirà caient i cobrint, a poc a poc, l’ingrés. Qui passi davant de la porta de vidre veurà fins al 29 d’abril com l’edifici es va empolsinant, metafòricament i literalment.

Per la seva part, el 25 de març, Anna Dot oferirà una Visita d’obra molt particular. L’artista concep les obres del nou Centre d’Arts com una “zona de traducció” similar a la Torre de Babel, tant per la diversitat de llengües de les persones que hi treballen com pels senyals provisionals, que no segueixen cap sistema unificat. A partir d’una conversa amb Amador Hernando, el cap d’obres, i de l’estudi de les torres de Babel d’Athanasius Kircher i de Pieter Brueghel el Vell, l’autora se serveix de la Intel·ligència Artificial (IA) per representar les dificultats actuals en la recerca tecnològica per aconseguir la comprensió universal a través d’un sistema de traducció perfecte.

Data de publicació: Dimecres, 15 març 2023
  • Comparteix