Aquest lloc web fa servir cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència de navegació, i oferir continguts i serveis d’interès.

En continuar la navegació entenem que s’accepta la nostra política de cookies.

Tornar

Una de les màquines que utilitza l'artista en la seva instal·lació i que permet projectar taques de llum de formes diverses

Una instal·lació immersiva per descobrir què és un fosfè

Heu vist mai aquelles llums que apareixen després de pressionar lleument el globus ocular? Doncs Martín Kaulen les converteix en matèria primera per a la creació artística.

L'Espai Souvenir cedeix el seu espai expositiu a l'artista xilè Martin Kaulen des de l'11 de febrer fins al 20 de març, quan podrem veure la mostra Escuela del fosfeno, en la qual pren com a punt de partida unes llums que apareixen quan s'estimula el nervi òptic per un mitjà diferent de la llum.

Kaulen és un artista nascut a Santiago de Xile el 1988 que utilitza diversos materials i tècniques i que està interessat, entre altres qüestions, en l'art geomètric, l'art cinètic, les creacions artístiques de la prehistòria i l'art sonor. Aquest cop, treballa amb la llum, matèria primera d'una exposició en la qual parteix dels fosfens, aquells llums que veiem amb les parpelles tancades quan el nostre sistema nerviós està excitat per una lleugera pressió, per efecte d'una droga, a causa de l'estimulació elèctrica o, simplement, quan estem a punt de quedar-nos adormits. Tenen la forma de taques de llum, sempre diferents, o de figures geomètriques.

Tots els éssers humans són susceptibles de percebre aquests llums que, de fet, recorden poderosament les formes d'algunes pintures rupestres. Són, pel que sembla, un fet transversal en l'espècie humana que, per tant, no té a veure amb una cultura o l'altra.

El fenomen ha atret l'atenció de Kaulen que, si temps enrere va crear una instal·lació en un museu barceloní amb unes pedres decorades amb motius que recordaven aquests fosfens, ara torna a estudiar el mateix tema des d'una altra perspectiva. Qui vingui a Espai Souvenir es trobarà amb una instal·lació immersiva amb un llum intermitent que genera una "estimulació complexa" que produeix efectes tant a l'exterior com en l'interior dels mateixos espectadors i espectadores, que viuran en conseqüència una experiència que té un caràcter absolutament personal i intransferible.

Els i les visitants, a més, estaran convidats a convertir aquestes llums i aquesta experiència en una obra creativa, sigui fent servir les arts plàstiques, l'escriptura o l'experimentació sonora.

Si voleu descobrir què és un fosfè i quin ús artístic se'n pot fer, veniu a veure la instal·lació de Martin Kaulen a l'Espai Souvenir, però abans consulteu la informació sobre la mostra al seu web.

Data de publicació: Dimarts, 08 Febrer 2022
  • Comparteix