Tornar

Fotograma d'Els tres porquets, d'Albert Serra

Hitler, Goethe i Fassbinder, 'Els tres porquets' d'Albert Serra

La Fabra i Coats: Centre d'Art Contemporani estrena a l'Estat el film del director de Banyoles, d'una durada de més de cent hores i que fins ara només s'havia projectat sencer a Alemanya.

Ara fa deu anys, el cineasta de Banyoles Albert Serra, convidat per la dOCUMENTA de Kassel, va rodar una pel·lícula al llarg dels cent dies de certamen. Cada dia es filmava, muntava i projectava in situ. Els intèrprets eren treballadors de la ciutat alemanya, no professionals, i per a l'edició d'imatge i so es va crear un equip d'entre sis i vuit persones capitanejat per Serra i la seva productora, Andergraun Films. En va sortir la pel·lícula Els tres porquets, de 101 hores i que parteix de tres llibres de converses: de Hitler, Goethe i Fassbinder. En aquests deu anys, tan sols s’ha pogut veure de forma íntegra en tres ocasions: dues en un cinema (el 2012 al Gloria de Kassel, i el 2018 a la Volksbühe de Berlín) i una en una sala d’exposicions com a instal·lació multicanal (a la Kunstverein d’Hamburg, el 2021).

A partir del 19 de novembre i fins al 12 de febrer de l'any vinent, aquesta magna obra serà a la planta baixa de la Fabra i Coats: Centre d'Art Contemporani. Per iniciativa de la mateixa Fabra i Coats, i amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Goethe-Institut de Barcelona i el Consolat d’Alemanya, s'ha fet una gegantina feina de traducció i subtitulació de les moltes hores de metratge, un treball que ha durat nou mesos. Allò que trobareu al centre d'art serà un dispositiu original dissenyat per Joana Hurtado que vol traslladar a la sala expositiva la fragmentació formal i la complexitat conceptual de l’obra. Consisteix en una pantalla triangular (que evita la frontalitat i obstaculitza qualsevol visió unitària, subratllant la “impossibilitat” de veure-la sencera) i elevada (que deixa en suspens les imatges, les veus i els porcs, i fa aterrar al públic, veritable responsable, des d’aquesta experiència en present, de la lectura del passat). 

La pel·lícula de Serra neix dels llibres Converses amb Goethe de Johann Peter Eckermann, les reflexions de l’escriptor romàntic en els seus últims anys de vida (1792-1854), que a la pel·lícula passen de la tercera a la primera persona; Les converses privades d’Adolf Hitler, monòlegs del Führer pronunciats i transcrits pel seu cercle més íntim entre 1941 i 1944 (però publicats deu anys més tard), i un recull d’entrevistes i articles del cineasta Rainer Werner Fassbinder, editat per Robert Fischer (Fassbinder per Fassbinder. Les entrevistes completes). L'experiment cinematogràfic de Serra explora la performativitat del mitjà, però també la fidelitat als textos autobiogràfics i la construcció simbòlica de la història.

Per a més informació, cliqueu a l'enllaç.

Data de publicació: Dimecres, 16 novembre 2022
  • Comparteix