Patterns and Recognitions. Una composició en tres parts de United Visual Artists

2024

Artistes

Hashtags
#patterns_recognitions

Disseny Hub Barcelona - C. Irena Sendler, 1

Autor:
United Visual Artists (UVA)

Horari especial:

Divendres 2, de 19.00 a 23.30 h.

Dissabte 3, de 10.00 a 17.00 h i de 18.30 a 23.30 h.

Diumenge 4, de 10.00 a 17.00 h i de 18.30 a 23.00 h.

A partir del 5 de febrer i fins al 17 de març, l’entrada a l’exposició serà de pagament (consulteu preus i horaris al web del DHub).

 

La proposta central del Llum BCN’24 és el tríptic Patterns and Recognitions, que reuneix tres projectes de l’estudi londinenc United Visual Artists (UVA), creat per l’artista Matt Clark. És un tríptic inspirat en la música de les esferes (Silent Symphony), la perspectiva renaixentista (Vanishing Point) i el pes de les dades en l’era de la informació (Present Shock).

 

‘Silent Symphony’

Inspirat en la creença dels filòsofs de l’antiga Grècia que l’univers produïa un tipus de música inaudible, el projecte fa un rastreig de les freqüències ressonants i les sincronicitats que es produeixen a escala còsmica, i explora com es relacionen amb el nostre sentit de l’harmonia. Vuit escultures cinètiques personalitzades projecten plans giratoris de llum i so per tota la sala. Oscil·lant entre l’ordre i el caos, els feixos de llum travessen l’espai mentre creen complexos patrons i interaccions amb l’arquitectura. L’obra materialitza forces energètiques invisibles, com la gravetat, i els dona forma de llum i so.

 

‘Vanishing Point’

Aquesta instal·lació, inspirada en els dibuixos de la perspectiva renaixentista, fa servir la perspectiva com a eina per remodelar i redefinir un espai, continuant amb les exploracions d’UVA en l’arquitectura programable i creant la il·lusió de la llum com a material físic. Raigs de llum blanca es projecten des d’un punt de fuga invisible, dibuixen diferents geometries, composicions i divisions dintre de la sala i transformen el nostre sentit de la perspectiva. El comportament de l’obra és imprevisible i fluctua entre feixos de llum que flueixen tranquil·lament i moviments més enèrgics. La qualitat funcional i arquitectònica del camp sonor tridimensional reforça aquestes composicions.

Aquesta instal·lació lumínica NO és recomanable per a persones amb sensibilitat visual o auditiva especial.

El raig làser de la instal·lació pot provocar danys a la càmera del dispositiu mòbil.

 

‘Present Shock’

La proposta confronta l’espectador amb una allau de rellotges estadístics que representen informació en temps real sobre el món, des d’esdeveniments globals que canvien la vida fins a trivialitats banals de l’existència quotidiana, i posa en relleu com la velocitat i el volum de dades en l’era de la informació plantegen nous reptes al nostre limitat aparell cognitiu. Moltes de les estadístiques presentades es produeixen diferents escales temporals i horitzons espacials per desafiar la nostra percepció o comprensió i revelar així l’estat fluctuant i dinàmic que caracteritza la vida a la Terra.

United Visual Artists (UVA) és un estudi fundat a Londres l’any 2003 per l’artista britànic Matt Clark. El seu treball integra les noves tecnologies amb mitjans tradicionals com l’escultura o la performance. Des de la filosofia antiga fins a la ciència teòrica, explora els marcs conceptuals i els fenòmens naturals que constitueixen la nostra cognició. Les seves obres van des de peces de petita escala fins a instal·lacions escultòriques de gran escala per a espais públics. Les seves línies de recerca inclouen la tensió entre experiències reals i sintetitzades; la interpel·lació de la nostra relació amb la tecnologia, i la creació de fenòmens que transcendeixen allò purament físic. Ha treballat per a institucions com The Curve - Barbican Art Gallery, Victoria & Albert Museum, Royal Academy of Arts, Serpentine Gallery, The Wellcome Trust, The British Library, Manchester International Festival, YCAM, al Japó, i el MoNA Museum de Tasmània. Les seves obres permanents es poden veure a Toronto, Dubai i Filadèlfia. Ha col·laborat amb artistes com ara Massive Attack en els seus projectes en directe, el coreògraf Benjamin Millepied i el Ballet de l’Òpera de París, l’artista sonor Bernie Krause i el neurobiòleg teòric Mark Changizi.