El MACBA es posa en hora

Elvira Dyangani Ose va inaugurar, el desembre del 2022, la seva primera exposició de la col·lecció del MACBA. Després de mostres organitzades cronològicament i d’altres amb tesis de caire sociopolític, s’ha volgut posar en relleu, com indica el mateix títol, la Intenció poètica de les obres.

Els nens i les nenes tenen veu política? Els adults sabem quines són les seves demandes? Els polítics les tenen en compte en els seus programes? L’artista colombià Iván Argote (Bogotà, 1983) té una llarga trajectòria en el treball amb els més petits: ell mateix és fill de dos dels fundadors del partit Cambio Social i, més endavant, del Partido Socialdemócrata Colombiano, i des de l’any 2011 imparteix un taller de protesta per a infants de quatre a vuit anys. Ara com ara, l’ha fet més de vint cops en més d’una dotzena de ciutats d’Europa, l’Àfrica, Llatinoamèrica i els Estats Units. Les imatges i els documents del taller que va realitzar en un museu francès, recollits en una instal·lació titulada Activissimme!!, 2011-2013, són una de les troballes de la nova exposició de la col·lecció permanent del MACBA, titulada Intenció poètica. Està comissariada per la directora del museu, Elvira Dyangani Ose; la conservadora de la col·lecció, Antònia Maria Perelló, i les conservadores Claudia Segura i Patricia Sorroche.

N’hi ha moltes més, com Updated, la instal·lació de Pep Duran (Vilanova i la Geltrú, 1955) que vol trencar amb les inèrcies, perquè talla el pas al visitant i l’obliga a decidir si trepitja l’obra o si busca un camí alternatiu per entrar dins les sales. També la coneguda Ajuda humanitària de Núria Güell (Vidreres, Girona, 1981). Es tracta d’una obra que neix fruit del matrimoni amb el cubà que li havia escrit la carta d’amor més bonica, perquè ell pogués obtenir la nacionalitat espanyola. Al MACBA aquest treball es pot veure en el format inèdit d’una gran instal·lació que reprodueix el menjador d’una casa. I Helicon, el vídeo de Fito Conesa (Cartagena, 1980) en el qual set músics invoquen la fi del món en un llac artificial creat amb restes de l’activitat minera de La Unión.

Núria Güell i Fito Conesa són dos dels artistes que s’estrenen en una exposició de la col·lecció del MACBA. També hi debuten Bernat Daviu (Fonteta, Girona, 1985), amb uns vídeos d’uns ballarins entre quadres de patums, com Gerhard Richter i Sean Scully, Regina Giménez, Mirtha Dermisache, Kristina Kostadinova, Ángela de la Cruz, Ângela Ferreira, Magdalena Jitrik, Amalia Pica i Sandra Gamarra. Així mateix, hi trobem Zoe Leonard (Nova York, 1961) amb un poema que reclama una presidenta lesbiana per als Estats Units, a més de Mar Arza, Concha Jerez i Elena del Rivero. S’hi poden veure obres noves d’altres artistes que havien passat per la col·lecció, com el mateix Iván Argote, Dora García, Laia Estruch, The Otolith Group, Tres, Jorge Ribalta i Ignasi Aballí. Aquest darrer (Barcelona, 1958) és el protagonista, juntament amb Regina Giménez (Barcelona, 1966), d’un altre dels moments més sucosos del recorregut: la instal·lació Vitrines CMYK, on els tints minimalistes d’ell dialoguen a través del color amb les teles còsmiques d’ella.

©Miquel Coll/MACBA La catifa interactiva, obra de Tere Recarens, evoca una catifa llegendària sassànida. ©Miquel Coll/MACBA

Les claus d’un altre d’aquests diàlegs són el colonialisme i els temes identitaris, i el protagonitzen unes fotografies de Daniela Ortiz (Cusco, Perú, 1985) en què aborda el passat negrer de personatges com Antonio López i Joan Güell, amb la catifa interactiva de Tere Recarens (Arbúcies, Girona, 1967), evocadora d’una catifa llegendària sassànida. Associacions com aquesta són fruit del plantejament renovador que Dyangani ha introduït en la col·lecció després de cinc anys d’exposicions cronològiques i de plantejar-se com sortir d’uns discursos comissarials i museogràfics que acaben “reduïts a una mena d’afàsia”.

Amb afany trencador

És possible que un museu posi les obres i les seves maneres d’experimentar el món al centre de tot?, es pregunta Dyangani Ose, seguint el poeta i filòsof martiniquès Édouard Glissant. En paral·lel a les obres exposades, l’afany trencador de Dyangani i les seves col·laboradores comissàries també es fa notar en el tractament de l’espai. Com amb la peça de Pep Duran, les comissàries es rebel·len contra les limitacions i el pes simbòlic de l’edifici de Richard Meier, per tot el que significa com a edifici icònic i com a reinterpretació de l’arquitectura del moviment modern i de Le Corbusier. La Corner piece de Richard Artschwager (Washington DC, 1923 - Albany, Nova York, 2013) està exposada en un lloc insospitat i, sobretot, la mostra inclou una peça de Luz Broto (Barcelona, 1982), consistent en la creació d’una nova paret que anirà creixent i que acabarà clausurant l’espai de l’exposició.

Sobre la nova mostra de la col·lecció es pot concloure que el MACBA s’ha posat en hora: en lloc del pes que han tingut tradicionalment les pràctiques artístiques dels anys seixanta i setanta en la història i els discursos del museu, ara una gran part de les 127 obres i els 88 llibres d’artista —un reflex de la tasca del Centre d’Estudis i Documentació— de gairebé un centenar de creadors són dels últims vint anys. El museu també ha satisfet amb escreix l’assignatura pendent d’acollir els artistes catalans més joves.

©Miquel Coll/MACBA La catifa interactiva, obra de Tere Recarens, evoca una catifa llegendària sassànida. ©Miquel Coll/MACBA

Dyangani i el seu equip han fet una gran tasca en l’àmbit institucional perquè han sabut donar valor a les adquisicions que l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya han fet per al museu en els últims anys, i al mateix temps a les compres de la Fundació MACBA, amb uns pressupostos que sovint no estan a l’abast de les arques públiques catalanes. El format també és insòlit en aquest museu, perquè canviarà cada sis mesos fins que l’exposició acabi a mitjans del 2024. En aquestes dues transformacions es podrà veure créixer el nombre de peces dels anys vuitanta, que són minoria en aquesta ocasió.

Col·lecció del MACBA.

Preludi. Intenció poètica

MACBA. Fins a mitjans del 2024

Exposició comissariada per Elvira Dyangani Ose, Antònia Maria Perelló, Claudia Segura i Patricia Sorroche.

Visites comentades cada dissabte a les 18.00 hores, a càrrec d’Avalancha, col·lectiu d’investigació artística i educativa.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis