Tornar

'Es compta darrere de l’os – Espai de dolor' de Joseph Beuys

El coneixement com a font de dolor

CaixaForum acull una obra de Joseph Beuys, exponent de l’"art ampliat", que és una metàfora de la vida humana i de com el saber pot provocar patiment per la nostra finitud.

El 1983, l’escultor alemany Joseph Beuys (Krefeld, 1921 – Düsseldorf, 1986) va presentar la instal·lació Hinter dem Knochen wird gezählt – Schmerzraum (Es compta darrere de l’os – Espai de dolor). A l’hora de concretar-la, l’autor va recobrir el lloc d’exposició amb planxes de plom i va col·locar una bombeta encesa al sostre al costat de dues anelles platejades de mides lleugerament diferents.

L’obra exemplifica l'interès de l’artista per les connexions metafòriques i simbòliques entre els fenòmens naturals i els sistemes filosòfics. La instal·lació representa l'hermetisme i l'aïllament de l'exterior, alhora que al·ludeix a la biografia de les persones; és a dir, al lapse de temps comprès entre el naixement i la mort.

Beuys va ser pilot a la Segona Guerra Mundial, al llarg de la qual va ser abatut a Crimea, on uns camperols li van salvar la vida. Aquest episodi va exercir una forta influència en la seva producció artística. El seu discurs parteix de la creença en el poder universal de la creació humana i del convenciment que l'art pot provocar canvis revolucionaris. Segons ell, “tot ésser humà és un artista en potència”, en el sentit que tothom hauria de poder desenvolupar la seva creativitat.

Va defensar, sovint a través del happening, les nocions d’"escultura social" –segons la qual l'escultura no necessita produir objectes, sinó dur a terme accions o comunicar pensaments que modelin la consciència de les persones– i d’"art ampliat", amb l’objectiu de fomentar la integració de l'art i la vida per assolir un estat en què l'individu pogués viure en harmonia amb l'entorn social i natural. La seva preocupació per l’ecologia el va dur, per exemple, a plantar 7.000 roures amb un marcador de basalt en cadascun d'ells amb motiu del setè certamen d’art contemporani de Kassel, l’any 1982.

Des de 1985, L’espai de dolor forma part de la Col·lecció "la Caixa" d’Art Contemporani i des de 2012 es pot visitar de forma gratuïta al CaixaForum com a instal·lació permanent.

Data de publicació: Dijous, 26 Agost 2021
  • Comparteix