Tornar

Retrat de la DJ i productora amb el cabell recollit en dues trenes i ulleres de sol

El cicle 'Lorem Ipsum' porta al MACBA l'altra cara de la pista de ball

Sons experimentals, electrònica d'Orient Mitjà, un ritme frenètic nascut a Tanzània... Sabíeu que la pista de ball té una altra cara? Us l'ensenyen al MACBA on cada dijous (i el dissabte, 13) fins al dia 25 inclòs, teniu una actuació del cicle Lorem Ipsum.

Les primeres paraules d'aquell text fals en llatí (procedent d'una obra de Ciceró) que s'utilitza per maquetar proves d'impremta dona nom a un cicle del MACBA dedicat a les proves, provisionalitats o assaigs, a experiments que se surten de la norma com els que podreu escoltar aquests dies. Sí, són sons que, segons expliquen els organitzadors, furguen "en les esquerdes i els replecs de la música i l’univers lúdic" i que podreu ballar totalment o parcialment. Tot i això, ja ho veureu, aquestes músiques tenen poc a veure amb les més habituals que sonen a les pistes de les nostres discoteques.

Potser podreu fer una lectura política d'una programació que, enguany, convoca noves veus femenines, sensibilitats diverses i geografies allunyades. El cicle va començar la setmana passada amb el pop fragmentat de Céline Gillain i el seu llarga durada, Bad Woman, però continua aquest dijous, dia 11 de juliol, amb Sote, nom artístic del músic Ata Ebtekar, considerat una de les referències imprescindibles de l'electrònica que es fa ara mateix a l'Orient Mitjà. Sons experimentals i composicions digitals formen part de la paleta sonora d'aquest intèrpret de Teheran.

Aquell mateix dissabte, dia 13 (aquest cop amb entrada gratuïta), una DJ i productora sueca, KABLAM, presentarà el seu disc de debut, Confusia, ple de textures i melodies atonals connectades amb la pista. El dijous dia 18, serà el moment d'escoltar la productora i percussionista argentina Tatiana Heuman (en la foto). És una experta en manipular els límits de la cultura pop a còpia d'uns ritmes convulsius, unes veus esquinçades i uns riquíssims paisatges sonors.

El cicle s'acaba el dijous, 25 de juliol, amb Bamba Pana & Makavell, tota una sorpresa que porta a Barcelona el singeli, un estil de música i dansa nascut als barris de treballadors i treballadores de Tanzània. Es balla d'una manera frenètica i requereix habilitat africana... però sempre ho podeu intentar. Al MACBA veureu Pana generar uns ritmes impossibles, pensats per trencar-se un os, mentre Makavelli rapeja embogit. Tots dos us demostren que, també en la música i el ball, Àfrica és el continent del futur.

Si voleu experimentar la pista de ball d'una altra manera, us esperen al cicle Lorem Ipsum del MACBA. Abans de venir, però, consulteu el web d'aquest espai d'art del Raval.

Data de publicació: Dimecres, 10 juliol 2019
  • Comparteix