Tornar

Una obra de l'artista Varvara Mar mostra un rostre deformat amb grans ull i grans dents a l'interior d'un superordinador

El rostre, repensat al Festival Panoràmic

El festival de fotografia de Granollers, que explora la relació entre el cinema, la fotografia i les noves formes que adopta la imatge, porta a Barcelona part de les exposicions.

Segur que, per entrar al gimnàs, per accedir a les instal·lacions on treballeu o per accedir al compte bancari des del mòbil, us han escanejat mil i una vegades el rostre. Aquests sistemes de reconeixement facial són, enguany, l'excusa perquè el Festival Panoràmic es proposi "retornar al rostre des de la fotografia i l'audiovisual contemporani" entre el 19 d'octubre i el 26 de novembre.

La Capella, l'Escola Massana, el Centre Excursionista de Catalunya, la Fundació Lluís Coromina, l'Arxiu d’Etnografia i Folklore de Catalunya, a més de la Filmoteca de Catalunya, són alguns dels espais barcelonins on es faran activitats o es veuran exposicions de l'edició d'enguany. Totes giren al voltant dels mateixos conceptes. Quines possibilitats expressives presenten els rostres humans actualment? Ho veureu en les mostres diverses que formen part del Panoràmic (a la imatge, Keep Smiling, una creació de Varvara Mar i Mar Canet que podreu veure a la Fundació Lluís Coromina).

Així podreu veure a l'Escola Massana i a La Capella Open Panoràmic, mostra dedicada a autors nacionals i a obres en format audiovisual basades en fotografies, vídeos, textos, infografies, webdocs o en la hibridació d’algunes d’aquestes tècniques. De vegades són creacions experimentals, de vegades assajos visuals i, de vegades, creacions generades per IA. Com a curadora de l'exposició, la investigadora i comissària independent Federica Matelli.

En canvi, a la mostra Arxiu L·L geminada, Pere Llobera intervé l'Arxiu del Centre Excursionista de Catalunya. És una mostra comissariada per Mercè Alsina en la qual l'artista incorpora a l'arxiu elements nous que semblen trastocar o modificar la mateixa realitat.

Veniu a la Fundació Lluís Coromina i poseu-vos en mans d'Anaisa Franco. A Selflexion, la vostra pròpia cara (i la de molts visitants més) serà la protagonista d'una creació artística que fa servir tecnologia de reconeixement facial per implicar directament els i les visitants en la creació que veuran.

En el mateix espai, Pilar Rosado us presenta Miratges, una instal·lació visual interactiva en la qual el visitant passarà a contemplar la realitat amb els ulls d'uns algorismes generatius que crearan realitats alternatives.

A Keep Smiling, en canvi, també a la Fundació Lluís Coromina, us podreu sotmetre a una entrevista laboral amb un ens digital. Aneu amb compte i no deixeu de somriure, ja que, si la intel·ligència artificial detecta un nivell de somriure insuficient... sereu acomiadats o acomiadades immediatament.

Més crítiques al reconeixement facial les trobareu a la darrera exposició que s'instal·la a la Fundació Lluís Coromina, Facial Weaponization Suite, en la qual l'americà Zach Blas crea unes màscares amorfes a partir de rostres diferents que no poden ser detectades per aquesta tecnologia.

Finalment, us replantejareu els cànons de bellesa a Vella Bellesa, Nova Mirada, una exposició d’Àlvar Calvet comissariada per Mercè Alsina que es pot veure a l'Arxiu d’Etnografia i Folklore de Catalunya (Egipcíaques, 15) i que posa en qüestió uns cànons de bellesa que estan vinculats al context social i cultural.

Si no us voleu perdre les exposicions i activitats barcelonines del Festival Panoràmic, consulteu al web tota la informació sobre les activitats previstes.

Data de publicació: Dijous, 12 Octubre 2023
  • Comparteix