Barcelona Cultura

 

 

Festival

Barcelona Dibuixa 2022

22 i 23 d'octubre de 2022 
De les 11.00 a les 19.00 h

Hem passat molt de temps sense poder-nos abraçar, oi? Per això, el Barcelona Dibuixa vol dedicar l’edició del 2022 a les abraçades i fer que sigui una celebració de la recuperació de l’espontaneïtat i el contacte físic en les relacions humanes.

Tenim a punt més de quaranta tallers dedicats a aquest gest afectuós, amb grans professionals que ens proposaran nous reptes i idees a l’hora de dibuixar. Ah!, i tindràs més temps per participar-hi, perquè el festival deixa de fer-se en un sol dia i aquest any hi haurà tallers dissabte a la tarda (22 d’octubre) i tot diumenge (23 d’octubre).

Si t’apassiona el dibuix i, a més, t’agraden les abraçades, no et quedis a casa i acosta’t a algun dels museus, escoles, centres cívics i culturals, teatres i altres espais de la ciutat on es viurà el Barcelona Dibuixa!

Cartell

Cartell Barcelona Dibuixa 2022

L’autora del cartell

Mariona Cabassa (Barcelona, 1977) va estudiar il·lustració a l’Escola Massana de Barcelona, on va aconseguir el premi extraordinari de la seva promoció, i va fer un postgrau d’il·lustració i gravat a l’École des Arts Décoratifs d’Estrasburg. Ha treballat més de vint anys com a il·lustradora en el sector editorial, de premsa i publicitari, i es poden trobar treballs seus aplicats a tota mena de productes, des de vinils fins a etiquetes de vi i jocs. Ha publicat més de vuitanta àlbums il·lustrats i també treballa en gran format, tant sobre paper com damunt de teixit barrejant pintura i brodat. Actualment, combina la feina en dues agències d’il·lustradors, a Barcelona i Nova York, i també imparteix classes en diverses escoles i universitats d’art i disseny de Barcelona.

Així mateix, des de fa 4 anys trasllada el seu univers i estètica artística a la pell de qui ho vulgui en forma de tatuatges, a l’estudi Void Tattoo.

Mariona Cabassa, autora de la imatge del Barcelona Dibuixa 2022

 

Sobre la il·lustració

L’autora ha volgut donar forma i color al fenomen que es produeix en múltiples dimensions quan dues persones s’abracen. Mariona Cabassa en diu: “Vaig imaginar el moment en el qual moltíssimes persones arreu del món, després de massa temps, van retrobar l’abraçada, es van retrobar en aquells segons, i van tornar a compartir aquesta experiència tan nutrícia”.

Informació pràctica

Barcelona Dibuixa 2022

22 i 23 d´octubre

Enguany tindrem 3 franges horàries:

Dissabte 22/10 de 15h a 19h

Diumenge 23/10 11h a 19h

Diumenge 23/10 11h a 15h

Consulta l´apartat d´”Artistes i tallers” per saber quins tallers es faran a cada franja.

En cas de pluja, es reubicaran els tallers d´exterior.

Per qualsevol pregunta, escriu a barcelonadibuixa@bcn.cat

Coproducció

Logotip Institut de Cultura de Barcelona Logotip Museu Picasso

Artistes

Alfredo Costa Monteiro

  • Es veu el que sona?

Alison Buchanan

  • L'abraçada abstracta

Anna Gran i Blanca Viñas

  • Dos nàufrags que s’estimben i s’estimen

Asociación Socio Cultural Radio Nikosia

  • Dibuixar l'abraçada

Bruna Roqué

  • Un mural, una abraçada!

Carlota Juncosa

  • Què tinc dins la cara?

Carmela Márquez Bertoni

  • Una llar d'abraçades

Cé Marina

  • Dibuixa la teva història

Clara Gispert

  • Abraçar la mort, dibuixar la vida

Clara-Tanit

  • Exvots: Dibuixant petits miracles

Claudia Sahuquillo

  • Skin is the new canvas

CreaMoviment

  • Abraça't a la memòria

Èlia Llach

  • Abraçarem el que vindrà?

Escola Cervantes

  • L'empremta de la nostra abraçada

Exquisite Workers

  • Cadàver Exquisit amb Exquisite Workers!

Ignasi Bonjoch

  • Travessant el vidre

Judith (Lutxana Art) Díaz Garcés

  • El puzle de l’amistat

Laura Ginès Bataller i Bea Ortiz

  • Llum i tinta

Lídia Masllorens Vilà

  • Estampem abraçades

Lluís Cadafalch

  • La Gran Abraçada!

Maga

  • Patchwork

Mariona Cabassa i Adolfo Serra

  • Abraçar-se per abraçar

Marta Cartu

  • C-o-n-t-a-c-t-e

Martina Manyà

  • Explora la taca!

Mercè Canals, Lluïsot, Gusti i Gabriela Rubio

  • Abraça el monstre

Mowcka

  • Creant el camí amb línies

Neus Frigola

  • Figures abraçables

Olga Capdevila

  • T'envio una abraçada

Paula Bruna

  • Una passejada botànica

Pedro Strukelj i Lo Relacional

  • Braços, rodes, panxes

Pere Llobera

  • Tu salta que jo t'agafo

Pere Puig

  • Capses d’abraçades

Peste Alta Col·lectiu d'Il·lustradores

  • Passa i abraça

Raquel Arnaiz Vargas

  • Una escorça plena de vida

Raquel Tomàs

  • Quatre braços i dues cames

Ruth Martínez (ruth2m)

  • Abraça la Natura!

Sarai Ruiz

  • La ciutat dolça

Teresa Rubio i Iera Delp

  • Traçarnos a-braçades

Urban Sketchers BCN

  • Opensketch

Xano Armenter

  • Llums i ombres abraçades

Xavi Bou

  • Dibuixem el moviment de les aus en vol

Xavier Garriga i Oriol Vilapuig. Escola d’Art i Disseny illa de Sabadell

  • Arxiu d’històries d’amor

Horaris i espais

Dissabte 22/10 de 15h-19h

Diumenge 23/10 de 11h-19h

Diumenge 23/10 de 11h-15h

Barcelona Dibuixa.edu

Barcelona Dibuixa.edu

En el marc de Barcelona Dibuixa, la gran festa del dibuix de la ciutat que enguany tindrà lloc el 22 i 23 d’octubre, us proposem que, durant la el mes d'octubre, el dibuix envaeixi també els centres educatius de totes les edats, des de les escoles bressol fins a la universitat.

S’explorarà com es pot utilitzar aquesta tècnica per conèixer, comunicar, pensar i documentar l procés d’aprenentatge, i sobretot gaudir-ne, a través d’un exercici pràctic que permeti a l’alumnat usar el dibuix com a eina transdisciplinària.

Per què dibuixar?

El compromís del Barcelona Dibuixa amb el món de l’educació continua creixent, i aquest any, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona, ofereix una formació de 15 hores amb 3Art (Dimas Fàbregas, Marco Fragoso i Toni Vila), orientada als docents que vulguin incorporar el dibuix com a llenguatge instrumental a tots els aprenentatges.

 

Inscripcions

Fins el 12 d'Octubre (Inclòs)

Descarrega PDF

 

Orientacions i propostes

Com podem dibuixar a l’escola?

El dibuix està present a les nostres vides i esdevé una eina imprescindible per al desenvolupament de les persones, encara que sovint no en som conscients i sembla que només sigui necessari per a determinades professions. Podem identificar les funcions que pot tenir el dibuix per al creixement personal i social.

La proposta per celebrar el #BarcelonaDibuixa als centres és fer que el dibuix entri en tots els nivells dels centres educatius des d’aquestes cinc funcions. Només cal que pensem quines encaixaran més fàcilment en els diversos moments de la setmana, les franges horàries, els contextos i les àrees de coneixement.

L’acció de dibuixar pot estar pensada per als joves i els infants, però també perquè l’equip docent del centre utilitzi el dibuix en la seva tasca.

Potser descobrirem que ja hi ha moltes ocasions en què ens veiem obligats a recórrer al dibuix i no n’érem prou conscients, i serà bo ressaltar-les.

Un cop identificades les funcions i els moments, us proposem que planifiqueu les accions, les executeu i les documenteu en una imatge i una frase explicativa i la compartiu al web de Barcelona Dibuixa mitjançant aquest enllaç.

El dibuix per gaudir, per jugar o experimentar

Il·lustració: Pin Tam Pon (Clara Sáez i Julia Abalde)

Però, sovint, el dibuix no es fa, aparentment, amb cap finalitat concreta. És l’acció de dibuixar pel plaer mateix de l’acció. Guixar, deixar rastre, mentre es generen formes i ens concentrem en el gest, pot esdevenir un joc que ens permet experimentar i descobrir noves formes de representació. Dibuixar així esdevé la font d’entrenament del gest i la descoberta de possibilitats expressives i, alhora, un mitjà per a la introspecció. Molts cops dibuixar esdevé el mitjà per concentrar-nos, relaxar-nos o evadir-nos.

Exemple de propostes:

  • Permetre dibuixar mentre escoltem una explicació, una lectura o una música.
  • Posar guixos de colors als patis.
  • Disposar d’un racó de material divers (tant en relació amb l’instrument com amb el suport) per dibuixar sense cap proposta concreta en racons de l’escola.
  • Dibuixar amb el cos i en el cos amb pintura, aigua, ceres…
  • Dibuixar per parelles i deixar-se portar.

 

Seria bo que expliquéssim a l’alumnat les propostes i que esmentéssim que l’objectiu principal és gaudir de la acció mateixa i la descoberta de nous recursos a l’hora de dibuixar. Per tant, cal recomanar que es concentrin en les emocions i les sensacions que experimentin mentre dibuixen i que estiguin atents als materials i a les seves característiques per descobrir recursos nous.

El dibuix per explicar, comunicar o explicar-se

Il·lustració: Agustina Guerrero

Molts cops, per explicar una idea, un projecte, un mecanisme, un procés, el més ràpid i efectiu és el dibuix. Amb un llenguatge universal i de ràpida absorció, esdevé una eina molt eficaç per transmetre una idea. El dibuix és sovint l’única eina possible: no es pot fotografiar perquè encara no existeix (o perquè no la podem veure) i no es pot descriure en paraules perquè l’explicació deformaria la informació original. El dibuix és l’eina més fidel per copsar i transmetre aquesta informació. És per això que els llibres de text utilitzen el dibuix. “Prefereixo dibuixar que parlar. Dibuixar és més ràpid i deixa menys espai a la mentida”, deia Le Corbusier.

Exemple de propostes:

  • Fer dibuixos per explicar alguna idea o concepte.
  • Donar les instruccions per fer alguna cosa, encàrrec o normes només en dibuixos. (per exemple les normes de funcionament d’un espai com el laboratori o la biblioteca).
  • A l’hora de dinar, posar paper d’embalar a les taules en comptes d’estovalles i, a més de coberts, posar-hi llapis. Afegir el dibuix com un mitjà més de la conversa de l’àpat.
  • Fer un dibuix que sintetitzi les idees claus d’algun tema treballat.

 

Les propostes que vulguin abordar aquesta funció del dibuix haurien de deixar clar que la funció essencial d’aquests dibuixos és la comunicació, que siguin capaços d’explicar, d’aportar instruccions concretes i intel·ligibles a qui les vegi.

El dibuix per recordar, documentar o conservar

Il·lustració: KAP

Els dibuixos també poden ser captures d’un moment o una idea per recordar després, tant si és perquè no es pot fotografiar com perquè el que volem recordar no és només el que veiem sinó com ho veiem, i usem el dibuix com a mecanisme rememoratiu. El dibuix s’estableix molts cops com a eina indispensable per conservar un instant, una sensació, un pensament, un esdeveniment. El dibuix com a document ens ofereix l’oportunitat de recordar moments i processos i ens permet la metacognició. Tal com deia Henri Matisse, “dibuixar és com fer un gest expressiu amb l’avantatge de la permanència”.

Exemple de propostes:

  • Fer un còmic que documenti una seqüència d’algun procés.
  • Documentar amb relatogrames l’assemblea de classe o algun debat.
  • Dibuixar racons del centre amb una visió subjectiva que reculli també les emocions que es recordin i que els han motivat a triar aquell espai.
  • Encetar un diari dibuixat en el qual es puguin anar plasmant moments, vivències i emocions del dia a dia en dibuixos.
  • Documentar sobre un plànol els recorreguts quotidians que fem habitualment al barri o els circuits dins del centre mateix.

 

Les propostes d’aquest apartat haurien de definir clarament que l’objectiu prioritari en aquests dibuixos és la documentació, el registre, i que es poden abordar des de la subjectivitat traspassant també les emocions pròpies o bé procurant aportar una visió més objectiva.

El dibuix per pensar, projectar o provar

Il·lustració: Ana Garcia-Pineda

La primera expressió real d’una idea acostuma a ser un dibuix. És amb els esbossos que podem temptejar possibilitats, veure opcions i descartar errors. De vegades, són dibuixos previs per crear obres posteriors i, de vegades, són teories que es posen sobre paper per saber si funcionen. És el primer pas per passar d’un concepte platònic a un altre d’empíric. És el camí directe, però a voltes difícil, entre la ment i la mà. La majoria de les coses que ens envolten han estat abans un dibuix. El mestre de la Bauhaus Josef Albers deia: “Dibuixar és planejar, organitzar, ordenar, relacionar i controlar”.

Exemple de propostes:

  • Projectar un maquillatge, una vestimenta o un pentinat.
  • Dissenyar, fer els plànols d’algun espai, objecte, màquina o un joc que no existeixin.
  • Representar i resoldre els problemes matemàtics primer dibuixant.
  • Dibuixar els personatges, els espais i l’esquema d’un conte i després convertir-lo en paraules.

 

En totes les propostes que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes és fer servir el dibuix com una eina per pensar, projectar i provar. Els dibuixos haurien de servir per enfocar les idees, resoldre els dubtes i deixar propostes estructurades a punt per ser realitzades o compartides.

El dibuix per entendre, observar o conèixer

Il·lustració: Arianne Faber

El dibuix pot ser una eina molt eficaç per intentar entendre conceptes complexos en art, ciència, tecnologia, etcètera. Els dibuixos també ens poden ajudar a comprendre els projectes propis o les estructures físiques o conceptuals. Hi ha dibuixos esquemàtics o estructurals per entendre plantejaments i realitats que serien impossibles de copsar en un altre llenguatge. Així, el fet de dibuixar esdevé un mitjà d’observació i, alhora, de construcció de coneixement. Perquè, com deia Albert Einstein, “Si no ho puc dibuixar, és que no ho entenc”.

Exemple de propostes:

  • Dibuix d’observació de l’entorn natural per conèixer com és el món que ens envolta.
  • Fer els plànols d’algun espai o objecte.
  • Fer esquemes de conceptes físics o matemàtics.
  • Dibuixar rostres expressant emocions diverses a partir de l’observació al mirall o de companys.

 

En tots els exemples que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes de dibuix és conèixer i aprendre a partir de l’observació i de la reconstrucció feta amb la representació dibuixada.

Descripció

Barcelona Dibuixa.edu és un projecte que sorgeix del Barcelona Dibuixa, un festival de dibuix obert, participatiu i gratuït, liderat pel Museu Picasso de Barcelona en coproducció amb l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona. Des de l’edició del 2020, el festival ha inclòs la dimensió educativa del dibuix i el seu potencial en el context educatiu de primària i secundària mitjançant el programa Barcelona Dibuixa.edu, oferint seminaris i xerrades en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona.

El dibuix està present a les nostres vides i esdevé una eina imprescindible per al desenvolupament de les persones, encara que sovint no en som conscients i sembla que només sigui necessari per a determinades professions. Mitjançant la identificació de les diverses funcions que pot tenir el dibuix per al creixement personal i social, podem fer que el dibuix entri en tots els àmbits dels centres educatius.

L’acció de dibuixar pot estar pensada per als joves i els infants, però també perquè l’equip docent del centre utilitzi el dibuix en la seva tasca.