Barcelona Cultura

 

 

Festival

Barcelona Dibuixa 2021

24/10/2021
De les 11.00 a les 19.00 h

Ha arribat el moment de mostrar el teu vessant artístic! Aquest 2021, amb el lema “Menja’t el món”, el dibuix omplirà museus, escoles, centres cívics, culturals i universitaris, teatres i altres espais de la ciutat, amb una mirada especial sobre el món culinari.

El festival Barcelona Dibuixa ofereix 36 tallers per a tots els gustos (mai millor dit) i edats. N’hi haurà per pintar horts, per explorar l’univers que hi ha dins de cada aliment, per descobrir els secrets de la cuina d’abans o per plasmar sobre el paper el cicle de vida de les fruites i hortalisses de tardor. També podràs explorar una garrofa —fruit que Joan Miró sempre portava a la maleta—, inventar els aparells del futur que produiran menjar o decorar plats amb tintes fetes a partir d’aliments.

Ja t’han agafat ganes de dibuixar? Doncs vine al Barcelona Dibuixa!

Cartell

Cartell Barcelona Dibuixa 2021

Sobre la imatge

Dibuixar es mirar. I tocar, i engolir, però també és llençar cap enfora: dibuixant establim un diàleg entre el més íntim —allò que guardem i creix al cervell i al cor— i allò que ens envolta. Per això la dona del cartell, construïda amb taca de grafit, tot i tenir la boca oberta, no menja, sinó que expulsa, perquè ja ha engolit i ha resolt com retornar l'experiència al món. A la seva boca, taques, línies i masses de color que, un cop fora del cos, construeixen figures que l'ull reconeix. Dibuixar és pensar.

Paula Bonet, autora de la imatge del Barcelona Dibuixa 2021

Informació pràctica

Barcelona Dibuixa 2021

Inscripcions (a partir del 14, a les 10:00, fins al 23 d’octubre, a les 18.00 hores).

Inscriu-te al taller i la franja horària que més t’agradin.

Cancel·lacions (fins al 23 d’octubre)

Si no pots venir, et demanem que cancel·lis la inscripció (últim dia, 23 d’octubre), per poder cedir el teu espai a altres persones.

En cas de pluja, es reubicaran els tallers d´exterior.

Per qualsevol pregunta, escriu a barcelonadibuixa@bcn.cat

Coproducció

Logotip Institut de Cultura de Barcelona Logotip Museu Picasso

Artistes

48h Open House BCN

  • Opensketch

angel corral

  • Natures vives

Antonio Gagliano

  • Deliciosos prototips

Associats USK Barcelona

  • Davant i darrere

Bernat Daviu

  • Intrusos

Bernat Velo

  • Una gran MÀSCARA comporta un gran PODER

CliCme

  • Tastets amb història

Colectivo TNT

  • Taller de narrativa tàctil

Dana Jasovich

  • Orgànic

David de las Heras

  • Univers astrofrutal

David Serra Alberch

  • A la recerca de l’horitzó

David Ymbernon

  • Poesia visual culinària (dibuix i escena)

Estel Boada

  • Trinxat

Estudiants de BAU, Centre Universitari de Disseny

  • Pim Pam Pum

Estudiants del grau en Belles Arts. Universitat de Barcelona

  • La factoria de narracions gràfiques

Fito Conesa

  • Parlar el paisatge

Gina Harster

  • Entaula´t!

Irma Arribas

  • Ciutat comestible

Iván Bravo

  • Pintem un hort

Jacqueline Molnár & David Torrents

  • El Restaurant dels Bitxus

Judith Díaz Garcés

  • El dau de la fruita variada

Julia Abalde

  • De la garrofa a l’univers!

Lucía Gómez

  • Dibuixem el patrimoni de la ciutat

Marina Monsonís

  • Jo taco al mercat!

Mario Pereda

  • Cultivar el nostre món

Mariona Cañadas i Pedro Murúa

  • Tramar el color

Mau Boada

  • Situacions sonores #1

Oriol Garcia Quera

  • Cebes o tomàquets?

Paula Bonet

  • Dibuixar és mirar

Raquel Arnaiz Vargas

  • Com creix el que mengem?

Rosa Cortiella

  • El color dels aliments

Silvia G. Armesto

  • Paisatges i figures

Susana Malagón (Experimentem amb l’ART)

  • Ets el que menges o menges el que ets?

Tania Berta Judith

  • Santuari brodat

Violeta Ospina

  • Casa-cos-parla

Tallers

48 h Open House BCN

  • Opensketch

AAVV Maresme

  • El dau de la fruita variada

AEI Raval

  • Trinxat

Allada Vermell

  • Tramar el color

Born Comerç

  • Entaula´t!

Castell de Montjuïc

  • A la recerca de l’horitzó

Centre Cívic Besòs

  • Ets el que menges o menges el que ets?

Centre Cívic Can Felipa

  • Pim Pam Pum

Centre Cívic Sant Andreu

  • Orgànic

Centre Cultural La Farinera del Clot

  • El color dels aliments

Diàlegs de Dona

  • Casa-cos-parla

EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (UAB).

  • Taller de narrativa tàctil

El Born Centre de Cultura i Memòria

  • Jo taco al mercat!

Fundació Antoni Tàpies

  • Intrusos

Fundació Joan Miró

  • De la garrofa a l’univers!

MACBA. L’atri del MACBA, Museu d’Art Contemporani de Barcelona

  • Deliciosos prototips

Memorial Democràtic

  • Tastets amb història

Museu de Ciències Naturals de Barcelona - Parc del Fòrum

  • Com creix el que mengem?

Museu de la Música de Barcelona. L’Auditori

  • Situacions sonores #1

Museu de la Xocolata

  • Paisatges i figures

Museu del Disseny de Barcelona

  • Pintem un hort

Museu d’Arqueologia de Catalunya

  • Santuari brodat

Museu d’Història de Barcelona, MUHBA

  • Dibuixem el patrimoni de la ciutat

Museu d’Història de Catalunya

  • Cebes o tomàquets?

Museu Etnològic i de Cultures del Món - Montcada

  • Una gran MÀSCARA comporta un gran PODER

Museu Etnològic i de Cultures del Món - Parc Montjuïc

  • Cultivar el nostre món

Museu Frederic Marès

  • Davant i darrere

Museu Nacional d’Art de Catalunya

  • Parlar el paisatge

Museu Picasso - Arcs del Pati Finestres

  • Univers astrofrutal

Museu Picasso - Plaça de Jaume Sabartés

  • Ciutat comestible

Museu Picasso - Sala d’Actes

  • Dibuixar és mirar

Museu Picasso - Sala Mauri

  • Natures vives

Museu Picasso – Centre de Coneixement i Recerca

  • La factoria de narracions gràfiques

Museu Picasso – Pati Noguera

  • El Restaurant dels Bitxus

Teatre Lliure

  • Poesia visual culinària (dibuix i escena)

Barcelona Dibuixa.edu

Barcelona Dibuixa.edu

En el marc de Barcelona Dibuixa, la gran festa del dibuix de la ciutat que enguany tindrà lloc el 24
d’octubre, us proposem que, durant la el mes
d´octubre, el dibuix envaeixi també els centres educatius de totes les edats, des de les escoles bressol fins a la universitat.

Escoles que han participat:

Escola Cor de Maria-Sabastida

Escola Josep Maria de Sagarra

Escola Josep Maria de Sagarra 2

Escola Novart

Institut Baldiri Guilera

La Farga

Per què dibuixar?

Per mirar de donar resposta a aquesta pregunta i descobrir el valor i les oportunitats que ens aporta el dibuix, des de Barcelona Dibuixa ho farem a partir de dues propostes:

  • Un cicle de webinars per compartir el valor del dibuix des de perspectives i funcions diferents, i
  • Una guia d’orientacions i de propostes per dur a terme als centres educatius durant la setmana.

Seminaris

Barcelona dibuixa.edu: la festa del dibuix a les escoles

Com fer que el dibuix sigui una gran eina d’aprenentatge?

 

Dijous 7 i 28 d’octubre, de 18.30 a 20.30 h

Aquest seminari proposa explorar com fer servir el dibuix en l'àmbit escolar: per comunicar, pensar, recordar, entendre i, sobretot, gaudir.

Organitzeu la vostra versió del Barcelona dibuixa.edu al vostre centre!

Formació gratuïta per a docents i projecte per desenvolupar a l’escola per a alumnes de primària i secundària, amb reconeixement de 10 hores.

Sessions en línia.

 

Dijous 7 d’octubre

Quines són les funcions del dibuix? En quins contextos i àrees de coneixement i àmbits podem incorporar-lo? Amb les aportacions de les escoles participants al Barcelona dibuixa.edu 2020

(2 hores)

 

18 al 22 d’octubre

Feina a l’escola: realització del Barcelona dibuixa.edu

(6 hores a l’aula)

 

Dijous 28 d’octubre

Del projecte puntual al canvi durador. Reflexió i avaluació del projecte: quin impacte ha tingut en l’alumnat? I en el claustre?

(2 hores)

A càrrec de Lluís Vallvé.

Formació feta en col·laboració entre el Consorci d’Educació de Barcelona i el Museu Picasso.

Inscripcions al web del Consorci d’Educació de Barcelona

Webinars

Webinars 2020: Per què dibuixar?

Aquest cicle de tres sessions està dirigit pel curador i teòric del disseny Òscar Guayabero i explora el valor del dibuix des de perspectives i funcions diferents.

A cada sessió, Guayabero conversarà amb un convidat/ada que explora aquestes funcions des de la seva pràctica professional, amb el contrapunt d’un/a professional de l’ensenyament que hi aportarà la seva visió des de l’aula.

Cicle gratuït. Punxa en cada webinar per més informació.

Webinar 1
Informació

Plantejament general i el dibuix per entendre, observar o conèixer.

01/10/20, 19.00h

Conversa amb Miquel Baidal Crespo (coordinador d’Illustraciencia) i Dimas Fàbregas (director de l’Escola La Immaculada de Vilassar de Dalt).

Webinar 2
Informació

El dibuix per pensar, projectar o provar; el dibuix per recordar, documentar o conservar.

8/10/2020, 19.00h

Conversa amb Irma Arribas (arquitecta) i Pepón Negre (professor de l’Institut Poeta Maragall)

Webinar 3
Informació

El dibuix per explicar, explicar-se o comunicar; el dibuix per gaudir, per jugar o experimentar.

15/10/2020, 19.00h

Conversa amb Mario Torrecillas (creador del projecte Pequeños Dibujos Animados) i Magda Martí (directora de l’Escola Cervantes de Barcelona)

Orientacions i propostes

Com podem dibuixar a l’escola?

El dibuix està present a les nostres vides i esdevé una eina imprescindible per al desenvolupament de les persones, encara que sovint no en som conscients i sembla que només sigui necessari per a determinades professions. Podem identificar les funcions que pot tenir el dibuix per al creixement personal i social.

La proposta per celebrar el #BarcelonaDibuixa als centres és fer que el dibuix entri en tots els nivells dels centres educatius des d’aquestes cinc funcions. Només cal que pensem quines encaixaran més fàcilment en els diversos moments de la setmana, les franges horàries, els contextos i les àrees de coneixement.

L’acció de dibuixar pot estar pensada per als joves i els infants, però també perquè l’equip docent del centre utilitzi el dibuix en la seva tasca.

Potser descobrirem que ja hi ha moltes ocasions en què ens veiem obligats a recórrer al dibuix i no n’érem prou conscients, i serà bo ressaltar-les.

Un cop identificades les funcions i els moments, us proposem que planifiqueu les accions, les executeu i les documenteu en una imatge i una frase explicativa i la compartiu al web de Barcelona Dibuixa mitjançant aquest enllaç.

El dibuix per gaudir, per jugar o experimentar

Il·lustració: Pin Tam Pon (Clara Sáez i Julia Abalde)

Però, sovint, el dibuix no es fa, aparentment, amb cap finalitat concreta. És l’acció de dibuixar pel plaer mateix de l’acció. Guixar, deixar rastre, mentre es generen formes i ens concentrem en el gest, pot esdevenir un joc que ens permet experimentar i descobrir noves formes de representació. Dibuixar així esdevé la font d’entrenament del gest i la descoberta de possibilitats expressives i, alhora, un mitjà per a la introspecció. Molts cops dibuixar esdevé el mitjà per concentrar-nos, relaxar-nos o evadir-nos.

Exemple de propostes:

  • Permetre dibuixar mentre escoltem una explicació, una lectura o una música.
  • Posar guixos de colors als patis.
  • Disposar d’un racó de material divers (tant en relació amb l’instrument com amb el suport) per dibuixar sense cap proposta concreta en racons de l’escola.
  • Dibuixar amb el cos i en el cos amb pintura, aigua, ceres…
  • Dibuixar per parelles i deixar-se portar.

 

Seria bo que expliquéssim a l’alumnat les propostes i que esmentéssim que l’objectiu principal és gaudir de la acció mateixa i la descoberta de nous recursos a l’hora de dibuixar. Per tant, cal recomanar que es concentrin en les emocions i les sensacions que experimentin mentre dibuixen i que estiguin atents als materials i a les seves característiques per descobrir recursos nous.

El dibuix per explicar, comunicar o explicar-se

Il·lustració: Agustina Guerrero

Molts cops, per explicar una idea, un projecte, un mecanisme, un procés, el més ràpid i efectiu és el dibuix. Amb un llenguatge universal i de ràpida absorció, esdevé una eina molt eficaç per transmetre una idea. El dibuix és sovint l’única eina possible: no es pot fotografiar perquè encara no existeix (o perquè no la podem veure) i no es pot descriure en paraules perquè l’explicació deformaria la informació original. El dibuix és l’eina més fidel per copsar i transmetre aquesta informació. És per això que els llibres de text utilitzen el dibuix. “Prefereixo dibuixar que parlar. Dibuixar és més ràpid i deixa menys espai a la mentida”, deia Le Corbusier.

Exemple de propostes:

  • Fer dibuixos per explicar alguna idea o concepte.
  • Donar les instruccions per fer alguna cosa, encàrrec o normes només en dibuixos. (per exemple les normes de funcionament d’un espai com el laboratori o la biblioteca).
  • A l’hora de dinar, posar paper d’embalar a les taules en comptes d’estovalles i, a més de coberts, posar-hi llapis. Afegir el dibuix com un mitjà més de la conversa de l’àpat.
  • Fer un dibuix que sintetitzi les idees claus d’algun tema treballat.

 

Les propostes que vulguin abordar aquesta funció del dibuix haurien de deixar clar que la funció essencial d’aquests dibuixos és la comunicació, que siguin capaços d’explicar, d’aportar instruccions concretes i intel·ligibles a qui les vegi.

El dibuix per recordar, documentar o conservar

Il·lustració: KAP

Els dibuixos també poden ser captures d’un moment o una idea per recordar després, tant si és perquè no es pot fotografiar com perquè el que volem recordar no és només el que veiem sinó com ho veiem, i usem el dibuix com a mecanisme rememoratiu. El dibuix s’estableix molts cops com a eina indispensable per conservar un instant, una sensació, un pensament, un esdeveniment. El dibuix com a document ens ofereix l’oportunitat de recordar moments i processos i ens permet la metacognició. Tal com deia Henri Matisse, “dibuixar és com fer un gest expressiu amb l’avantatge de la permanència”.

Exemple de propostes:

  • Fer un còmic que documenti una seqüència d’algun procés.
  • Documentar amb relatogrames l’assemblea de classe o algun debat.
  • Dibuixar racons del centre amb una visió subjectiva que reculli també les emocions que es recordin i que els han motivat a triar aquell espai.
  • Encetar un diari dibuixat en el qual es puguin anar plasmant moments, vivències i emocions del dia a dia en dibuixos.
  • Documentar sobre un plànol els recorreguts quotidians que fem habitualment al barri o els circuits dins del centre mateix.

 

Les propostes d’aquest apartat haurien de definir clarament que l’objectiu prioritari en aquests dibuixos és la documentació, el registre, i que es poden abordar des de la subjectivitat traspassant també les emocions pròpies o bé procurant aportar una visió més objectiva.

El dibuix per pensar, projectar o provar

Il·lustració: Ana Garcia-Pineda

La primera expressió real d’una idea acostuma a ser un dibuix. És amb els esbossos que podem temptejar possibilitats, veure opcions i descartar errors. De vegades, són dibuixos previs per crear obres posteriors i, de vegades, són teories que es posen sobre paper per saber si funcionen. És el primer pas per passar d’un concepte platònic a un altre d’empíric. És el camí directe, però a voltes difícil, entre la ment i la mà. La majoria de les coses que ens envolten han estat abans un dibuix. El mestre de la Bauhaus Josef Albers deia: “Dibuixar és planejar, organitzar, ordenar, relacionar i controlar”.

Exemple de propostes:

  • Projectar un maquillatge, una vestimenta o un pentinat.
  • Dissenyar, fer els plànols d’algun espai, objecte, màquina o un joc que no existeixin.
  • Representar i resoldre els problemes matemàtics primer dibuixant.
  • Dibuixar els personatges, els espais i l’esquema d’un conte i després convertir-lo en paraules.

 

En totes les propostes que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes és fer servir el dibuix com una eina per pensar, projectar i provar. Els dibuixos haurien de servir per enfocar les idees, resoldre els dubtes i deixar propostes estructurades a punt per ser realitzades o compartides.

El dibuix per entendre, observar o conèixer

Il·lustració: Arianne Faber

El dibuix pot ser una eina molt eficaç per intentar entendre conceptes complexos en art, ciència, tecnologia, etcètera. Els dibuixos també ens poden ajudar a comprendre els projectes propis o les estructures físiques o conceptuals. Hi ha dibuixos esquemàtics o estructurals per entendre plantejaments i realitats que serien impossibles de copsar en un altre llenguatge. Així, el fet de dibuixar esdevé un mitjà d’observació i, alhora, de construcció de coneixement. Perquè, com deia Albert Einstein, “Si no ho puc dibuixar, és que no ho entenc”.

Exemple de propostes:

  • Dibuix d’observació de l’entorn natural per conèixer com és el món que ens envolta.
  • Fer els plànols d’algun espai o objecte.
  • Fer esquemes de conceptes físics o matemàtics.
  • Dibuixar rostres expressant emocions diverses a partir de l’observació al mirall o de companys.

 

En tots els exemples que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes de dibuix és conèixer i aprendre a partir de l’observació i de la reconstrucció feta amb la representació dibuixada.

Covid-19

En aquest apartat, trobareu informació sobre el protocol d’actuació i prevenció davant la covid-19 que segueix el festival Barcelona Dibuixa 2021 i també sobre les mesures que, de manera individual, ha de seguir el públic que vulgui assistir presencialment als tallers.

 

 

Protocols d’actuació establerts segons la normativa dictada per les autoritats sanitàries:

  • L’organització del Barcelona Dibuixa garantirà la desinfecció dels materials i dels espais del festival.
  • Hi haurà dispensadors de gel hidroalcohòlic en els punts d’accés als espais.
  • Es respectaran les distàncies de seguretat entre les persones requerides en l’aforament i la disposició dels seients.
  • Per accedir als espais i sortir-ne, feu cas estrictament de les recomanacions del personal del festival. Aquest personal s’encarregarà que les entrades i les sortides esglaonades siguin tan ràpides i segures com sigui possible.
  • Enguany, la informació sobre el festival estarà disponible únicament en format digital i en línia. Per tant, no es distribuirà cap programa ni publicació impresa.
  • Als espais es facilitarà el material de dibuix, i s’assegurarà que qualsevol contacte amb aquest material per part dels organitzadors es fa amb higienització prèvia de les mans.
  • A tots els espais on sigui necessari s’habilitaran accessos i sortides per punts diferents per tal d’evitar les aglomeracions.

 

 

Mesures individuals:

  • Si heu formalitzat una reserva d’entrada per participar de manera presencial en les activitats del Barcelona Dibuixa, en accedir a l’espai recordeu mantenir en tot moment una distància de seguretat entre persones.
  • L’ús de la mascareta és obligatori en tot moment a partir dels 6 anys.
  • Per entrar i sortir dels espais del Barcelona Dibuixa, caldrà fer-ho de manera esglaonada, seguint en tot moment la senyalització i respectant sempre les indicacions del personal de control d’accessos i d’acomodació.
  • Podeu mostrar la confirmació de la vostra reserva en format digital (al vostre telèfon) o bé portar-la impresa des de casa, però us recomanem portar l’entrada descarregada al mòbil. Així evitareu al màxim el contacte amb el paper.
  • Penseu que podeu tenir símptomes de la covid-19? Heu estat en contacte amb algú diagnosticat del virus? Si és el vostre cas, i per tal de garantir la seguretat de tots els espectadors i espectadores, us demanem que, aquest cop, us quedeu a casa.

Reserva d'entrades

Com funciona el sistema de reserva en línia per a les activitats de Barcelona Dibuixa 2021

A causa de les circumstàncies especials derivades de l’emergència sanitària de la covid-19, durant aquesta edició serà imprescindible fer una reserva en línia per tal de poder participar de manera presencial en les activitats de Barcelona Dibuixa.

 

Com fer la reserva

  • Consulteu el programa de Barcelona Dibuixa i seleccioneu les activitats que us interessen.
  • Ho podeu fer a partir del dia 14 d’octubre.
  • Els infants de més de 2 anys necessiten reserva per poder disposar d’una localitat pròpia.
  • Quan demaneu entrades per a algun acte de Barcelona Dibuixa, haureu d’indicar el vostre correu electrònic, que serà on rebreu la confirmació si hi ha localitats disponibles. Aquest correu permet mantenir-se en contacte amb les persones assistents a fi de garantir-ne la traçabilitat si s’activés el protocol per covid-19.
  • Podeu fer una reserva al vostre nom per a un màxim de 6 persones per activitat.
  • La confirmació que rebreu per correu electrònic és la vostra entrada i la de les persones que assisteixen amb vosaltres a l’activitat. Conserveu aquest correu i porteu-lo en format digital al telèfon mòbil o bé imprès.
  • Si heu perdut el comprovant de les reserves, podeu recuperar-lo accedint a la fitxa de l’activitat que trobareu al web, fent clic sobre l’opció “Recupera les entrades”.
  • Si teniu una incidència d’algun altre tipus i l’heu de comunicar, podeu enviar un correu a barcelonadibuixa@bcn.cat.
  • L’organització es reserva el dret de modificar l’aforament de l’activitat per motius sanitaris o per causes sobrevingudes.
  • En cas d’incidències meteorològiques, s’han previst espais alternatius propers per dur a terme l’activitat, que estaran indicats en l’espai inicial i es comunicaran a través del web i de les xarxes socials de l’esdeveniment.
  • Inscriu-te als tallers presencials a través del formulari habilitat a la fitxa del taller. (Artistes i tallers)

 

Limitacions i requeriments:

  • Les mesures que s’apliquen per garantir una edició segura i cívica de Barcelona Dibuixa requereixen la màxima col·laboració de la ciutadania.
  • Respecteu les normes de seguretat, entre les quals hi ha l’ús de la mascareta i la distància de seguretat. Feu cas en tot moment de les indicacions de les persones responsables dels espais de Barcelona Dibuixa.
  • Els espais on tenen lloc les activitats de Barcelona Dibuixa no disposen de servei de guarda-roba.
  • Si per causes de força major no podeu assistir a les activitats per a les quals havíeu demanat accés, podeu traspassar la localitat reservada a una altra persona, però sempre s’ha de mantenir la traçabilitat de les persones assistents per al cas que s’activi el protocol per covid-19.
  • No es pot accedir als recintes de Barcelona Dibuixa amb animals domèstics.