Barcelona Cultura
 

Festival

Barcelona Dibuixa 2020

25/10/2020
De les 11.00 a les 19.00 h

Des de casa, des del parc, al museu, a l’escola, al centre cívic, amb amics, en família: dibuixa! Vine al Barcelona Dibuixa o envia’ns els teus dibuixos per la web.

Aquest any, el Barcelona Dibuixa ofereix la possibilitat de participar-hi de forma presencial o virtual. Et proposem 36 tallers amb l’explicació en vídeo dels artistes perquè els facis amb qui vulguis i quan vulguis. No t’oblidis de penjar la foto del teu dibuix a l’apartat de cada taller!

El 25 d’octubre pots venir a compartir els teus dibuixos amb nosaltres als teus tallers preferits. Allà podràs conèixer al o la tallerista i també rebre el taller si la covid-19 es porta bé i ens deixa fer-lo.

Cartell

Cartell Barcelona Dibuixa 2019

Parlar a través del dibuix

El dibuix és el llenguatge del qual tots coneixem paraules. Hi ha qui el parla fluid, qui el xampurreja, qui l’escolta. Com tot idioma, podem utilitzar-lo per intercanviar abraçades o pedres.

El dibuix és el llenguatge comú quan no hi ha llenguatge comú. Crea i desxifra mons. T’apropa a tot, fins i tot a tu mateix.

Jo volia que, aquest any, el cartell de “Barcelona dibuixa” estigués escrit en un altre idioma. Un idioma nostre, encara que no totes el coneguem. Per això, al cartell apareix una altra llengua visual que implica moviment, amb què apropar-nos i començar a xampurrejar LSC (llengua de signes catalana).

Ana Garcia-Pineda

Informació pràctica

Barcelona Dibuixa 2020

Participa en línia des d’avui mateix.

A cada taller tindràs la informació del que l’artista et proposa, i podràs enviar (des del 7 d’octubre) el teu art perquè sigui part del taller el dia 25 d’octubre. També el podràs portar físicament el dia 25, o venir presencialment a fer el taller (inscripcions a partir del dia 16 d’octubre, amb aforament limitat).

Inscripcions (del 16 al 24 d’octubre a les 18.00 hores).

Inscriu-te al taller i la franja horària que més t’agradin.

Cancel·lacions (fins al 24 d’octubre)

Si no pots venir, et demanem que cancel·lis la inscripció (últim dia, 24 d’octubre), per poder cedir el teu espai a altres persones.

Participació en línia (des del 7 d’octubre)

Reproducció en línia

El dia 25 tindrem 7 tallers en línia de 10 minuts. Estigues alerta als horaris i tallers.

Per qualsevol pregunta, escriu a barcelonadibuixa@bcn.cat

Coproducció

Logotip Institut de Cultura de Barcelona Logotip Museu Picasso

Artistes

Adriana Parra Esteruelas

  • Bufet Lliure

Agustina Guerrero

  • Les mirades parlen

Anna Obón

  • Il·lusiona’t!

Arianne Faber

  • Notícies del món

B-MURALS Centre d’Art Urbà

  • L’art prehistòric més urbà

BAU Centre Universitari de Disseny (Andrea Mestre, Francesc Noy, Marina Martínez i Huaqian Zhang)

  • Pim pam pum

Berta Ayuso

  • I si deixem passar la llum?

Clara Nubiola

  • Sortiré d’aquí per arribar allà on sigui

Departament d’Educació Visual i Plàstica - Institut Poeta Maragall

  • De Metròpolis a Blade Runner

Estudiants del grau de Disseny d’EINA (Laia Badenas, Guillem García, Marina Mas i Aura Olivan)

  • El collage de les mil històries

Francesca Llopis

  • Enmiralla't
  • Insekta´t, enjardina´t!

Genís Rigol

  • Minifanzín

Inés Calveiro

  • Dibuixa i crea el teu propi herbari

Irma Marco

  • Internet respira!

Joana Cera

  • Estem als núvols!

Judit Taberna Torres i Queralt Garriga

  • Pavelló de dibuix

Judith Díaz Garcés, Lutxana

  • Tap Art Mona Lisa

Julia Pelletier

  • Una finestra a l'exterior

Kap

  • Amb ulls de gat

Laura Llaneli

  • Dibuixasons

Maja Cekuk

  • Ou, cacau i pinzell

Manu Ripoll

  • Postals retrofuturistes

Marijn van Kreij

  • Repetició i diferència

Miquel Pescador

  • A la trobada de la mirada

Núria Andorrà

  • Dibuixar partitures

Octavi Intente

  • La línia negra

Oscar Guayabero

  • Sou aquí, dibuixant la ciutat

Pin Tam Pon (Clara Sáez i Julia Abalde)

  • I tu, què veus?

Quim Arnal

  • Art tèxtil: dibuix i color, inspirats en les tècniques ancestrals de pastors i pagesos des de la Mediterrània fins al Sahel.

Raquel Arnaiz Vargas

  • Entre llums i ombres

Rasmus Nilausen

  • Dibuixar la memòria

Sònia González

  • Monstres i sirenes enfadats!

Susanna Martin, Elsa Ruiz, Nazareth dos Santos, Javier Rubín Grassa, Natàlia Wuwei

  • Acolorim la diversitat

Swasky

  • Històries dibuixades

Txell Darné

  • És festa major!

Tallers

Blueproject Foundation

  • Dibuixasons

Castell de Montjuïc

  • Postals retrofuturistes

Centre Cívic Besòs

  • Una finestra a l'exterior

Centre Cívic Can Felipa

  • Pim pam pum

Centre Cívic Sant Andreu

  • Insekta´t, enjardina´t!

Centre Cultural La Farinera del Clot

  • I si deixem passar la llum?

Centre LGTBI de Barcelona

  • Acolorim la diversitat

Comissió veïnal "Besòs-Maresme, barri net"

  • Tap Art Mona Lisa

Eina - Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona (UAB)

  • El collage de les mil històries

El Born Centre de Cultura i Memòria

  • Amb ulls de gat

Fabra i Coats: Centre D’art Contemporani de Barcelona i Fàbrica de Creació

  • Minifanzín

Fundació Joan Miró

  • Dibuixa i crea el teu propi herbari

Fundació Teatre Lliure

  • Bufet Lliure

Institut Poeta Maragall

  • De Metròpolis a Blade Runner

MACBA. Museu d’Art Contemporani de Barcelona

  • Internet respira!

Memorial Democràtic

  • Dibuixar la memòria

Mercat de les Flors

  • Enmiralla't

Museu de Ciències Naturals de Barcelona - Parc del Fòrum

  • Entre llums i ombres

Museu de la Música de Barcelona

  • Dibuixar partitures

Museu de la Xocolata

  • Ou, cacau i pinzell

Museu del Disseny de Barcelona

  • Sortiré d’aquí per arribar allà on sigui

Museu d’Arqueologia de Catalunya

  • L’art prehistòric més urbà

Museu d’Història de Barcelona

  • Històries dibuixades

Museu d’Història de Catalunya

  • És festa major!

Museu Etnològic i de Cultures del Món - Parc Montjuïc

  • Art tèxtil: dibuix i color, inspirats en les tècniques ancestrals de pastors i pagesos des de la Mediterrània fins al Sahel.

Museu Frederic Marès

  • La línia negra

Museu Marítim de Barcelona

  • Monstres i sirenes enfadats!

Museu Nacional d’Art de Catalunya

  • A la trobada de la mirada

Museu Picasso - Centre de Coneixement i Recerca

  • Les mirades parlen

Museu Picasso - Pati Noguera 1

  • Estem als núvols!

Museu Picasso - Sala d'actes

  • Il·lusiona’t!

Museu Picasso - Sala Mauri

  • Repetició i diferència

Museu Picasso – Espai Cafeteria

  • I tu, què veus?

Museu Picasso – Pati Noguera 2

  • Notícies del món

Museu Picasso – Sala de la Columna

  • Sou aquí, dibuixant la ciutat

Pavelló Mies van der Rohe

  • Pavelló de dibuix

Galeria taller

 
 

Participa

Barcelona.dibuixa.edu

Barcelona.dibuixa.edu

En el marc de Barcelona Dibuixa, la gran festa del dibuix de la ciutat que enguany tindrà lloc el 25 d’octubre, us proposem que, durant la setmana del 19 al 24 d´octubre, el dibuix envaeixi també els centres educatius de totes les edats, des de les escoles bressol fins a la universitat. I voldríem que, totes les accions fetes als centres, les poguéssim compartir al web de Barcelona Dibuixa.

Envieu-nos una foto de la proposta que heu fet a la vostra escola junt amb un .pdf amb la descripció i les instruccions, a barcelonadibuixa@bcn.cat i el publicarem en una galeria dins d'aquesta web.

Escoles que han participat:

Per què dibuixar?

Per mirar de donar resposta a aquesta pregunta i descobrir el valor i les oportunitats que ens aporta el dibuix, des de Barcelona Dibuixa ho farem a partir de dues propostes:

  • Un cicle de webinars per compartir el valor del dibuix des de perspectives i funcions diferents, i
  • Una guia d’orientacions i de propostes per dur a terme als centres educatius durant la setmana.

Orientacions i propostes

Com podem dibuixar a l’escola?

El dibuix està present a les nostres vides i esdevé una eina imprescindible per al desenvolupament de les persones, encara que sovint no en som conscients i sembla que només sigui necessari per a determinades professions. Podem identificar les funcions que pot tenir el dibuix per al creixement personal i social.

La proposta per celebrar la #BarcelonaDibuixa als centres és fer que el dibuix entri en tots els nivells dels centres educatius des d’aquestes cinc funcions. Només cal que pensem quines encaixaran més fàcilment en els diversos moments de la setmana, les franges horàries, els contextos i les àrees de coneixement.

L’acció de dibuixar pot estar pensada per als joves i els infants, però també perquè l’equip docent del centre utilitzi el dibuix en la seva tasca.

Potser descobrirem que ja hi ha moltes ocasions en què ens veiem obligats a recórrer al dibuix i no n’érem prou conscients, i serà bo ressaltar-les.

Un cop identificades les funcions i els moments, us proposem que planifiqueu les accions, les executeu i les documenteu en una imatge i una frase explicativa i la compartiu al web de Barcelona Dibuixa mitjançant aquest enllaç.

El dibuix per gaudir, per jugar o experimentar

Pin Tam Pon (Clara Sáez i Julia Abalde)

Però, sovint, el dibuix no es fa, aparentment, amb cap finalitat concreta. És l’acció de dibuixar pel plaer mateix de l’acció. Guixar, deixar rastre, mentre es generen formes i ens concentrem en el gest, pot esdevenir un joc que ens permet experimentar i descobrir noves formes de representació. Dibuixar així esdevé la font d’entrenament del gest i la descoberta de possibilitats expressives i, alhora, un mitjà per a la introspecció. Molts cops dibuixar esdevé el mitjà per concentrar-nos, relaxar-nos o evadir-nos.

Exemple de propostes:

  • Permetre dibuixar mentre escoltem una explicació, una lectura o una música.
  • Posar guixos de colors als patis.
  • Disposar d’un racó de material divers (tant en relació amb l’instrument com amb el suport) per dibuixar sense cap proposta concreta en racons de l’escola.
  • Dibuixar amb el cos i en el cos amb pintura, aigua, ceres…
  • Dibuixar per parelles i deixar-se portar.

 

Seria bo que expliquéssim a l’alumnat les propostes i que esmentéssim que l’objectiu principal és gaudir de la acció mateixa i la descoberta de nous recursos a l’hora de dibuixar. Per tant, cal recomanar que es concentrin en les emocions i les sensacions que experimentin mentre dibuixen i que estiguin atents als materials i a les seves característiques per descobrir recursos nous.

El dibuix per explicar, comunicar o explicar-se

Agustina Guerrero

Molts cops, per explicar una idea, un projecte, un mecanisme, un procés, el més ràpid i efectiu és el dibuix. Amb un llenguatge universal i de ràpida absorció, esdevé una eina molt eficaç per transmetre una idea. El dibuix és sovint l’única eina possible: no es pot fotografiar perquè encara no existeix (o perquè no la podem veure) i no es pot descriure en paraules perquè l’explicació deformaria la informació original. El dibuix és l’eina més fidel per copsar i transmetre aquesta informació. És per això que els llibres de text utilitzen el dibuix. “Prefereixo dibuixar que parlar. Dibuixar és més ràpid i deixa menys espai a la mentida”, deia Le Corbusier.

Exemple de propostes:

  • Fer dibuixos per explicar alguna idea o concepte.
  • Donar les instruccions per fer alguna cosa, encàrrec o normes només en dibuixos. (per exemple les normes de funcionament d’un espai com el laboratori o la biblioteca).
  • A l’hora de dinar, posar paper d’embalar a les taules en comptes d’estovalles i, a més de coberts, posar-hi llapis. Afegir el dibuix com un mitjà més de la conversa de l’àpat.
  • Fer un dibuix que sintetitzi les idees claus d’algun tema treballat.

 

Les propostes que vulguin abordar aquesta funció del dibuix haurien de deixar clar que la funció essencial d’aquests dibuixos és la comunicació, que siguin capaços d’explicar, d’aportar instruccions concretes i intel·ligibles a qui les vegi.

El dibuix per recordar, documentar o conservar

KAP

Els dibuixos també poden ser captures d’un moment o una idea per recordar després, tant si és perquè no es pot fotografiar com perquè el que volem recordar no és només el que veiem sinó com ho veiem, i usem el dibuix com a mecanisme rememoratiu. El dibuix s’estableix molts cops com a eina indispensable per conservar un instant, una sensació, un pensament, un esdeveniment. El dibuix com a document ens ofereix l’oportunitat de recordar moments i processos i ens permet la metacognició. Tal com deia Henri Matisse, “dibuixar és com fer un gest expressiu amb l’avantatge de la permanència”.

Exemple de propostes:

  • Fer un còmic que documenti una seqüència d’algun procés.
  • Documentar amb relatogrames l’assemblea de classe o algun debat.
  • Dibuixar racons del centre amb una visió subjectiva que reculli també les emocions que es recordin i que els han motivat a triar aquell espai.
  • Encetar un diari dibuixat en el qual es puguin anar plasmant moments, vivències i emocions del dia a dia en dibuixos.
  • Documentar sobre un plànol els recorreguts quotidians que fem habitualment al barri o els circuits dins del centre mateix.

 

Les propostes d’aquest apartat haurien de definir clarament que l’objectiu prioritari en aquests dibuixos és la documentació, el registre, i que es poden abordar des de la subjectivitat traspassant també les emocions pròpies o bé procurant aportar una visió més objectiva.

El dibuix per pensar, projectar o provar

La primera expressió real d’una idea acostuma a ser un dibuix. És amb els esbossos que podem temptejar possibilitats, veure opcions i descartar errors. De vegades, són dibuixos previs per crear obres posteriors i, de vegades, són teories que es posen sobre paper per saber si funcionen. És el primer pas per passar d’un concepte platònic a un altre d’empíric. És el camí directe, però a voltes difícil, entre la ment i la mà. La majoria de les coses que ens envolten han estat abans un dibuix. El mestre de la Bauhaus Josef Albers deia: “Dibuixar és planejar, organitzar, ordenar, relacionar i controlar”.

Exemple de propostes:

  • Projectar un maquillatge, una vestimenta o un pentinat.
  • Dissenyar, fer els plànols d’algun espai, objecte, màquina o un joc que no existeixin.
  • Representar i resoldre els problemes matemàtics primer dibuixant.
  • Dibuixar els personatges, els espais i l’esquema d’un conte i després convertir-lo en paraules.

 

En totes les propostes que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes és fer servir el dibuix com una eina per pensar, projectar i provar. Els dibuixos haurien de servir per enfocar les idees, resoldre els dubtes i deixar propostes estructurades a punt per ser realitzades o compartides.

El dibuix per entendre, observar o conèixer

Arianne Faber

El dibuix pot ser una eina molt eficaç per intentar entendre conceptes complexos en art, ciència, tecnologia, etcètera. Els dibuixos també ens poden ajudar a comprendre els projectes propis o les estructures físiques o conceptuals. Hi ha dibuixos esquemàtics o estructurals per entendre plantejaments i realitats que serien impossibles de copsar en un altre llenguatge. Així, el fet de dibuixar esdevé un mitjà d’observació i, alhora, de construcció de coneixement. Perquè, com deia Albert Einstein, “Si no ho puc dibuixar, és que no ho entenc”.

Exemple de propostes:

  • Dibuix d’observació de l’entorn natural per conèixer com és el món que ens envolta.
  • Fer els plànols d’algun espai o objecte.
  • Fer esquemes de conceptes físics o matemàtics.
  • Dibuixar rostres expressant emocions diverses a partir de l’observació al mirall o de companys.

 

En tots els exemples que pensem en aquest espai, caldria formular clarament que l’objectiu de les propostes de dibuix és conèixer i aprendre a partir de l’observació i de la reconstrucció feta amb la representació dibuixada.

COVID-19

A continuació es detalla el protocol del Barcelona Dibuixa 2020 pel que fa a la prevenció amb motiu de la covid-19 i també les mesures individuals que han de seguir les persones que assisteixin al festival d’aquest any.

 

 

El Barcelona Dibuixa seguirà els protocols següents, d’acord amb la normativa vigent:

  • Desinfecció de tots els espais i materials entre sessió i sessió.
  • A l’entrada de tots els espais hi haurà dispensadors de gel hidroalcohòlic.
  • L’aforament i la disposició del seients compliran les distàncies de seguretat requerides, segons els aforaments, de 2,5 metres quadrats per persona i distància entre grups de convivència d’1,5 metres.
  • L’accés i el desallotjament dels espais es farà de manera esglaonada i sota control del personal d’acomodament per garantir la distància de seguretat.
  • La informació estarà únicament disponible en línia.
  • Als espais es facilitarà el material de dibuix, i s’assegurarà que qualsevol contacte amb aquest material per part dels organitzadors es fa amb higienització prèvia de les mans.
  • A tots els espais on sigui necessari s’habilitaran diferents recorreguts d’accés i sortida perquè no hi hagi aglomeracions de persones.

 

 

Mesures individuals:

  • Recordeu que a tots el espais del festival cal mantenir una distància de seguretat entre grups de convivència d’1,5 metres.
  • L’accés als tallers es fa amb reserva prèvia imprescindible. La reserva incorporarà la recollida de dades de contacte de la persona responsable del grup (telèfon i correu electrònic) per fer possible la comunicació en cas d’identificació de casos positius de la covid-19, sempre dins el marc de la Llei orgànica de protecció de dades.
  • L’ús de la mascareta és obligatori en espais tancats i en espais públics, i especialment quan no pugueu mantenir la distància de seguretat amb la resta de persones.
  • L’accés i el desallotjament dels espais es farà seguint les senyalitzacions i les indicacions del personal d’acomodament.
  • Cal arribar als espais de representació amb un mínim de 15 minuts d’antelació per facilitar-hi l’entrada.
  • Us recomanem que porteu la reserva descarregada al mòbil per evitar al màxim el contacte amb paper.
  • Si creieu que podeu tenir símptomes de la covid-19 o heu estat en contacte amb algú diagnosticat que tingui el virus, si us plau, quedeu-vos a casa. Podreu gaudir del Barcelona Dibuixa en la seva versió en línia.

Reserva d'entrades

Com funciona el sistema de reserva en línia per a les activitats de Barcelona Dibuixa 2020

A causa de les circumstàncies especials derivades de l’emergència sanitària de la covid-19, durant aquesta edició serà imprescindible fer una reserva en línia per tal de poder participar de manera presencial en les activitats de Barcelona Dibuixa.

 

Com fer la reserva

  • Consulteu el programa de Barcelona Dibuixa i seleccioneu les activitats que us interessen.
  • Ho podeu fer a partir del dia 16 d’octubre.
  • Els infants de més de 2 anys necessiten reserva per poder disposar d’una localitat pròpia.
  • Quan demaneu entrades per a algun acte de Barcelona Dibuixa, haureu d’indicar el vostre correu electrònic, que serà on rebreu la confirmació si hi ha localitats disponibles. Aquest correu permet mantenir-se en contacte amb les persones assistents a fi de garantir-ne la traçabilitat si s’activés el protocol per covid-19.
  • Podeu fer una reserva al vostre nom per a un màxim de 6 persones per activitat.
  • La confirmació que rebreu per correu electrònic és la vostra entrada i la de les persones que assisteixen amb vosaltres a l’activitat. Conserveu aquest correu i porteu-lo en format digital al telèfon mòbil o bé imprès.
  • Si heu perdut el comprovant de les reserves, podeu recuperar-lo accedint a la fitxa de l’activitat que trobareu al web, fent clic sobre l’opció “Recupera les entrades”.
  • Si teniu una incidència d’algun altre tipus i l’heu de comunicar, podeu enviar un correu a barcelonadibuixa@bcn.cat.
  • L’organització es reserva el dret de modificar l’aforament de l’activitat per motius sanitaris o per causes sobrevingudes.
  • En cas d’incidències meteorològiques, s’han previst espais alternatius propers per dur a terme l’activitat, que estaran indicats en l’espai inicial i es comunicaran a través del web i de les xarxes socials de l’esdeveniment.
  • Inscriu-te als tallers presencials a través del formulari habilitat a la fitxa del taller. (Artistes i tallers)

 

Limitacions i requeriments:

  1. Les mesures que s’apliquen per garantir una edició segura i cívica de Barcelona Dibuixa requereixen la màxima col·laboració de la ciutadania.
  2. Respecteu les normes de seguretat, entre les quals hi ha l’ús de la mascareta i la distància de seguretat. Feu cas en tot moment de les indicacions de les persones responsables dels espais de Barcelona Dibuixa.
  3. Els espais on tenen lloc les activitats de Barcelona Dibuixa no disposen de servei de guarda-roba.
  4. Si per causes de força major no podeu assistir a les activitats per a les quals havíeu demanat accés, podeu traspassar la localitat reservada a una altra persona, però sempre s’ha de mantenir la traçabilitat de les persones assistents per al cas que s’activi el protocol per covid-19.
  5. No es pot accedir als recintes de Barcelona Dibuixa amb animals domèstics.

Volem veure els teus dibuixos!
Entra a la fitxa del taller i publica'ls a l'àlbum que hi trobaràs
Més informació aquí