Festival 42
Festival 42

Presentació

LA REALITAT I LA IMAGINACIÓ

La tecnologia, el canvi climàtic, la covid-19. Les transformacions socials, les revolucions afectives, les crisis econòmiques. Els somnis i els malsons, els monstres més amagats, la màgia de les bones històries ben explicades.

El poder immens de la imaginació.

El segle XXI no té una realitat. En té moltes. I calen nous instruments per explicar-les.

Veure més

42: el nom

Només cal fer una cerca a Google: 42 és el número per excel·lència de la ciència-ficció i, per extensió, de tots els gèneres fantàstics. Se’n fan mems, samarretes i articles sencers per treure’n l’entrellat. Se l’homenatja, s’hi juga, se’n fan citacions més o menys amagades. I, sobretot, se n’intenta revelar el misteri.

Veure més

Disseny: Tono Cristòfol Il•lustració: Álex Ferreiro i Mercè Iglesias

Comissariat

Autoria: Pep Herrero

Ricard Ruiz Garzón (Barcelona, 1973) és escriptor i professor a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès. Guanyador de premis com el Ramon Muntaner o l’Edebé, és autor d’una quinzena de llibres, entre els quals hi ha Esquizo, Herba negra, Mary Shelley i el monstre de Frankenstein, Mångata i Janowitz. També ha fet d’antòleg (Mañana todavía, Risc, Insólitas, Extraordinàries) i, durant un quart de segle, de crític i periodista a premsa, televisió i ràdio. Les seves obres han estat adaptades al còmic, al teatre i al cinema i s’han traduït a mitja dotzena de llengües. Pertany a les juntes directives de l’AELC i el Clijcat. @ricruizgarzon

Programa

Del 3 al 7 de novembre, la primera edició del Festival 42 proposarà alguns dels eixos que seran els seus signes d’identitat.

  • L’atenció als gèneres fantàstics o no realistes (a tots, amb vocació integradora i anhel divulgatiu i prescriptiu).
  • El diàleg, des d’una base literària, amb les narratives adjacents (jocs i videojocs, cine, sèries, còmic, il·lustració, narracions orals…).

Veure més

Convidats

En aquests moments, per a la primera edició del festival, hi ha confirmats un centenar d’escriptors, una part destacada dels quals són escriptores. Se’n desvelaran els noms més endavant, però se’n poden fer ja els primers anuncis, per obrir la gana

  • Albert Sánchez Piñol

    (Barcelona, 1965) Antropòleg i escriptor. És autor d’una dotzena de llibres, entre els quals hi ha la novel·la La pell freda (2002), traduïda a 37 idiomes i amb més de vuit-cents mil exemplars venuts arreu del món. També ha publicat obres com Pallassos i monstres, Tretze tristos tràngols, Pandora al Congo, Victus, Vae Victus, Fungus i, aquest mateix 2021, Les estructures elementals de la narrativa. És considerat un dels grans renovadors dels gèneres fantàstics en la literatura catalana.

  • Elia Barceló

    (Elda, Alacant, 1957) Escriptora i professora. Considerada la gran dama espanyola de la ciència-ficció, ha publicat 30 novel·les i prop d’un centenar de relats. Entre les seves obres fantàstiques destaquen Sagrada, El mundo de Yarek, El vuelo del hipogrifo, El secreto del orfebre (en català, El secret de l’orfebre), Cordeluna, la trilogia Ánima Mundi i el Premi Nacional de Literatura Infantil i Juvenil 2020 El efecto Frankenstein (en català, L’efecte Frankenstein). També és autora de l’assaig Cortázar visto por Elia Barceló.

  • Adrian Tchaikovsky

    (Lincolnshire, 1972) Autor britànic de fantasia i ciència-ficció, format en dret, zoologia i psicologia. Acaba de publicar en català el seu primer títol, la novel·la curta distòpica Trescafocs. Autor d’una vintena llarga d’obres, és conegut també per la novel·la Herederos del tiempo (Premi Arthur C. Clarke 2016) i per la sèrie Shadows of the Apt (2008-2014).

  • Elisabetta Gnone

    (Gènova, 1965) Escriptora italiana,. Es va iniciar amb la creació i direcció d’algunes de les revistes més populars de Disney (Bambi, Winnie the Pooh, Minnie o Chip y Chop) i va idear la sèrie de còmics W.I.T.C.H. Va començar a dedicar-se a la narrativa infantil i juvenil amb la multipremiada saga Fairy Oak, d’èxit internacional i encara viva. També ha publicat la sèrie de novel·les sobre Olga de papel.