L’Oficina per la No Discriminació atén 145 casos durant el primer semestre del 2019

L’Oficina per la No Discriminació (OND) ha atès, entre el gener i l’agost del 2019, 145 persones que han patit una situació de discriminació a la ciutat. El racisme i la xenofòbia, amb un 40% dels casos, i la LGTBI-fòbia, amb un 24%, són els motius principals de discriminació que es tracten en aquest servei municipal.

10/10/2019 18:17 h

Ajuntament de Barcelona

En total són 57 els casos de discriminació per racisme i xenofòbia que ha atès l’OND. En general, les víctimes han denunciat tractes vexatoris per raó d’origen, i s’ha detectat un augment de les situacions de discriminació en l’àmbit de les comunitats veïnals i en la restricció o denegació de l’accés a serveis d’entitats bancàries.

Les situacions de discriminació per LGTBI-fòbia es produeixen en espais molt diferents, de les escoles a l’àmbit laboral passant per l’Administració pública, les comunitats veïnals i el transport públic. En l’àmbit del transport públic s’han atès 11 víctimes de situacions de discriminació, la majoria del col·lectiu LGTBI. En dos d’aquests casos l’Ajuntament s’ha personat com a acusació popular.

Amb relació a la discriminació que pateixen les persones racialitzades i LGTBI, el regidor de Drets de Ciutadania, Marc Serra, ha afirmat que no és casual que aquestes persones siguin les més afectades, ja que, segons ell, els discursos de l’extrema dreta institucional atorguen impunitat a aquest tipus d’agressions. També ha refermat el paper de l’Ajuntament a l’hora d’atendre les víctimes i oferir assessorament jurídic gratuït i suport psicosocial per poder denunciar i evitar que aquests casos de discriminació quedin impunes.

La integritat moral, el dret més vulnerat

En els casos atesos per l’OND els drets que més s’han vulnerat són la integritat moral (28%), que engloba vexacions i insults, i la integritat física (10% dels casos).

En menor mesura trobem vulneracions dels drets laborals, del dret a la informació, a la llibertat i la seguretat i a la prestació de serveis o del dret d’admissió.

Un servei d’assessorament jurídic, acompanyament i suport

L’OND ofereix atenció, assessorament, mediació i anàlisi de les sancions en situacions de discriminació, i sensibilitza sobre els drets i les obligacions reconeguts a la ciutat. Aquest any el servei municipal ha actuat sobretot en l’assessorament i l’atenció jurídica, l’orientació i el suport socioeducatiu i l’empoderament, i també ha ofert a les víctimes de discriminació atenció psicosocial, mediació i coordinació per a les derivacions.

Un lleuger increment de les atencions respecte al 2018

L’Oficina per la No Discriminació va tancar l’any 2018 amb un total de 224 atencions a persones que van patir situacions de discriminació. Els motius principals, igual que en el 2019, van ser el racisme i la xenofòbia (38%), la LGTBI-fòbia (16%) i la discapacitat (12%).

En comparació amb el període de gener a agost, les dades mostren un lleuger increment del nombre d’atencions el 2019, i la xifra de casos de discriminació del col·lectiu LGTBI ha augmentat significativament. Serra ha destacat que aquest increment respon al fet que hi ha més confiança, gràcies a la consolidació del servei, i ha explicat que s’espera que a poc a poc encara s’incrementi més, malgrat que encara hi ha moltes situacions de discriminació que no s’arriben a denunciar.

Treball en equip

La Taula d’Entitats, formada per una vintena d’associacions de la ciutat que treballen amb persones que han patit discriminació en àmbits molt diversos, és l’aliat principal de l’Oficina per la No Discriminació: la unió de forces i el treball en xarxa permeten fer una radiografia més acurada de la discriminació a la ciutat, millorar el servei i generar una cultura de defensa i de protecció dels drets humans.

En trobareu més informació al web https://ajuntament.barcelona.cat/oficina-no-discriminacio/.

Etiquetes associades a la notícia

Notícies relacionades