Més ulls per detectar la pobresa energètica

28/03/2017 16:17 h

Redacció

Els punts d’assessorament energètic (PAE) han detectat en els dos mesos de funcionament una invisibilitat social de la pobresa energètica que es pretén corregir. S’estableixen nous protocols per millorar i anticipar la detecció i la notificació de possibles casos de pobresa energètica amb la implicació de bombers, professionals sanitaris i equips d’intervenció en matèria d’habitatge.

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha afirmat: “Fem un pas més per enfortir la detecció de la pobresa energètica i combatre la invisibilitat que l’envolta, i per fer-ho, utilitzarem tots els professionals dels serveis públics que tenim a l’abast.” Ortiz ha afegit: “La pobresa energètica té un impacte sobre la seguretat i la salut de les persones, tant física com mental.”

S’han començat a impartir cursos de formació específics per als professionals del cos de Bombers de Barcelona, la Unitat d’Exclusió Residencial (UCER), el Servei d’Intervenció i Mediació en Situacions de Pèrdua i/o Ocupació d’Habitatge (SIPHO), i també al personal que treballa als centres d’atenció primària (CAP) i als centres d’atenció i seguiment a les drogodependències (CAS), a més dels treballadors socials.

Se’ls dotarà amb les eines necessàries per identificar casos amb la màxima antelació i poder prendre mesures per pal·liar-los. El comissionat de Seguretat, Amadeu Recasens, ha destacat: “Per detectar s’ha d’aprendre a mirar el que s’ha de veure, i això és el que pretenem amb aquests cursos.” També es confia que amb els nous protocols es pugui realitzar un informe exhaustiu sobre l’abast de la pobresa energètica a la ciutat, davant la manca de dades i la falta de transparència de les grans companyies comercialitzadores.

Balanç positiu dels PAE

Durant els primers dos mesos de funcionament s’ha demostrat que els PAE són una eina eficaç per garantir els drets energètics de la ciutadania. En aquest període s’han atès més de 1.800 persones, 500 de les quals havien rebut avisos de talls per impagament, i el servei ha hagut d’intervenir de manera directa i urgent en 184 casos. La feina feta des d’aquests punts d’assessorament ha evitat un total de 1.100 talls de subministrament.