Protocol amb el Port per a una gestió millor dels creuers
El nou protocol signat per l’Ajuntament i el Port de Barcelona reordena i fa més sostenible l’activitat creuerista a la ciutat. Es redueix el nombre de terminals de creuers de set a cinc i es desenvolupa una bateria de projectes per millorar la mobilitat dels passatgers per fer-la més sostenible.
La reducció del nombre de terminals de creuers és fruit de l’enderrocament de les actuals terminals A, B i C i la construcció d’una nova terminal que substituirà la terminal C i que serà pública, oberta a l’ús general i amb capacitat per donar servei a 7.000 passatgers a la vegada. La nova terminal prioritzarà els creuers que siguin de port base i els vaixells petits.
També es farà una rehabilitació integral del tram de moll de 610 metres de longitud que actualment ocupen les terminals A i B, amb una inversió de 50 milions d’euros per part del Port de Barcelona. D’aquesta manera, les instal·lacions del port dedicades als creuers se situaran entre les més modernes i sostenibles en l’àmbit internacional, amb la qualitat de servei imprescindible per a les operatives de port base (inici i final de viatge).
La rehabilitació del moll permetrà la instal·lació de sistemes per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica —l’anomenat onshore power supply— i subministrar-los energia verda per apagar els motors i eliminar les emissions de l’operativa.
Mesures a favor de la sostenibilitat
El protocol també inclou un ambiciós pla de mobilitat sostenible, amb tres actuacions destacades:
- Desdoblament del pont de la Porta d’Europa, per millorar la mobilitat del moll adossat i la seva connexió segura, incorporant vials per a bicicletes i vianants. Té una inversió de 90 milions d’euros.
- Construcció d’un corredor urbà pel front litoral de Montjuïc destinat al transport públic, taxis, VTC, bicicletes i vianants, que connectarà la plaça de les Drassanes amb la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca. La inversió prevista és d’uns 10 milions d’euros.
- Elaboració d’un estudi d’avaluació de la mobilitat generada pels creuers, com a pas previ per formular un pla de gestió sostenible de la mobilitat terrestre dels creueristes, alineat amb les polítiques desplegades als espais de gran afluència.
En total s’hi destinarà una inversió publicoprivada de 185 milions d’euros, que se sumen als 265 milions d’euros que s’han executat en compliment de l’acord anterior, signat el 2018.
Les actuacions que recull el protocol s’executaran entre el 2026 i el 2030 i la primera actuació serà el tancament de la terminal del moll de Barcelona sud i l’enderroc de l’actual terminal C.
