L’educació com a eina de transformació

Llibre. Per una educació en llibertat

Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola. 1908-1979 és una obra col·lectiva que recopila un llegat d’articles elaborats per reconeguts experts sobre l’evolució de l’escola a Barcelona al segle xx, lligada als esdeveniments històrics de la ciutat i a la realitat política, social i econòmica del moment.

Editada en format trilingüe (català, castellà i anglès), exemplifica la complexitat de les relacions entre escola pública i privada, i el dèficit d’un ecosistema d’educació pública a la ciutat. També aborda les diferències entre els centres amb models basats en la coeducació i la igualtat, i els que segreguen per gènere i condicionen les expectatives de formació i professionals: les masculines, cap a especialitats industrials i tecnològiques, i les femenines, adreçades a escoles d’infermeria i biblioteca, o vinculades als aprenentatges de la llar (economia domèstica, puericultura, labors, etc.).

El llibre posa en valor la tasca pedagògica del lliurepensador Francesc Ferrer i Guàrdia, jutjat i executat pels fets de la Setmana Tràgica. Ferrer i Guàrdia va impulsar l’Escola Moderna, un mètode que reflexionava sobre el sentit de l’educació, que qüestionava a fons els pilars de la societat del moment i que veia l’educació com a eina de transformació imprescindible per apoderar la societat. El llegat de l’Escola Moderna és un exemple de projecte de renovació pedagògica dels inicis del segle xx encara vigent: escoles innovadores i d’interès social, amb pràctiques a l’aire lliure, amb metodologies vivencials i de recerca impulsades per col·lectius sensibilitzats en la modernització educativa. Aquest precedent històric és imprescindible per entendre el sorgiment posterior d’iniciatives disposades a trencar amb l’escola franquista, totalitària i autoritària, que creen centres educatius amb models diversos de gestió i titularitat, que aposten per projectes democràtics i una pedagogia activa, i que defensen l’educació en català.

El llibre Per una educació en llibertat també és un marc per repensar les polítiques educatives de l’actualitat tenint en compte el llegat de les escoles al segle xx. Les circumstàncies que van fer fracassar la proposta de reforma del model educatiu de l’any 1908 són diferents de les actuals, però, com llavors, es manté la necessitat de reforçar i millorar les polítiques educatives vigents.
 

Ecosistema educatiu

Ara, més que mai, urgeixen eines i mecanismes pedagògics de país per fer front a la revolució de canvis (tecnològics, digitals, econòmics, socials, climàtics, sanitaris...) provocats pel moment d’incertesa que vivim. N’és una evidència per als i les professionals de casa nostra que reflexionem sobre el sentit de l’educació, des de diferents iniciatives de transformació i actualització pedagògica en els centres educatius. Iniciatives promogudes per l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la Xarxa de Competències Bàsiques, el programa de Lideratge per a l’aprenentatge, els Futurs de l’Educació, els Moviments de Renovació Pedagògica, el Laboratori de Transformació Educativa i la recentment desapareguda Escola Nova 21, entre d’altres. Tots aquests projectes contribueixen a la creació d’un ecosistema educatiu de país per reconvertir les desigualtats educatives en oportunitats de millora per als sectors més desfavorits; volen situar l’infant al centre de l’aprenentatge i garantir la cohesió, la cultura i la llengua catalanes, com també la coeducació, l’equitat i la laïcitat.

Llibre: Per una educació en llibertat

Un alt percentatge de centres educatius apostem per l’educació com a eina de creixement personal i com a agent de transformació social, tal com van fer els nostres antecessors de l’Escola Moderna, l’Escola Nova Unificada, el moviment dels ateneus llibertaris i altres projectes coetanis. Som centres valents que fem de la formació del professorat un dels pilars de la transformació, que ens fem preguntes sobre la nostra praxi i trobem respostes escoltant la comunitat educativa.

Compartim inquietuds i pors, redissenyem els espais perquè esdevinguin entorns d’aprenentatge i obrim els centres educatius al context proper i llunyà. Substituïm els llibres de text per projectes de recerca oberts a la vida, perquè des de l’observació i l’experimentació els infants arribin a la teoria. Sabem que l’èxit d’un sistema educatiu és garantir que la ciutadania estigui preparada per desenvolupar-se de manera democràtica i justa, sostenible socialment i econòmica per combatre els estereotips. Per una educació en llibertat ens interpel·la, en ple 2021, a aquells i aquelles que ens proposem ser millors mestres.

Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola. 1908-1979

Antoni Nicolau Martí (coordinador)

Ajuntament de Barcelona, 289 pàgines

Barcelona, 2021

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis