Creació d’una àrea ECA a la Mediterrània Occidental
Tot i la seva eficiència per unitat de volum transportat, el trànsit marítim genera una contaminació atmosfèrica que afecta la qualitat de l’aire de les ciutats costaneres, no només quan els vaixells són a port. El fueloil que tradicionalment han fet servir els vaixells conté fins a 3.500 vegades més sofre que el dièsel dels vehicles. La crema d’aquest combustible emet contaminants a l’atmosfera com els d’òxids de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx) i partícules (PMx) que tenen uns efectes nocius sobre la salut de la ciutadania i l’entorn.
Per fer front a les emissions contaminants dels vaixells i limitar-ne els efectes negatius a la salut pública i a l’entorn, l’organització marítima internacional (OMI) ha creat les zones de baixes emissions de compostos de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx). Les zones de baixes emissions (en anglès, emission control areas, ECA) estan regulades per l’annex VI del Conveni Internacional per a la Prevenció de la Contaminació pels Vaixells (MARPOL). Són àrees on s’introdueixen nivells més restrictius per a les emissions de sofre, de nitrogen i de partícules que els previstos per MARPOL, i correspon als estats riberencs la iniciativa de sol·licitar-ne la creació a l’OMI.
El trànsit marítim, pels seus valors d’eficiència en el transport interregional de grans volums, segueix una tendència ascendent a causa de factors com els mercats nous, les rutes noves i la situació econòmica i política global. Juntament amb aquest creixement del transport per via marítima, també hi ha hagut un creixement accelerat de les emissions de contaminants a escala global. La preocupació ambiental de les últimes dècades ha provocat la creació de normatives més estrictes pel que fa a emissions a l’atmosfera. La mar Mediterrània s'ha declarat com a zona ECA. La creació d’una zona de baixes emissions a la Mediterrània contribueix molt positivament a millorar la qualitat de l’aire i la salut dels habitants de les poblacions riberenques, així com la qualitat ambiental dels ecosistemes mediterranis.
Quant a l’àmbit global d’emissions, el consens de l’OMI ha estat posar un preu per al carboni en la indústria naviliera el 2027. Aquesta decisió històrica estableix un preu global estandarditzat del carboni i eludeix de manera efectiva els debats d’àmbit estatal i les discussions sobre el bloqueig observat fins ara.
L’Ajuntament de Barcelona emmarca el projecte d’establiment d’una ECA a la Mediterrània en el Pla Litoral, ja que es tracta d’un complement imprescindible als acords amb l’Autoritat Portuària de Barcelona –limitats al recinte portuari i a l’abast de les competències de l’APB– per reduir les emissions a l’atmosfera generades pel trànsit marítim.
Què estem fent?
Des de l’any 2018, l’Oficina del Pla Litoral ha estat duent a terme accions per impulsar que l’Estat espanyol es posicionés a favor de la creació de l’àrea ECA a la Mediterrània. L’any 2019 l’Estat espanyol ja es va pronunciar a favor d’aquesta iniciativa i des d’aleshores l’Oficina ha anat fent el seguiment dels tràmits internacionals que s’estan duent a terme. En aquest sentit, la novetat més recent en el projecte se situa en la darrera conferència de la Convenció per a la protecció del medi ambient marí i de les regions costaneres de la Mediterrània (Conveni de Barcelona), celebrada del 7 al 10 de desembre de 2021, en què es va acordar:
-
Creació d’una àrea de control d’òxids de sofre (MED SOx ECA) i de partícules per a tota la Mediterrània que, un cop aprovada per l’Organització Marítima Internacional (OMI), ha d’entrar en vigor el mes de gener del 2025
-
Resta pendent la confirmació de l’entrada en vigor de l’àrea de control per als òxids de nitrogen (MED NOx ECA), prevista per al 2026
-
Queda pendent concretar com s’aborda l’aplicació de la taxa d’emissions al transport marítim prevista per la Generalitat de Catalunya per a vaixells de més de 5.000 tones —com els creuers, els transbordadors, els tancs, els petroliers o els de càrrega i contenidors—, que grava amb un euro cada quilo de diòxid de nitrogen (NOx) i partícules (PM) que emeti l’embarcació. L’objectiu d’aquest impost és afavorir que els vaixells s’electrifiquin i contaminin cada cop menys per avançar en la millora de la qualitat de l’aire.
-
La proposta de l’OMI està preparada per recaptar milers de milions de dòlars en finances climàtiques. S’espera que aquesta iniciativa transcendeixi la descarbonització del transport marítim i catalitzi fons d’inversió molt necessaris per a iniciatives climàtiques arreu.
-
Barcelona ha acollit el 2024, i acollirà al 2026, reunions del Grup de Treball del Corredor Marítim Verd i digital del Green Ports Fòrum de C-40.