Creació d’una àrea ECA a la Mediterrània Occidental

Port de Barcelona

Tot el Litoral

Precontent

El tràfic marítim genera una contaminació atmosfèrica que afecta la qualitat de l’aire de les ciutats costaneres, no només quan els vaixells són a port. El fueloil que fan servir els vaixells conté fins a 3.500 vegades més sofre que el dièsel dels vehicles. La crema d’aquest combustible emet contaminants a l’atmosfera com els d’òxids de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx) i partícules (PMx) que tenen uns efectes nocius sobre la salut de la ciutadania i l’entorn.

Per fer front a les emissions contaminants dels vaixells i limitar-ne els efectes negatius a la salut pública i a l’entorn, l’organització marítima internacional (OMI) ha creat les zones de baixes emissions de compostos de sofre (SOx) i de nitrogen (NOx). Les zones de baixes emissions (en anglès, emission control areas, ECA) estan regulades per l’annex VI del Conveni Internacional per a la Prevenció de la Contaminació pels Vaixells (MARPOL). Són àrees on s’introdueixen nivells més restrictius per a les emissions de sofre, nitrogen i partícules que els previstos per MARPOL, i correspon als estats riberencs la iniciativa de sol·licitar-ne la creació a l’OMI.

El trànsit marítim segueix una tendència d’augment a causa de factors com els nous mercats, les noves rutes i la situació econòmica i política global. Juntament amb el creixement del transport per via marítima, també hi ha hagut un creixement accelerat de les emissions de contaminants a escala global. La preocupació ambiental de les últimes dècades ha provocat la creació de normatives més estrictes pel que fa a emissions a l’atmosfera. No obstant això, la Mar Mediterrània no té aquestes normatives més estrictes com són les zones de control d’emissions (ECA). Es planteja, doncs, l’oportunitat d’incloure la mar Mediterrània com a zona ECA. La creació d’una zona de baixes emissions a la Mediterrània contribuiria molt positivament a millorar la qualitat de l’aire i la salut dels habitants de les poblacions riberenques, així com la qualitat ambiental dels ecosistemes mediterranis.

L’Ajuntament de Barcelona emmarca el projecte d’establiment d’una ECA a la mediterrània en el Pla Litoral, ja que es tracta d’un complement imprescindible als acords amb l’Autoritat Portuària de Barcelona —limitats al recinte portuari i a l’abast de les competències de l’APB— per reduir les emissions generades pel trànsit marítim.

Què estem fent?

Des de l’any 2018, l’Oficina del Pla Litoral ha estat duent a terme accions per impulsar que l’Estat espanyol es posicionés a favor de la creació de l’àrea ECA a la Mediterrània. L’any 2019 l’Estat espanyol ja es va pronunciar a favor d’aquesta iniciativa i des d’aleshores l’Oficina ha anat fent el seguiment dels tràmits internacionals que s’estan duent a terme. En aquest sentit, la novetat més recent en el projecte se situa en la darrera conferència de la Convenció per a la protecció del medi ambient marí i de les regions costaneres de la Mediterrània (Conveni de Barcelona), celebrada del 7 al 10 de desembre de 2021, en què es va acordar:

  • La creació d’una àrea de control d’òxids de sofre (MED SOx ECA) per a tota la Mediterrània. La MED SOx ECA ara ha de ser aprovada per l’Organització Marítima Internacional (OMI) i podria entrar en vigor el gener del 2025

  • Resta pendent la creació de l’àrea de control per als òxids de nitrogen (MED NOx ECA)

Share in social networks