
Reducció de les externalitats associades a la ronda Litoral i dels seus impactes
La qualitat atmosfèrica i el soroll són dos dels problemes ambientals més rellevants de Barcelona, igual que ho són de moltes altres grans conurbacions, i tenen una afectació directa sobre la salut de les persones. En ambdós casos, els nivells actuals presenten superacions respecte dels valors de referència per garantir la salut, i el trànsit rodat hi contribueix de manera molt important.
Les rondes són una font important de contaminació i de soroll diürn i nocturn per a la població i usuaris propers. La seva incidència sobre la població és diferent al llarg de tota la via, depenent de la proximitat dels habitatges, l’encaix de la ronda en cada tram, la velocitat de circulació o l’alçària dels edificis. Les actuacions per afrontar els problemes sobre la qualitat de l’aire i el soroll consisteixen a estudiar mesures de restricció per als vehicles més contaminants que circulen per les rondes, ampliar el tram 60 de la ronda Litoral, prendre mesures de protecció en habitatges propers (aïllament de façanes) i minimitzar el soroll mitjançant apantallaments, paviments fonoabsorbents o cobriment de les rondes.
Què estem fent?
-
L’any 2023, l’Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire que elabora anualment l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) va presentar els millors resultats des que se’n fa recompte i, per primera vegada, es van complir els nivells europeus vigents.
-
L’any 2024, les dades van consolidar aquesta tendència a la baixa i s’han tornat a marcar els millors registres dins els límits de la normativa europea actual. Malgrat la millora, però, la contaminació continua tenint impacte sobre la salut de la ciutadania, i per això millorar la qualitat de l’aire esdevé un objectiu principal.
En aquest sentit, Barcelona ha desenvolupat un seguit de noves mesures per lluitar contra la contaminació i continuar reduint els valors que marquen les estacions de vigilància amb el focus posat en l’any 2030, moment en què la normativa europea actualitzarà els valors màxims, els quals quedaran fixats en 20 µg/m³, la meitat que el màxim actual, 40 µg/m³.
De fet, el pla Clima conté una concreció d’actuacions amb inversió de 1.800 milions d’euros per arribar a la neutralitat climàtica l’any 2030. Entre les mesures presents i futures que més contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire de la ciutat hi ha:
- Millorar les motoritzacions de la flota municipal, especialment dels busos de TMB, amb l’objectiu d’arribar al 75% dels autobusos d’emissió zero l'any 2030 i al 100% l’any 2036.
- Completar la xarxa de transport públic de la ciutat, amb la connexió del tramvia per la Diagonal, el perllongament de la L8, la connexió de la L9/L10, la millora del servei de bus urbà i interurbà i la millora també de les Rodalies.
- Continuar evolucionant la Zona de baixes emissions d’acord amb el Pla de qualitat de l’aire de la Generalitat de Catalunya. La posada en marxa de la ZBE ha permès tenir un parc circulant de vehicles més net; actualment, les etiquetes B suposen menys d’un 15% (14,48%) del parc, les ECO ja superen el 20% (21,43%) i les zero representen pràcticament un 5% (4,94%) del total de vehicles que circulen.
- Desenvolupar més mesures per afavorir l’accessibilitat del vianant i la mobilitat en bicicleta i patinet.
- Generar més verd urbà, atesos els beneficis ambientals que suposa, amb l’objectiu de guanyar quaranta hectàrees de verd aquest mandat i afavorir així la salut i el benestar de la ciutadania.
-
Durant el segon semestre de l’any es publicarà l’informe complet d’avaluació de la qualitat de l’aire de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) corresponent al 2024.