Compensació dels títols de transport integrats no utilitzats durant l'estat d'alarma

Les persones que no han fet servir el seu títol des del 14 de març podran ampliar-ne automàticament la caducitat simplement validant el títol a partir del dia 1 de juliol. Per altra banda, les persones que sí hagin utilitzat el títol durant el confinament hauran de fer una sol·licitud telemàtica mitjançant un formulari, que un cop valorada, si és el cas, obtindran un títol específic compensatori a partir de l'1 de setembre.

26/06/2020 12:07 h

Ecologia Urbana

L’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona (ATM), consorci integrat per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), inicia el proper 1 de juliol el procediment de compensació d’aquells títols de transport públic amb limitació temporal que no hagin pogut ser utilitzats durant l’emergència sanitària causada per la covid-19.

La recuperació dels viatges perduts es podrà dur a terme de dues maneres, però en ambdós casos els mecanismes proposats tenen l’objectiu de donar una resposta àgil que eviti els desplaçaments als punts d’atenció presencial, per evitar el col·lapse i les aglomeracions, no aconsellables en l’actual situació.

En aquest sentit cal tenir en compta que ni la informació ni cap tràmit de les compensacions d’aquests títols s’oferiran en els punts d’atenció de la xarxa.

I com s’ha de fer? L’ATM proposa dues maneres per dur a terme la compensació de títols:

Compensació automàtica

Aquesta via és la que han de seguir totes aquelles persones que ja havien estrenat un títol abans del 14 de març, i a les quals els hi ha caducat la targeta sense haver-la utilitzat en cap moment del confinament.

En aquests casos, la persona usuària podrà introduir la targeta caducada en qualsevol validadora d’accés a la xarxa de transport, i el sistema de validació imprimirà en el títol una nova data de caducitat, de manera que recuperarà tots aquells dies o viatges que no va poder utilitzar des del 14 de març.

Dins d’aquesta via de compensacions hi ha dues casuístiques diferents:

Els títols mensuals (T-usual, T-grup i T-familiar): el requisit perquè es produeixi l’ampliació
automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i l’11 d’abril.

Els títols trimestrals (T-jove, T-trimestre i T-70/90 FM/FN): el requisit perquè es produeixi l’ampliació automàtica de caducitat és que el títol s’estrenés abans del 14 de març i no es fes servir entre el 14 de març i el 10 de juny.

Una vegada es validi de nou es començarà a comptar a partir de la nova data, incorporant els dies perduts. Per tant, recomanem que no s’executi el procediment de recuperació de dies fins el moment que realment es necessiti el títol. Es disposarà de tot el 2020 per fer ús d’aquest procediment de compensació.

Si la màquina de validació no accepta fer un canvi de caducitat del títol el missatge que apareixerà serà “Títol caducat“. En aquest supòsit la persona interessada haurà de recórrer a la compensació via formulari, doncs probablement la causa serà que el títol hagi tingut alguna validació posterior a la data 14 de març.

Compensació via formulari

Per aquelles persones que sí van utilitzar els seus títols de transport posteriors al 14 de març i durant l’estat d’alarma, per motius laborals o de serveis essencials, l’ATM ha habilitat un formulari dinàmic, on cal registrar les dades de cada títol i persona, que permetrà analitzar, cas per cas, el dret de compensació.

El formulari demanarà, entre altres, la imatge del títol a compensar per ambdues cares, per obtenir les dades precises d’utilització, a banda de la documentació personal i laboral que certifiqui la pertinença a un servei essencial, si s’escau.

Un cop rebuda la informació, l’ATM valorarà el dret a compensació i quantificarà els dies que s’han de compensar. A partir d’aquí, generarà un abonament que incorporarà viatges il·limitats per al nombre de dies que es determini en cada cas. La persona podrà recollir l’abonament a partir del dia 1 de setembre, entre una sèrie de punts de recollida a triar.

Aquests títols tindran validesa fins al 31 de març de 2021, i la compensació via formulari es podrà sol·licitar durant tot el 2020.

Aquesta via també inclou l‘opció de compensar els dies de gratuïtat del transport públic que es van establir per als treballadors i treballadores essencials entre el 2 i el 9 d’abril. Es tracta de persones que ja disposaven d’un abonament estrenat aquells dies (primera validació posterior al 13 de març) i que, a la pràctica, no van aprofitar la gratuïtat perquè, erròniament, la màquina de validació va descomptar-li el viatge.

L’ATM calcula que hi ha uns 600.000 títols a compensar que no es van poder utilitzar durant el confinament i han caducat sense haver-los pogut aprofitar com estava previst. D’aquests, la majoria seran compensacions automàtiques que es podran dur a terme sense cap gestió presencial ni telefònica ni necessitat de tramitar cap formulari.

S’estableix un suport d’atenció telefònic per donar resposta als dubtes específics dels casos de compensacions: al telèfon 93 120 53 30 en horari de 9.00 a 21.00 hores, de dilluns a divendres no festius.

Més informació

Etiquetes associades a la notícia