Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut
  • Buscador
  • Calendari
  • Escoltar
  • Seleccionar idioma
Menú principal Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Rebre informació
  • Agenda
  • El MUSEU
    El MUSEU
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Llibreria del museu
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • Els Amics del Museu
    • El Cercle del Museu
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2024
    • Centres de recerca local
  • Visita
    Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona

Les set portes del MUHBA

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Presentacions
    • Cursos
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
  1. Inici
  2. / Publicacions
  3. / MUHBA Butlletí
  4. / MUHBA Butlletí 28
  5. / Els tallers i casals del MUHBA: història, ciutat i ciutadania fora de l’escola

Els tallers i casals del MUHBA: història, ciutat i ciutadania fora de l’escola

Imatge
Casal d'estiu al MUHBA. © MUHBA (autor: Imma Masdevall)

Entre els reptes d’un museu d’història hi ha el d’apropar els infants al patrimoni. El MUHBA ho fa no només amb les activitats adreçades als alumnes en horari escolar, sinó que en treballa d’específiques per als infants en el temps lliure: els tallers i els casals. El programa, endegat ara fa cinc anys, ha estat molt ben rebut per part dels infants, pares, mares i mestres.

Amb aquest programa es pretén cobrir diversos objectius, començant per ajudar els nens i nenes a situar-se en la ciutat. Aquest aspecte és molt important, si tenim en compte que una gran part dels alumnes de les escoles de Barcelona provenen de països i cultures llunyanes. Moure’s per la ciutat contribueix a desenvolupar l’autonomia personal. Mitjançant mapes, plànols i brúixoles descobreixen que la ciutat està formada per barris molt diferents. El programa també pretén ensenyar a observar. Amb la mirada educada, fàcilment podran identificar i comparar monuments, edificis, carrers i places, i sense ni adonar-se’n aprendran a llegir els codis de la ciutat, alhora que exerciten el seu pensament crític. Apropar-los al context que va portar els ciutadans de Barcelona, anys enrere, a construir una muralla o una església, a enderrocar un convent per fer una plaça o un mercat, a obrir un carrer o eixamplar la ciutat, a projectar un parc o una fàbrica, fa que els nens i nenes facin seu aquest llegat, que el valorin i que se l’apropiïn.

Conèixer com es vivia a la ciutat en el passat permet entendre com vivim avui. Saber els drets i deures que tenim com a ciutadans reforça la seguretat dels infants i el seu sentiment de pertinença.

Pot semblar que els objectius fixats fins aquí són un repte  prou gran, però no n’hi ha prou; pensem que per apropar els infants al patrimoni cal treballar en un altre àmbit, el dels sentiments i l’emoció. Per aquest motiu també es propicia que arribin a poder sentir l’emoció que comporta veure’s aclaparat per la bellesa de les formes d’alguna de les grans obres que es conserven a la ciutat. Emocionar-se, una experiència que, a més de formar-los, els obrirà les portes al món de l’art.

L’espai pel qual es mouen els infants és tot Barcelona, amb els centres del MUHBA com a referent. El fet de programar durant el període vacacional permet fer sessions d’un mínim de tres hores, amb la possibilitat de modular un tempo distès i tranquil, en aparença més proper al temps de lleure que al de formació. El fet d’estar molt sovint en moviment, itinerant per la ciutat, i a l’aire lliure, permet combinar les explicacions amb jocs, debats i recollida de dades i imatges, per tal d’elaborar un treball final, el seu quadern de viatge.

Aquestes activitats es presenten en dos formats: els tallers i el casal. Els tallers es programen durant els matins de les vacances de Nadal. El casal, en canvi, és a l’estiu, les primeres setmanes de juliol, de 9 a 5 hores. Té com a seu el CEIP Àngel Baixeras i compta amb la col·laboració de la Fundació Catalana de l’Esplai.

Que el repte està ben encarat ens ho demostren l’èxit de públic i la valoració. Saber que els infants comparteixen les seves descobertes amb els progenitors, fins al punt que pares i mares insisteixen que el MUHBA organitzi tallers i casals per a ells, resulta un important estímul per continuar aquesta tasca.

Teresa Macià i Bigorra
MUHBA

  • Visita
    • Els espais
    • Adreces i horaris
    • Informació pràctica per a la visita
    • Accessibilitat
    • Rebre informació
    • Itineraris autoguiats
  • Activitats
    • Agenda
    • Exposicions temporals
    • Itineraris
    • Visites comentades
    • Visites familiars
    • Tallers
    • Concerts i recitals
    • Diàlegs d’Història de Barcelona
    • Jornades i seminaris
    • Cursos
    • Presentacions
    • Programes d'activitats anteriors
    • Programes del CRED anteriors
  • Museu escola
    • Visites, itineraris i tallers
    • Projectes en col·laboració
    • Formació per a docents
    • Casals d'estiu
    • Programa escolar 2025-2026
    • Programes escolars anteriors
  • Patrimonis i recerca
    • Col·leccions, fons i arxiu
    • Conservació i restauració
    • Recursos digitals
    • Produccions audiovisuals
    • Els espais del museu
    • Biblioteca
    • Arxiu general del museu
  • Publicacions
    • Publicacions
    • Materials audiovisuals
  • Carta històrica de Barcelona
    • Carta històrica de Barcelona
  • El Museu
    • Notícies
    • Qui som?
    • El Museu en xarxa
    • Breu història del Museu d’Història de Barcelona
    • Memòries i documents estratègics
    • El Cercle del Museu
    • The Friends of the Museum
    • Premsa
    • Activitats públiques 2008-2023
    • Centres de recerca local
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Accessibilitat
  • Avís legal