Tornar

Imatge promocional de l'exposició Manoel de Oliveira, fotògraf i cineasta

Manuel de Oliveira, de la fotografia al cinema

La Filmoteca acull una exposició sobre la faceta com a fotògraf del director portuguès, acompanyada d’un cicle de pel·lícules.

La Filmoteca de Catalunya dedica l'última exposició de l’any al treball de Manoel de Oliveira com a fotògraf. La mostra es completa amb una àmplia retrospectiva de les seves primeres pel·lícules, de manera que es pot veure la influència que la imatge fixa va exercir en la seva obra fílmica. Per aquesta raó, l’homenatge duu per títol Manoel de Oliveira, fotògraf i cineasta.

Amb més de seixanta pel·lícules a l’esquena, Oliveira és el director cinematogràfic amb la carrera més llarga de la història del cinema, amb un total de 84 anys entre el seu debut com a director i la seva darrera pel·lícula, i l’únic que va viure viure els canvis del mut al sonor, del blanc i negre al color, i dels nitrats als mitjans digitals.

Nascut a Porto el 1908, Oliveira va portar una vida bohèmia fins a interessar-se pel cinema. El 1931 va rodar el seu primer curtmetratge: Douro, faina fluvial, sobre el món dels oficis i del treball a l’entorn del riu Duero. Després del fracàs comercial d’Aniki-Bóbó (1942), va obrir un parèntesi de catorze anys al llarg dels quals va desenvolupar un interès creixent per la fotografia que explica el rigor de la composició i l’enquadrament que, en general, caracteritzen tota la seva obra fílmica, fins a Um século de energia (2015).

Les seves captures d’aquella època compartien l’esperit modern que va inspirar els seus films immediatament posteriors, en diàleg amb el constructivisme i l’estètica experimental de la Bauhaus. Aquesta afició va ser també determinant perquè Oliveira assumís la direcció de fotografia de les seves pròpies pel·lícules a partir d’O pintor e a cidade (1956) i fins al documental O pão (1966).

L’exposició, organitzada per la Casa do Cinema Manoel de Oliveira – Fundação de Serralves i comissariada per António Preto, presenta prop de cent fotografies, la majoria inèdites, sobre els temes més freqüentats per l’autor durant aquell període: paisatges, natures mortes, vistes rurals i urbanes, detalls arquitectònics, efectes de llum, reflexos i contrastos...

La selecció s’acompanya d’una retrospectiva de les seves pel·lícules amb còpies procedents de la Cinemateca Portuguesa i d’un cicle d’activitats que s’iniciarà el 8 de novembre a les 19 h amb la inaguració de la mostra i seguirà amb les visites comentades a càrrec de Glòria Salvadó (el 2 de desembre a les 18 h) i Pedro Costa (el 19 de gener, a les 18.30 h), així com la conferència L’elogi de la llum, de Marta Dahó.

Data de publicació: Dimecres, 02 novembre 2022
  • Comparteix