L‘entrevista: Funbrain

..
17/04/2024 - 12:06 h - Medi ambient i sostenibilitat Ajuntament de Barcelona

Creiem en la possibilitat de construir una societat educadora on les escoles, el sector públic i les empreses, com a agents socials, treballin de manera conjunta per promoure i difondre el coneixement”, Concepció Sanz, CEO de Funbrain. 

Com i quan es va crear Funbrain? 

Funbrain va començar amb la seva activitat formalment al 2007, tot i que des de 2004 ja realitzàvem projectes puntuals. Ens vam adonar que hi havia una gran distància entre la comunitat científica i tecnològica i la societat en general, així que vam decidir treballar per a construir un vincle més sòlid entre les dues.  

Quina és la visió i missió de Funbrain com a empresa? 

La nostra missió és contribuir a millorar la societat del futur a través de projectes educatius transformadors, tant en l’àmbit individual com col·lectiu. Volem impulsar el coneixement científic i tecnològic, però sense deixar de banda el pensament crític, la creativitat, la curiositat i la sostenibilitat. 

Pel que fa a la nostra visió, considerem que l’educació de les pròximes generacions és clau per a la transformació i millora de la societat. Creiem en la possibilitat de construir una “societat educadora” on les escoles, el sector públic i les empreses, com a agents socials, treballin de manera conjunta per promoure i difondre el coneixement.  

El valor afegit de Funbrain radica en el seu equip multidisciplinari, que impulsa l’educació, la divulgació i la ciència de manera que sigui accessible per a tothom i ens connecti amb el coneixement.  

Podries detallar-nos què és el mètode científic Funbrain? 

El nostre enfocament pedagògic es fonamenta en diversos principis clau. En primer lloc, abordem l’aprenentatge experiencial. Això implica proporcionar activitats i experiments que permeten als estudiants interactuar directament amb els conceptes científics, la qual cosa els ajuda a internalitzar i aplicar aquest coneixement de manera més efectiva. 

En segon lloc, promovem la interdisciplinarietat, així que dissenyem les nostres activitats per a integrar conceptes i metodologies de múltiples disciplines, fomentant així una comprensió més holística i profunda. 

La inclusió i la diversitat també són pilars fonamentals del nostre plantejament. Ens esforcem per crear un entorn inclusiu on tots l’alumnat se senti valorats i respectat. Adaptant les activitats per satisfer les necessitats i estils d’aprenentatge diversos, treballem per eliminar barreres que puguin excloure a determinats grups de persones.  

Un altre aspecte clau és el fonament del pensament crític i la resolució de problemes. Més enllà de transmetre simplement fets i teories, desafiem a l’alumnat a qüestionar, analitzar i avaluar la informació de manera rigorosa, preparant-los per a enfrontar els desafiaments del món real. 

Finalment, posem un fort èmfasi en la sostenibilitat. Davant la creixent importància per la conservació ambiental, integrem principis de sostenibilitat en les nostres activitats, animem als i les estudiants a reflexionar sobre l’impacte de les seves accions en el medi ambient i a explorar solucions innovadores per als problemes ambientals actuals. 

Quins són els tipus d’activitats i tallers que oferiu a centres educatius, entitats i famílies? 

Els tipus d’activitats i tallers que oferim varien segons les necessitats i preferències dels clients i beneficiaris dels projectes. Ens adaptem a les seves realitats i, en funció de qui sigui el client: 

  • Per als organismes públics, proposem projectes de divulgació, sensibilització, promoció i serveis educatius, des de la conceptualització de campanyes de divulgació i sensibilització fins a l’execució d’activitats educatives o la gestió integral de serveis.  
  • Per a les empreses, oferim des de projectes i accions de comunicació externes, fins a la creació, conceptualització i disseny d’activitats científiques i campanyes de divulgació i sensibilització. També proporcionem serveis de comunicació interna com ara la dinamització de jornades formatives, l’organització d’esdeveniments per celebracions i serveis de conciliació, i formacions de divulgació.  
  • Pel que fa als centres educatius, oferim principalment activitats d’experimentació científica i STEAM i activitats de promoció de la salut i educació en horari lectiu, a l’espai del migdia o en extraescolars. També proporcionem formació en divulgació i experimentació científica per a l’equip docent, dinamització d’esdeveniments especials com la Setmana de la Ciència, i la creació de continguts específics, assessorament i desenvolupament de projectes. Ens desplacem al centre educatiu o a la institució per a realitzar els projectes o les activitats.  

Podries destacar alguna col·laboració o aliança estratègica que hagueu establert recentment? 

Totes les col·laboracions son importants, ja que tenen el mateix objectiu: millorar el coneixement i el compromís per la ciència. En aquest sentit, formem part de Barcelona + Sostenible, del Consell d’Innovació Pedagògica, de l’Associació Catalana de Comunicació Científica, i col·laborem amb la Diputació de Barcelona en quasi totes les seves àrees (salut, medi ambient, educació, biblioteques…), amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), amb el Zoo de Barcelona, amb Barcelona Activa, amb l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), amb el Parc Científic de Barcelona i amb l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), entre altres. 

Quins són els principals reptes i oportunitats que Funbrain enfronta en el context actual de l’educació i sostenibilitat? 

Sense cap mena de dubte, el principal repte al qual s’enfronta Funbrain és la desinformació. Actualment, estem constantment exposats a tota mena de continguts digitals sense filtres. Aquesta exposició massiva amplifica la presència de la desinformació, convertint-la en uns dels principals problemes, especialment en l’àmbit educatiu. 

És crucial abordar aquesta problemàtica des de l’aula mitjançant l’alfabetització mediàtica. Això implica desenvolupar la capacitat de l’alumnat per avaluar críticament la informació que consumeix a través de les xarxes, reconèixer les fonts fiables i diferenciar entre informació rigorosa i la que no ho és.  

Podries descriure quins són els espais o àmbits on Funbrain té una major incidència? 

Prenent la ciència com a eix central, els nostres projectes abasten diversos àmbits d’interès, com el medi ambient, la transició energètica, el canvi climàtic, la salut i la malaltia, l’alimentació saludable, els hàbits de consum sostenibles, la tecnologia i la perspectiva de gènere, entre d’altres. A través d’aquests temes, intentem explorar les connexions entre la ciència i diversos aspectes de la vida quotidiana, proporcionant una comprensió més completa i integrada del món que ens envolta.  

Quin projecte de Funbrain consideres que destaca per l’èxit o la rellevància que ha tingut fins ara? 

Algunes iniciatives que destaquen per la seva difusió i impacte són “Compartim un Futur” de l’AMB, un programa extens d’educació ambiental que abasta tant les instal·lacions com les aules escolars; “Som investigadores”, del Barcelona Supercomputing Center, que fa entendre la supercomputació a l’alumnat de primària; i el programa educatiu d’experimentació curricular a l’aula, que establim directament amb les escoles. Cada un d’aquests programes contribueix de manera significativa a la promoció de la ciència, la tecnologia i la sostenibilitat, i alhora influeix positivament en les actituds dels participants cap a aquests temes.  

Quan i com vau conèixer la Xarxa B+S? Què us va fer participar-hi? 

Ja fa anys que en formem part. La nostra participació sorgeix de la convicció que l’educació en sostenibilitat és clau per a una societat millor. Funbrain desenvolupa projectes sobre el canvi climàtic, l’energia sostenible i la preservació de la biodiversitat, entre d’altres, i són àrees que s’alineen amb la missió de la Xarxa Barcelona + Sostenible.  

Més informació: Web de Funbrain