Reserva del Punt Verd Mòbil Escolar (PVME)

Reserva del Punt Verd Mòbil Escolar (PVME)

HORARI

L'horari del PVME és el següent:

Matins: de dilluns a divendres, de 9.10 a 12.30 h. Es pot reservar tot el matí o un dels dos torns disponibles (de 9.10 a 10.30 h, i d'11.10 a 12.30 h). 

El primer torn del matí, de 9.10 h a 10.30 h està pensat per portar una quantitat petita de material, ja que després es fa un altre servei i fins després de les 12.30 h no es fa el buidatge del camió.

Tardes: de dilluns a dijous, de 15.10 a 16.40 h
 

SERVEI NOMÉS DE RECOLLIDA

La visita del PVME durant el curs escolar ha d'anar acompanyada d'una activitat educativa facilitada pel centre, en què poden participar l'alumnat, el professorat, les famílies, la comissió verda, etc. 

De forma addicional, el PVME ofereix un servei només de recollida de residus (sense alumnat), abans de començar el curs, durant el Nadal, i un cop acabat el curs escolar. Aquest servei està pensat per recollir els materials derivats de l'activitat educativa dels centres, i estan marcats en color blau dins del calendari de reserves i també té una "R" a la data de la reserva. 

En el cas que aquestes dates no us vagin bé, podeu gestionar els residus mitjançant un gestor de residus privat, el Consorci d'Educació de Barcelona (en el cas dels centres públics), o els punts verds de zona. No s'ofereix aquest servei fora de les dates indicades. 


CALENDARI DE RESERVES

A continuació trobareu el calendari de reserves des d'on podeu demanar les visites del PVME al vostre centre:

 

desembre 2024
dilluns dimarts dimecres dijous divendres dissabte diumenge

Preguntes freqüents:

  • Per la correcta utilització del servei es demana als centres educatius la correcta separació dels residus que porten al PVME (paper/cartró, plàstics, porexpan, etc.). 

    • Aerosols i esprais:
      Esprais ambientadors.
      Esprais cosmètics d'higiene personal: laques, escumes de cabell i desodorants.
      Pintures en esprai.
      Aerosols d'envàs metàl·lic, si encara tenen producte (fèrric o no).
    • Aparells elèctrics i electrònics:
      Petits electrodomèstics: cafetera, torradora, sandvitxeria, microones, espremedora, assecador de cabells, estufes elèctriques...
      Jocs i material elèctric i electrònic: ràdios, cassets, despertadors, faxos, GPS, calculadores elèctriques, dispositius d’emmagatzematge i reproducció d’arxius digitals tipus MP3, memòries USB, consoles de videojocs (Play, Wii, Xbox...), telèfons mòbils, joguines elèctriques (cotxes teledirigits, nines que parlen, etc.).
      Aparells informàtics: ordinadors portàtils, torres, disquets (CD, DVD), impressores, mòdems, teclats, ratolins, xips, etc.
      Altres aparells: televisors, aparells reproductors de vídeo, de DVD i de CD.
    • Bateries, piles alcalines, de botó i altres.
    • Cables elèctrics
    • Pintures, coles i vernissos
      Pintures amb aigua: pintures acríliques, pintures naturals, pintures en emulsió o dispersió, pintures al tremp, aiguades (gouache), a la noguerina, a la calç, tintes, etc.
      Pintures amb dissolvents: pintures plàstiques, d'or i plata, els vernissos, els decapants, les laques, la pintura tipus antioxidant, antihumitat, pintures a l'oli, etc.
      Coles i adhesius d'ús domèstic:
      •    Coles per a paper (cola de segells i sobres o coles blanques).
      •    Coles universals (amb dissolvents orgànics).
      •    Coles instantànies (no contenen dissolvents).
      •    Coles de dos components (amb lligams i enduridors, compostos químics molt actius amb problemes de toxicitat).
      •    Coles en esprai (sector gràfic: contenen dissolvents tòxics).
      •    Adhesius dels embalatges de paper cartó (autoadhesius).
    • Fluorescents i bombetes
    • Ferralla domèstica
    • Fitosanitaris, herbicides i pesticides: tota mena de productes de jardineria i control de plagues d'ús domiciliari.
    • Cosmètics: esmalt d'ungles, lleva esmalt, pintallavis, tot tipus de maquillatges i cremes, pasta de dents, desodorants i aquells productes que especialment contenen productes tòxics, com dissolvents.
    • Radiografies
    • Oli de cuina i motor
    • Pneumàtics petits (de bicicletes, cotxets...)
    • Productes de laboratori (reactius), fins a 5 kg:
      Dissolucions àcides o bàsiques, restes de reactius no utilitzats, productes químics formats en les reaccions fetes al laboratori.
      Sals de metalls pesants (tòxiques), àcids (corrosius i tòxics), bases (corrosives), productes tòxics com el mercuri o els cianurs, i productes reactius amb l'aigua (sodi), amb l'aire (fòsfor), o amb altres productes (oxidants i reductors forts).
      Líquids fotografia: productes químics (solucions aquoses), generats en els processos de revelatge fotogràfic:
      •    Líquids reveladors: són reductors, normalment són sals metàl·liques i sals alcalines.
      •    Àcids: líquids fixadors (compostos d'hiposulfit de sodi i alguns banys fixadors usen cianurs) o blanquejadors (ferrocianurs, dicromat de potassi, persulfat d'amoni, etc.).

      Perquè l'operari accepti material de laboratori és indispensable adjuntar una llista dels productes químics que teniu pensat portar-hi. Hauran d’estar correctament emmagatzemats, en un recipient tancat i identificat, amb el nom del producte que conté, el nom del centre i la data d'emmagatzematge, i presentar-los com s'indica per tal de disposar els residus correctament i evitar així que l'operari no us els accepti. D’aquesta manera els residus es gestionaran correctament a les plantes de tractament específiques, i es redueix al màxim el risc que suposa la seva gestió. Per a més informació, es pot consultar el protocol de disposició de residus especials perillosos en aquest mateix web.
       
    • Roba i calçat
    • Cartutxos de tinta i tòners

       

     

    • Medicaments caducats (s'han de portar a les farmàcies, a través de les quals, mitjançant el SIGRE es reciclen)
    • Residus sanitaris
    • Residus orgànics
    • Restes vegetals
    • Runes
    • Mobles i trastos grans
    • Restes de fusta
    • Grans electrodomèstics, aparells elèctrics i electrònics grans (per exemple, una fotocopiadora), etc.
    • Rebuig (com bosses d'escombraries)
  • Els centres educatius generen certes quantitats de residus perillosos que requereixen una recollida i un tractament específics. Un residu perillós és qualsevol substància o objecte que per les seves característiques és perjudicial per al medi ambient o la salut de les persones.

    Per gestionar correctament aquests residus, els centres poden fer ús del PVME, el qual en facilita la gestió fins a un pes màxim de 5 kg, o bé gestionar-los a través d’un gestor autoritzat

    Cal seguir un protocol a l’hora de disposar aquests residus en el PVME per tal d’evitar qualsevol impacte sobre el medi ambient i la salut de les persones. 

    PROTOCOL

    Les accions encaminades a donar la destinació adequada a aquests residus de la forma més correcta possible són sis:

    1.    Identificació
    2.    Envasatge
    3.    Etiquetatge
    4.    Emmagatzematge
    5.    Recollida i transport
    6.    Tractament
     

    1. Identificació
    Una vegada que els productes es converteixen en residus perillosos cal tenir-los correctament identificats mitjançant una etiqueta.
    Per tant, l'etiqueta és la primera informació que podem tenir del tipus de substància que s'està manipulant. La informació indispensable que ha de tenir l'etiqueta és la següent:
    •    Nom del producte.
    •    Nom, adreça i telèfon del responsable de la comercialització del producte perillós.
    •    Pictogrames i indicacions de perill.
    •    Esment dels riscos específics dels productes perillosos (frases R).
    •    Consells de prudència relatius als productes perillosos (frases S).

    Les quatre primeres correspon executar-les al centre escolar, les dues restants correspon al gestor autoritzat.

     

    2 i 3. Envasatge i etiquetatge
    La segregació correcta dels residus perillosos és un dels punts fonamentals per fer-ne una bona gestió. Per això cal envasar-los i etiquetar-los adequadament. 

    Cal tenir en compte:
    •    No mesclar/barrejar diferents residus en un mateix recipient.
    •    Utilitzar envasos de materials que no siguin susceptibles de ser afectats pel residu que contenen.
    •    Es recomanen envasos de plàstic (els de vidre es poden trencar).
    •    Els envasos han de ser sòlids i resistents.
    •    El tancament dels envasos ha de ser hermètic.
    •    Els envasos no s'han d'omplir més del 90% de la seva capacitat.
    •    Cal evitar fer transvasaments d'un envàs a un altre.

    En la fase d'etiquetatge és important que l'etiqueta inclogui el següent:
    •    Dades del centre (nom, adreça i telèfon)
    •    Identificació del residu
    •    Data de l'envasatge
    •    Pictogrames o indicadors de perillositat

     

    4. Emmagatzematge
    Per emmagatzemar aquest tipus de productes i evitar el risc més gran de produir qualsevol perjudici per a les persones i el medi ambient cal tenir en compte algunes indicacions a l'hora d'escollir el lloc. 

    Ha de ser un lloc sec i ventilat, cobert i amb el terra enrajolat o cimentat, accessible per als alumnes.

    Segons dicta la normativa vigent, el temps d'emmagatzematge, previ a la recollida i transport, no pot excedir de sis mesos. Cal tenir en compte, també, les incompatibilitats d'emmagatzematge. Aquestes incompatibilitats es mostren en la taula següent:

    + es poden emmagatzemar conjuntament
    -  no es poden emmagatzemar conjuntament
    × es poden emmagatzemar conjuntament en determinades ocasions.


    5. Recollida i transport
    Va a càrrec del Punt Verd Mòbil Escolar. Aquest efectua la recollida porta a porta amb prèvia concertació del servei.
    Els residus perillosos han d’entregar-se en les condicions descrites en els apartats anteriors i cal enviar, prèviament al dia de la visita, una llista en la qual consti la relació de residus de laboratori que es lliuraran el dia del servei, a residusescoles@bcn.cat. En cas contrari, no s'acceptaran.
    La quantitat límit de disposició d'aquests residus és de 5 kg.
     

    6. Tractament
    El tractament dels residus perillosos té com a objectiu eliminar o reduir la perillositat de les substàncies o els constituents tòxics que contenen. En els casos que sigui possible recuperar-los, es reciclaran o es reutilitzaran.


     

  • Per tal d'organitzar la visita del PVME, us proposem algunes idees pràctiques per treure'n el màxim profit:


    Valorar quins són els residus especials que es generen al centre i coordinar-ne la recollida per desfer-se'n el dia de la visita del PVME.
    Els principals residus que es poden generar en un centre educatiu provenen de l'aula d'informàtica (teclats, monitors, torres, ratolins, cables, etc.), d'administració, direcció o aula de mestres (cartutxos i tòners de fotocopiadores, CD, cintes de vídeo, etc.), de les aules (restes de pots de pintura i cola, retoladors, bolígrafs, joguines elèctriques fetes malbé, etc.), dels laboratoris (residus químics), de manteniment (fluorescents, cables elèctrics, pots de restes de pintura, aiguarràs, etc.), de neteja (esprais ambientadors, envasos bruts de productes de neteja) i de cuina (paelles i olles en desús, neteja-forns i desencrostadors).

    També s'hi pot implicar tot l'alumnat i les famílies, comunicant-los el dia de la visita del PVME a través d'una circular als pares, i demanant-los la seva col·laboració. Tant es pot demanar que els infants portin algun residu especial de casa, al llarg de la setmana prèvia a la visita, com el mateix dia de la visita, si els porten els pares mateixos i després els nens i nenes, per classes.
     

  • Es poden donar tres casos:

    1. Que hi hagi espai suficient dins del centre (al pati, per exemple): el camió
    aparcarà allà, i ho podreu indicar al formulari de reserva del camió.

    2. Que no hi hagi suficient espai al centre educatiu:
    a) Si hi ha disponibles zones de càrrega/descàrrega, xamfrans i voreres amples,
    (sempre que no estiguin ocupades), el camió pot aparcar allà i no cal fer cap
    tràmit addicional.

    b) Si no hi ha zones de càrrega/descàrrega, xamfrans i voreres amples, caldrà fer la
    petició d’ocupació de via pública a través de l'enllaç següent, adjuntant-hi aquest document amb els punts 3, 5, 6, i 10 omplerts, i la informació del districte.

    Informació que cal omplir al document:
    Districte: cal indicar el districte al qual pertany el centre educatiu.
    Punt 3: dades del centre educatiu.
    Punt 5: lloc exacte on aparcarà el camió.
    Punt 6: Punt Verd Mòbil Escolar.
    Punt 10: cal afegir-hi la informació següent: Longitud: 9,5 m; Amplada: 3 m
    Horari: hores que heu reservat per a la visita del PVME.
    Data (corresponent al camp “Durada”): és molt important que indiqueu la data
    corresponent a la reserva que heu fet perquè es pugui tramitar la vostra
    petició. 


    Un cop omplert el document, cal descarregar el PDF utilitzant l’opció “Descarrega com a
    PDF” (clicant amb el botó dret del vostre ratolí sobre el formulari) i adjuntar-lo al tràmit següent o
    presentar-lo imprès a l’Oficina d’atenció ciutadana (OAC) corresponent si no es pot fer el
    tràmit per via telemàtica.
    IMPORTANT: Aquest tràmit s’ha de fer amb un marge mínim de tres setmanes abans de la
    visita del PVME al vostre centre educatiu.

  • Tots els centres educatius de Barcelona, formeu o no part de la xarxa d'Escoles + Sostenibles,
    podeu demanar el servei del PVME un cop al trimestre, com a màxim. Les peticions del servei s’han de fer a través del calendari de reserves.

  • Es calcula que aproximadament un grup/classe pot visitar el camió cada 15 minuts. En aquells casos que hi hagi espai perquè el camió entri en el centre, pugui deixar els diferents contenidors fora i no calgui pujar al camió, la visita és més ràpida. Cal tenir en compte que depenent del nombre de persones que participin en l'activitat caldrà reservar dos o més dies/franges horàries.

  • Per a qualsevol consulta sobre el servei, podeu contactar amb Escoles + Sostenibles a través d'aquest formulari.