Portes del Mar: La Marina

Gestió i millora de l'espai públic

Districte Sants-Montjuïc

Precontent

L’objectiu principal dels projectes de les Portes del Mar és millorar l’accessibilitat i la connexió a peu i en bici cap al mar, crear espais d’interrelació mar-ciutat mitjançant eixos vertebradors principals i corredors transversals secundaris capaços de relligar els espais de la ciutat amb els espais del litoral i proposant, si cal, una nova ordenació dels espais oberts que faciliti l’accés físic i visual al mar.

El teixit urbà de Barcelona, de Montjuïc al Besòs, es caracteritza per carrers que arriben fins al front marítim, tot i que només hi ha continuïtat del trànsit viari, i sobretot la Ronda i les vies de tren actuen com a barrera. Falten eixos de connexió transversal (muntanya-mar) que relliguin la ciutat al litoral, a peu i en bici. El tema principal és donar continuïtat i fluïdesa als recorreguts “verticals” amb els recorreguts “horitzontals” del corredor litoral, solucionant sobretot les cruïlles i els nusos de contacte i intersecció entre les dues xarxes. Es tracta de fer que l’espai públic de circulació i d’estada sigui com més continu i llegible millor. La lògica d’aquests projectes és determinar físicament i amb senyalització els itineraris d’espais públics, transitables a peu o en bici, que vagin des de la ciutat al mar i viceversa.

El projecte de la Porta de la Marina té com a eix principal d’actuació el passeig de la Zona Franca. Es proposa que el passeig es converteixi en un corredor cívic estructurador i cohesionador dels dos barris de la Marina. 

En el seu tram superior (a la Marina del Port), el passeig és l’espina dorsal d’un sistema de parcs, jardins, patis interiors d’illes i places molt utilitzats pels veïns. Baixant cap al port, aquest eix perd força, assumeix un caràcter i una formalització interurbana i més industrial, i es redueix progressivament la qualitat i la quantitat de l’espai públic obert a la ciutadania. Per tant, es proposa donar al passeig un caràcter unitari i de qualitat, homogeni a tot l’eix perquè en tota la seva longitud (2 quilòmetres, aproximadament) hi hagi uns veritables espais de passeig i estada i que aquests siguin atractius, confortables, amables, coherents, contextualitzats, dinàmics i sostenibles. També es proposa implantar un carril bici, pendent a la major part de la longitud del passeig, perquè pugui tenir continuïtat amb els carrils bici de Gran Via i el carrer A. D’altra banda, caldrà dissenyar solucions per superar el coll d’ampolla per a l’espai públic que suposa el nus entre el passeig de la Zona Franca, la ronda Litoral i el viaducte del ferrocarril.

Share in social networks