Ens ho mengem tot
Ens ho mengem tot és una proposta educativa per treballar amb l’alumnat i les persones educadores del menjador —i l’equip docent— aspectes com el malbaratament alimentari, l’origen dels aliments, la producció de proximitat, el consum conscient, la petjada ecològica i el cost ambiental d’allò que se serveix en el menjador escolar.
Durant el curs es treballa amb la metodologia d’un aliment protagonista cada mes, que serveix com a referència per mesurar el percentatge de malbaratament alimentari.
-
- Sensibilitzar sobre el malbaratament alimentari en els menjadors escolars.
- Conèixer la petjada ecològica de determinats aliments d’ús quotidià en els àpats escolars.
- Oferir un marc contextual per treballar la responsabilitat, el pensament crític, l’empoderament i la participació de l’alumnat.
- Afavorir la inclusió del personal no docent del centre en els projectes de sostenibilitat del centre.
-
Als centres educatius que disposen de servei de menjador i monitoratge
-
A partir d’un moment determinat del curs i durant unes setmanes, tots els menjadors dels centres participants faran un seguit d’accions simultànies per conèixer la procedència dels aliments que es consumeixen en el menjador, quantificar el malbaratament de l’aliment que correspongui a cada setmana, si és que n’hi ha, analitzar-ne la petjada ecològica i fer una campanya per evitar aquest malbaratament. Finalment, cap al final del curs escolar, es farà un retorn general amb totes les dades recollides, comparades i les mesures preses. Participar en aquesta microxarxa inclou una seqüència de fases que s’inicien amb una pregunta per a cada dia de la setmana, una activitat lúdica per dur a terme durant el temps de menjador i que dona resposta a la pregunta plantejada.
-
Durant tot el procés, es rebrà l’acompanyament següent:
- Formació per a les persones educadores del menjador.
- Una guia didàctica, amb propostes d’activitats, estratègies i recursos per desenvolupar el projecte.
- Marc conceptual del malbaratament alimentari a Barcelona i Catalunya.
- Tractament de les dades comparades per conèixer la petjada ecològica de l’aliment malbaratat.
- Recursos pedagògics addicionals per treballar el tema del malbaratament alimentari.
- Material comunicatiu de suport (lona per anotar les respostes de les preguntes diàries amb els aliments protagonistes).
-
- Fer que el professorat participant assisteixi a les sessions de formació.
- Cal que els centres que participen tinguin una persona referent amb qui es pugui contactar mentre duri del projecte.
-
Actualment les inscripcions al curs 24-25 estan tancades.
Recursos
Sessions de la formació
Primera sessió. Introducció i metodologia
Durant la primera sessió la persona experta presenta els continguts de la microxarxa i la metodologia de treball al personal del menjador i al professorat participant.
On:
virtual
Quan:
06/11/2024
Segona sessió. Treball del tema
Durant aquesta segona sessió es fa el seguiment dels centres participants i del primer aliment protagonista.
On:
virtual
Quan:
29/01/2025
Tercera sessió. Avaluació de resultats
Durant aquesta tercera sessió s’avalua el conjunt dels aliments protagonistes i els resultats que han presentat els centres.
On:
virtual
Quan:
07/05/2025