Canvia el xip
És un projecte educatiu per a joves de secundària i cicles formatius que promou l’ús responsable de la tecnologia i visibilitza els impactes socials i ambientals dels dispositius digitals.
Té com a objectiu fer visible les conseqüències socials i ambientals de la producció d’ordinadors i tauletes, així com l’impacte ecològic associat al seu ús i a l’activitat digital. A través de diverses sessions de sensibilització i tallers pràctics, el projecte promou un ús més conscient, responsable i sostenible de la tecnologia.
-
● Fer visible l’impacte ambiental i social derivat de la producció, l’ús i la gestió final d’ordinadors portàtils i tauletes.
● Reflexionar sobre l’activitat digital quotidiana i la petjada ecològica que genera (emissions, consum d’aigua, energia, etc.).
● Donar a conèixer conceptes clau com l’obsolescència programada, l’ecodisseny, la reparabilitat o l’economia circular.
● Fomentar hàbits de consum més sostenibles, des de la reutilització i la reparació fins a la reducció d’ús innecessari.
● Apropar iniciatives locals i alternatives reals que promouen un model tecnològic més just, col·laboratiu i circular.
● Empoderar l’alumnat com a agents de canvi, capaços de prendre decisions informades i d’influir en el seu entorn més proper.
-
A tots les centres públic, concertats o privats de la ciutat de Barcelona.
El projecte s’adreça principalment a:
● Alumnat de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i cicles formatius.
-
Canvia el Xip combina sessions de sensibilització a càrrec del professorat amb tallers pràctics dinamitzats per Andròmines. El projecte es divideix en tres eixos independents però complementaris:
- L’impacte ambiental de l’activitat digital
- La producció i reparabilitat dels dispositius
- Residus electrònics i alternatives circulars.
Cada eix inclou una sessió de sensibilització, dinamitzada pel docent a l’aula, i un taller pràctic per fomentar l'acció realitzat per Andròmines. Els centres educatius poden triar treballar un, dos o els tres eixos, seguint un itinerari flexible que afavoreix una comprensió més profunda de l’ús responsable i sostenible de la tecnologia.
Al finalitzar l’itinerari complet dels tres eixos, els centres tenen l’oportunitat de desenvolupar una acció d’Aprenentatge Servei (ApS), en què l’alumnat posa en pràctica els coneixements adquirits a través d’un projecte amb impacte real a la comunitat. Aquesta proposta fomenta la participació activa, la responsabilitat social i l’apoderament juvenil en l’àmbit de la sostenibilitat digital.