Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

“La música gnaoua respon al sofriment’

04/02/2019
Música
El grup Gnawind ens descobreix aquesta música dels esclaus africans

Gnawind, un grup format fa només dos anys, vol popularitzar als nostres escenaris la música gnaoua, la que feien els esclaus arribats al Nord d'Àfrica des de països com Guinea, Senegal, Sudan o Mali. Malgrat que aquesta música ja ha inspirat a grans com Carlos Santana o Jimmy Hendrix, aquí encara no és massa coneguda. Però Gnawind està aquí per a solucionar-ho.

- Com és la música gnaoua?
- La música gnaoua té els seus orígens a Àfrica Occidental (Guinea, Senegal, Sudan, Mali...); va viatjar i evolucionar durant més de 700 anys fins a arribar a la costa d'Essaouira, al nord del Marroc. Recull una tradició, una història i una necessitat de connexió espiritual. Es caracteritza per usar l'estat hipnòtic que es creat pels instruments i cançons cícliques, i també, per danses i moviments que ajuden a entrar en aquest estat meditatiu.
- I de què parla?
- Les cançons tenen a veure amb colors que apunten a cadascuna de les emocions, elements o estats personals; per exemple, el vermell té a veure amb l'agressivitat com a força d'autoafirmació.
- A partir de la tradició, voleu renovar la manera d'interpretar la música gnaoua?
- No es tracta de renovar. Va haver-hi i hi ha altres músics que donen a conèixer aquesta herència tradicional, cadascú a la seva manera, barrejant el gnaoua amb jazz, rock, blues... Nosaltres el que pretenem és que el públic de Barcelona conegui i gaudeixi d'ella des de la nostra perspectiva, mostrant una fusió més africana, l'essència d'un estil pràcticament desconegut a Occident
- Com heu canviat l'orquestració?
.- Als dos instruments fonamentals, guembri i qarqabu, hem afegit la guitarra elèctrica, els teclats, la bateria, percussions i vents.
- Com es va formar a banda?
- El projecte està capitanejat per dos músics del Marroc: Walid Mountassir i Amine Lahmar al guembri, l'instrument principal del gnaoua, i la bateria respectivament. Més endavant es va incorporar Nora Morals (teclista) i Marc Clemente (guitarrista), atrets per aquest gènere tan ric i tan proper a la màgia. Un any després, Gnawind fa les seves dues últimes incorporacions amb el percussionista Josafath Larios i el multiinstrumentista de vent Pierre Cabarat.
-Quines són les vostres inquietuds?
- Les nostres inquietuds tenen a veure amb cuidar l'essència d'aquesta música des de la nostra interpretació genuïna i poder-la compartir amb el públic amb la calidesa que es mereix.
- Aquesta tradició musical africana no s'ha fet tan popular com altres, a què penseu que és degut?
-En l'actualitat, és tradició viva al Marroc, Algèria i Tunísia i també té molt boba acollida en països occidentals com Anglaterra, França i els Estats Units. La tradició gnaoua s'origina com a resposta artística i espiritual al sofriment de l'esclavitud, un crit de lluita contra la desigualtat social silenciat al llarg dels temps. El fet d'estar viu ja és una fita, i estar present a Catalunya tota una sort.
-Com rep el públic de Barcelona aquest tipus de música?
-Normalment hi ha molta implicació des del gaudi: ballar i cantar. Es crea complicitat i diàleg. Ens arriba molta calidesa del públic i creiem que tenim molt bona rebuda. Sortim molt contents i satisfets dels concerts. Molta gent se sent sorpresa per aquest tipus de música i mostren curiositat pel gènere i la instrumentació, d'igual manera agraeixen que contextualitzem una mica l'origen i la procedència espiritual dels càntics. Es crea un pont comunicatiu que acaba dibuixant un cercle.

Compartir