Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

Descobrim qui és Suzanne Ciani?

26/03/2018
Audiovisual
Última projecció del documental 'A life in waves' al centre cívic Besòs

El seu, potser, no és un nom gaire conegut, però Suzanne Ciani ha fet grans coses en el món de la música. Nord-americana, d'origen italià, nascuda el 1946, és una de les persones que més va participar en la revolució electrònica de la música. Vols descobrir-ne què és el que va fer? Encara pots, perquè resta una projecció del documental A life in waves, dirigit per Brett Whitcomb, que arribarà aquest dimecres (19 hores) al Centre Cívic Besòs. Aquest documental musical, com la resta dels que incloem en la nostra programació, es projecta en col·laboració amb el festival In-Edit.

Suzanne Ciani va obrir camins a la dècada dels 80 que altres després han seguit, camins que l'han portat a estar nominada als Grammy i els Globus d'Or, però també a fer les bandes sonores d'alguns dels anuncis més coneguts de la història. Segur que tots recordem quin és el so d'una ampolla de cola quan s'obre, doncs va sortir del sintetitzador de la Cianni qui, amb 71 anys, va ser una de les estrelles de l'última edició del festival Sónar. I és que va aconseguir que els sintetitzadors no només fossin coses d'homes.

La història dels sintetitzadors és molt més llarga del que ens podríem pensar, alguns busquen els seus orígens fins i tot en el segle XIX, però és en la dècada dels anys 60 del passat segle quan es comencen a comercialitzar i a ser utilitzats pels músics. En aquesta cursa van competir Donald Buchla i Robert Moog des dels Estats Units i Paul Knetoff a Itàlia. The Monkees van ser els primers a utilitzar la màquina el 1967, a Pisces, Aquarius, Capricorn & Jones Ltd; els Rollings ho farien poc després.

Va ser en aquesta època quan Suzanne Ciani va arribar a Berkeley, va conèixer a Buchla (també a John Chowning i Max Matthews) i va començar a treballar per a ell i pel seu sintetitzador: li va dedicar deu anys de la seva vida i va anar fabricant la màquina peça a peça. Després, quan no va aconseguir que ningú la contractés com a enginyera de so pel fet de ser dona, va crear la seva pròpia companyia, Ciani/Musica, especialitzada en música i efectes sonors per a anuncis de televisió i videojocs. Anys més tard va crear la seva discogràfica i el seu primer àlbum, Seven Waves (1982), va ser tot un èxit.

Compartir