Pla de prevenció de residus
Aquesta microxarxa va dirigida a tots els centres educatius que fan accions per gestionar els residus que es generen dins del centre educatiu: des dels embolcalls de l’esmorzar fins als diferents materials de tallers de cicles formatius o de laboratori.
Aquesta proposta ofereix anar un pas més enllà i abordar la qüestió de la prevenció, és a dir, evitar la generació d’aquests residus. Encara es pot reduir més la petjada ecològica si tenim en compte com es poden estalviar moltes de les deixalles que generem. A més, s’aprofundeix més enllà dels hàbits o les campanyes puntuals per integrar el pensament crític i la participació de l’alumnat.
El Pla de prevenció de residus és una proposta educativa que convida els centres educatius a reflexionar sobre la generació de residus i els seus impactes socials i ambientals. També és una proposta per empoderar la comunitat educativa i especialment l’alumnat, per avançar cap a la cultura del residu zero mitjançant un procés de transformació progressiu d’hàbits i valors.
-
- Conèixer la generació de residus als centres educatius a través de la recollida i l’anàlisi de dades.
- Introduir pràctiques de prevenció de residus encertades i adaptades al context de cada centre educatiu.
- Afavorir la participació de tota la comunitat educativa en el Pla de prevenció de residus.
- Intercanviar experiències entre els centres educatius i altres entitats que puguin ser inspiradores.
- Oferir un marc contextual per analitzar tot el procés dels productes, des dels materials en origen fins al seu reciclatge o degradació.
-
A tots els nivells educatius.
-
El pla de prevenció parteix d’una diagnosi per conèixer quants i quins residus es generen en el centre, així com els espais on s’originen i els processos que els produeixen. A partir d’aquí es detecten oportunitats per reduir-los, es programen accions orientades a evitar aquests residus, s’executen i, finalment, es valoren els resultats. L’avaluació continuada del pla permet mantenir-lo al dia i continuar plantejant les millors actuacions segons les necessitats de cada centre. En tots els passos, cal comunicar les accions i els resultats per aconseguir el grau més gran de sensibilització i mobilització possible.
-
- Guia per a la prevenció de residus als centres educatius.
- Assistència tècnica i acompanyament personalitzat a cada centre.
- Sessions de treball i d’intercanvi d’experiències.
- Proposta de plantilles de recollida de dades per a la diagnosi.
- Elements de comunicació de la prevenció de residus.
- Recull de recursos didàctics i experiències inspiradores.
-
- Desenvolupar accions per a la prevenció de residus dins el centre.
- Assistir a les sessions de formació.
- Facilitar una visita de suport a l’equip extern de suport de la microxarxa.
- Compartir experiències amb les altres Escoles + Sostenibles.
-
Les inscripcions al curs 2023-2024 actualment estan tancades.
Les inscripcions al curs 2024-2025 s’obriran a l’inici del curs.
Les inscripcions al curs 23-24 estan actualment tancades.
Les inscripcions al curs 24-25 s'obriran a l'inici de curs.
Sessions de la formació
Primera sessió: Fonaments de la prevenció de residus
Sessió que serveix per posar els fonaments conceptuals sobre la prevenció de residus i detectar les problemàtiques que els centres participants volen ...
On:
Centre Cívic Ateneu Fort Pienc
Quan:
20/03/2024
Segona sessió: Aprofundim en la prevenció de residus
A través de dinàmiques de grup amenes, es continua aprofundint en la prevenció de residus dins els centres educatius posant una atenció especial en l’...
On:
Escola Diputació
Quan:
17/01/2024
Tercera sessió: Intercanvi d’experiències
Aquesta sessió s’acostuma a fer en un centre educatiu de la xarxa que, com a amfitrió, explica la seva experiència. Es visiten els espais protagoniste...
On:
por determinar
Quan:
05/03/2024
Quarta sessió: Avaluem per seguir millorant
Aquesta sessió s’acostuma a fer en un centre educatiu o equipament municipal, i serveix per fer una avaluació final del projecte i tractar les últimes...
On:
Escola Diputació
Quan:
08/05/2024