L’entrevista: Col·legi Sagrat Cor Besòs

05/10/2023 - 11:07 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

“Tots i totes podem ser agents de canvi en positiu amb les nostres accions, tant a nivell individual, com de l’escola o des de la família”. Lucía López, Oriol Cabezuelo i Idria Muscolino, professores del Col·legi Sagrat Cor Besòs.

Quins projectes esteu portant a terme al centre per estendre la cultura de la sostenibilitat?  

Cada any ens centrem en un ODS. Encara que som conscients que tots ells estan interrelacionats, donem especial rellevància a un en concret. El curs passat es va tractar de l’ODS 11, Ciutats i Comunitats Sostenibles. Vam tractar diferents aspectes, com ara la mobilitat sostenible, amb el projecte “Sobre Rodes”, realitzat a l’etapa d’Infantil. L’objectiu era potenciar una mobilitat més sostenible i saludable entre els infants i les famílies. També el projecte “La bici a l’Institut”, a secundària, d’una banda intentem potenciar l’autonomia de l’alumnat aprenent a solucionar aspectes mecànics bàsics de la bicicleta i, de l’altra, sensibilitzar sobre els beneficis ambientals a la nostra ciutat si apostem per una mobilitat sostenible on la bicicleta n’és protagonista. Aquest projecte culmina amb una pedalada en un entorn natural com és la via verda del Carrilet, activitat molt enriquidora on els nois i noies experimenten de primera mà com la bicicleta és una opció vàlida d’oci, de transport i d’exercici físic que pot millorar el nostre benestar. Enguany serà el quart curs que duem a terme aquest projecte.

Una de les vostres iniciatives més originals és “S’ha comès un crim”. Ens podeu explicar en què consisteix i com la vau portar a terme?  

El nostre alumnat de 3r d’ESO va dur a terme un projecte interdisciplinar on intervenien les àrees de Llengua Anglesa, Matemàtiques, Tecnologia i Llengua Catalana. Volíem que toqués aspectes el més propers possibles a la seva realitat i al seu entorn més immediat. Per això vam convertir el seu barri en l’escenari d’una sèrie de crims que s’estaven cometent, i vam convertir l’alumnat en inspectors i inspectores a càrrec del cas.

Un gran plafó per penjar-hi les proves suggerint l’ambientació d’una comissaria, aules precintades simulant l’escenari d’un crim, una silueta marcada a terra amb guix, vídeos i sobres anònims que els enviaven instruccions codificades… i l’aventura va començar.

Setmana rere setmana, l’alumnat havia de seguir la pista d’un seguit d’evidències, per acabar determinant quin era el crim que s’havia comès, aportar-ne proves i determinar qui n’havia estat el responsable. Els crims comesos van ser: les condicions precàries de l’habitatge (especialment si les comparem amb altres zones de la ciutat), la manca d’espais per a la cultura i el seu foment, l’edatisme, el nombre insuficient d’espais verds i l’incivisme.

Finalment, l’alumnat arribava a la conclusió que tot plegat es recollia en l’ODS 11, Ciutats i Comunitats Sostenibles. Entenien, així, que el que passa al seu barri és una preocupació comuna a molts altres llocs del planeta, i que podem posar-hi remei. Que ells i elles són víctimes d’aquests crims… però també responsables parcials, perquè es tracta d’una responsabilitat col·lectiva. I es convertien també en agents per al canvi, que poden i han de passar el testimoni a les generacions que vindran.

CRIM FINAL

Com us organitzeu per engrescar el professorat, l’alumnat i les famílies? 

Engrescar-nos totes plegades va ser una tasca fàcil! Per al professorat, va ser molt gratificant poder treballar en equip, de la mà d’altres companys i companyes que tenen coneixements diferents dels nostres i amb qui ens enriquim mútuament. Va ser molt divertit preparar els diferents escenaris del crim, i veure’n la reacció posterior per part del nostre alumnat.

Els nois i noies estaven encantats de poder treballar d’una manera més estimulant, i van entrar al joc de seguida. La part lúdica els va enganxar molt, però també van ser capaços de relacionar conceptes i d’arribar a les seves pròpies conclusions, compartides per nosaltres. Va ajudar molt a fomentar el treball en equip.

Les famílies van col·laborar en diverses ocasions (per exemple, sent entrevistades en més d’una ocasió sobre alguns dels crims investigats), i la reacció va ser sempre molt positiva. Els sol agradar molt poder participar activament en el procés d’aprenentatge dels seus nois i noies.

També vam organitzar una jornada de portes obertes on l’alumnat explicava els diferents projectes que s’havien dut a terme a l’escola al llarg del curs, i on vam explicar S’ha comès… un crim en detall. Les famílies van valorar molt positivament el projecte.

Com treballeu la sostenibilitat a les diferents etapes educatives i quins reptes us suposa en el dia a dia?    

Existeix una comissió de sostenibilitat al nostre centre, integrat per un representant de cada etapa. Ens reunim diversos cops al llarg del curs per tal de decidir, compartir i valorar les iniciatives dutes per cada etapa. Una de les coses que ens agrada més és poder treballar entre etapes. Fórmules com ara un ApS intern, on l’alumnat de l’ESO realitza un aprenentatge que revertirà, posteriorment, en els projectes dels més petits. Per exemple gestionant l’hort, o construint menjadores per als ocells, que volem que sigui una de les col·laboracions amb el projecte d’aquest any de l’alumnat d’Infantil.

En el mes d’octubre se celebra el Dia Mundial de l’Alimentació. Com treballeu al centre la promoció d’una alimentació sostenible i la lluita contra el malbaratament alimentari?  

A les etapes d’infantil i de primària, la importància -tant per a la salut personal com per al planeta- d’una alimentació saludable i la necessitat de prescindir d’aliments prefabricats i envasats amb plàstics està molt treballada. Amb l’arribada de l’alumnat a l’etapa de secundària i tot el que aquest canvi suposa -una autonomia acabada d’estrenar, una necessitat de pertinença al grup d’iguals, hàbits menys saludables i qüestionament constant de les directrius dels adults-, observem una pèrdua significativa dels bons hàbits que tenien adquirits. Per mirar de reconduir aquesta situació, aquest curs, des de l’àrea de Tecnologia de 4t d’ESO, el nostre alumnat emprendrà un projecte consistent a fabricar els seus propis porta-entrepans reutilitzables. La idea és que els nois i noies siguin protagonistes de tot el procés (selecció de teixits que els resultin atractius, confecció i posterior venda del producte). Els diners recaptats anirien destinats, en part, al seu viatge de final de curs; però també a alguna entitat que seleccionin de manera conjunta i que treballi per una causa que hagin considerat d’especial rellevància.

A més, heu escollit com a temàtica per a aquest any, l’ODS 15, “Vida i ecosistemes terrestres”, que treballeu als diferents projectes. Com l’esteu integrant?  

El curs escolar 23-24 volem apostar per treballar aquest objectiu de desenvolupament sostenible, que busca educar sobre la importància de preservar els ecosistemes terrestres, protegir la biodiversitat i promoure un ús sostenible dels recursos naturals. Incidir en aquest ODS també ens permetrà abordar quines repercussions tenen les nostres accions en el medi ambient. Conèixer aquestes conseqüències és el primer pas per conscienciar-nos i entendre que tots i totes també podem ser agents de canvi en positiu amb les nostres accions, tant a nivell individual, des de l’escola o des de la família. Perquè conèixer el nostre entorn natural afavoreix aquesta connexió amb la natura. Perquè no es pot estimar allò que no es coneix. Perquè no es pot protegir allò que no s’estima. Amb aquest projecte tenim l’oportunitat de propiciar una connexió infant-natura i treballar per adquirir les habilitats i valors necessaris per tal de protegir-la.

Tenim diverses propostes, segons les diferents etapes. Per exemple, a infantil, es volen centrar en els ocells del pati, observar-ne la diversitat i proposar idees de com fer que els ocells ens vinguin a visitar. La idea és construir menjadores, treballar el tipus d’alimentació, descobrir què és el que més els agrada i dur a terme aquesta investigació amb l’ajuda d’una càmera de fototrampeig.

En canvi, a 4t d’ESO, ens centrarem en els plàstics i l’impacte que tenen sobre la natura i sobre la salut. Ens hem inscrit al projecte de ciència ciutadana Plàstics Pirates, a través del qual farem el seguiment de microplàstics del tram baix del riu Besòs. Volem iniciar una campanya per tal de reduir l’ús dels plàstics, tant al centre com entre les famílies.

Com valoreu la vostra trajectòria com a membres d’Escoles + Sostenibles? Què us aporta, com a centre educatiu, formar-ne part?  

Agraïm molt l’acompanyament i el suport que ens ofereix el programa. Tenir un projecte comú amb relació a la sostenibilitat centrat en un ODS és molt enriquidor: ens permet abordar-lo des de diferents perspectives, i tenir-ne una visió més àmplia a escala d’escola.

Creiem que de mica en mica anem fent petits avenços, tot i que van acompanyats també, perquè negar-ho, d’alts i baixos. El que sembla que s’ha consolidat un curs, ens adonem que coixeja el curs vinent, i que cal tornar-hi a incidir. En aquest sentit, la dotació econòmica que rebem per part del programa és una gran ajuda, i agraïm moltíssim poder comptar-hi: en una escola amb tan pocs recursos com la nostra, és un dels pals de paller que permeten continuar tirant endavant projectes com els esmentats.