L’Entrevista: Granés Batxillerat

..
15/12/2023 - 13:29 h - Educació i estudis Ajuntament de Barcelona

“A la natura no hi ha fronteres establertes, qualsevol acció puntual afecta a escala global”, Marta Porter, coordinadora pedagògica i professora de Granés Batxillerat. 

Com treballeu al centre educatiu el tema de la sostenibilitat, tant dins de l’aula com a la resta d’instal·lacions del centre?  

A poc a poc i de manera transversal, anem introduint al centre el concepte de sostenibilitat en les accions diàries. Hem posat a l’abast del personal del centre i de l’alumnat accions de i prevenció i separació de residus, com ara enviar els comunicats a les famílies i a l’alumnat per correu electrònic i fer que els alumnes presentin la majoria dels treballs en pdf per reduir la quantitat de paper, deixant només per als casos necessaris la presentació de treballs impresos i enquadernats.

També hem impulsat accions per reduir el consum de llum i aigua, per exemple, instal·lant aixetes amb reguladors d’aigua en els lavabos i llums LED a les noves instal·lacions. A més a més, volem promoure una mobilitat més sostenible permetent a l’alumnat portar patinets al centre si s’hi desplacen amb aquest mitjà.

Un dels últims projectes del curs passat portat a terme per l’alumnat de 2n de batxillerat de l’itinerari de Ciències de la Salut va ser el de ‘Sense blau no hi ha verd’. En què va consistir?  

Els i les alumnes m’havien dit que estaven una mica saturats amb els temes de sostenibilitat. Per tant, la idea sorgeix de plantejar l’ecologia de manera que els resulti interessant amb l’objectiu d’estudiar el funcionament dels ecosistemes i els impactes que tenen en el medi.

Vaig pensar que era bo concretar i aprofitar l’estudi del mar com a ecosistema amb el qual estem molt connectats, ja que a Barcelona el tenim a tocar. És important recordar que a la natura no hi ha fronteres establertes, qualsevol acció puntual afecta a escala global.

A partir d’aquí, vam fer diverses activitats amb l’objectiu d’avaluar quins organismes viuen a l’ecosistema marí, com es relacionen entre ells, quins impactes humans hi ha, com hi flueix la matèria i l’energia, etc.

El projecte va incloure des de visionaments de vídeos relacionats amb la temàtica, a pràctiques de laboratori i també visites a punts d’interès, com la Fàbrica del Sol.

També hi vau aportar la perspectiva de gènere fixant-vos en dones científiques. Quina importància ha tingut aquesta mirada dins el projecte? 

Molta. A primer de Batxillerat ja introdueixo la perspectiva de gènere, tant a Biologia com a les altres matèries de la modalitat Biomedicina i bio(R)evoluciona. Per descomptat, a segon seguim en aquesta línia. És molt important conèixer el context de la ciència i els personatges que en formen part. Tenim grans científiques i científics en qualsevol branca de la ciència. A poc a poc, els han d’anar coneixent.

Concretament, en el cas de les dones, crec que és rellevant aportar referents que han estat invisibilitzades al llarg de la història de la ciència, com també passa en altres àmbits professionals.

Això també implica conèixer els grans centres de recerca que tenim a l’entorn proper, des d’institucions a hospitals de referència mundial.

Quines accions se’n van derivar de l’estudi dels impactes del medi marí? S’han pogut vincular aquests impactes amb alguna rutina del centre? 

Accions concretes i durables, en l’àmbit de l’escola, cap. Aquest és el punt dels projectes que sempre em costa més: que en quedi un resultat.

Com s’ha fet la difusió del projecte a tot el centre i quina ha estat la seva rebuda, per part del professorat i la resta de l’alumnat? 

Com que vam penjar fotos dels impactes que deixem els humans al mar per les parets de l’escola sense previ avís, vam aconseguir un dels efectes que volíem: durant aquells dies, va ser un tema de debat i curiositat a les diferents classes i a la tutoria.

Des del Departament de Comunicació del centre, també es va fer difusió a les xarxes i al blog de l’escola i vam rebre una gran acceptació per part de l’alumnat i la comunitat docent.

El projecte té continuïtat aquest curs 2023-2024 o teniu altres projectes entre mans, relacionats amb la sostenibilitat?  

Aquest any, el projecte estarà relacionat amb la biodiversitat i la sostenibilitat. No us puc avançar res més perquè, tot i que els projectes avancen a partir de la proposta inicial, es desenvolupen en funció de les necessitats i/o curiositat de l’alumnat d’aquell curs.

Com valoreu la vostra trajectòria com a participants d’Escoles + Sostenibles? Què us aporta, com a centre educatiu, formar-ne part?   

Granés Batxillerat es va incorporar a la xarxa el curs escolar 2020-2021, amb els alumnes de 2n de batxillerat, com a part del segon projecte de la matèria Biologia i Salut II. La proposta va sorgir a partir d’un treball de recerca d’una alumna del grup: Barcelona eco-sostenible i zero emissions.

Després de quatre cursos, actualment el projecte de Sostenibilitat està plenament incorporat a la matèria de Biologia i Salut i relacionat amb la matèria de Biologia II. Cada any, treballem entorn temàtiques diferents: des de la millora del nostre edifici i la conducta de docents i alumnat envers la sostenibilitat, fins a la reducció del consum de carn i ara l’ecologia blava.