L’entrevista: Institut dels Aliments
“Projectes com el pesatge de residus no només milloren la gestió dels recursos, sinó que també reforcen valors en l’alumnat com la responsabilitat i el respecte pel medi ambient.” Teresa Galera i Carla Ducat, Institut dels Aliments.
L’Institut dels Aliments de Barcelona ha posat en marxa un innovador sistema digital per pesar els residus generats a les seves aules de cuina, amb l’objectiu de reduir el malbaratament i reforçar el compromís del centre amb la sostenibilitat. En aquesta entrevista, Teresa Galera i Carla Ducat, de l’Institut dels Aliments, ens expliquen com funciona aquest projecte pioner, quin paper hi té l’alumnat i com esperen estendre’l a altres espais per potenciar el seu impacte.
Com va sorgir la idea d’implementar aquest sistema informàtic per pesar residus a l’Institut? Què us va motivar?
Som un institut on es fa molt ús de l’aula de cuina ja que tots els nostres graus tenen relació amb l’alimentació. Amb la intenció de reduir al màxim els residus que generem en aquestes classes, vam creure que el primer pas era conèixer la quantitat que en generem. La motivació del centre és reafirmar el seu compromís amb la sostenibilitat i la reducció del malbaratament alimentari.
Com funciona exactament aquest sistema? Ens podeu explicar el procés des del moment que es generen els residus fins que es registren?
El funcionament és molt senzill. Disposem d’uns cubells metàl·lics de reciclatge per orgànic, plàstic i rebuig que el sistema tara automàticament, de manera que es registra únicament el pes del residu abocat. El procediment és el següent: en finalitzar la classe l’alumnat pesa els cubells plens amb cada residu, els quals disposen d’un codi de barres que pot ser llegit per la màquina. Aquest pes es registra sota el codi del professor corresponent, data i hora, de manera que el programa ens permetrà recopilar tota aquesta informació per saber quant de residu es genera a cada mòdul.
Quin rol té l’alumnat en aquest projecte?
De moment l’alumnat s’encarrega del procés de pesatge i l’any vinent s’aniran avaluant les quantitats registrades perquè ells siguin conscients dels residus generats. Amb tot això es pretén que l’alumnat apliqui mesures preventives a l’hora de preparar les receptes perquè siguin més sostenibles.
El projecte està integrat en alguna assignatura o mòdul específic dels vostres cicles formatius? Quines competències (tècniques o transversals) treballeu amb aquest projecte?
No pertany a cap mòdul concret sinó que es fa ús de la bàscula sempre que l’alumnat faci una sessió a l’aula de cuina. Es tracta d’un projecte de centre on alumnat de tots els mòduls que s’imparteixen hi participen i treballen les següents competències: valoració i adequació de les tècniques culinàries en funció de la seva sostenibilitat, promoció d’accions de sensibilització sobre el malbaratament alimentari i ús d’eines digitals per registrar, analitzar i presentar dades sobre els residus.
Teniu previst estendre el projecte a la resta del centre? Com ho plantegeu?
Sí, ja que actualment la bàscula es troba a l’aula d’innovació i a l’Institut hi tenim diferents cuines com la de l’obrador on també es genera residu i ens agradaria poder implementar el mateix sistema per ser conscients dels residus generats en aquests altres espais.
Quin missatge donaríeu a altres escoles o instituts que vulguin fer projectes semblants?
Els animaríem a començar, encara que sigui amb accions petites, perquè qualsevol pas cap a la sostenibilitat té un impacte positiu. A més, projectes com el pesatge de residus no només milloren la gestió dels recursos, sinó que també impliquen l’alumnat de manera activa i conscient, reforçant valors com la responsabilitat, el treball en equip i el respecte pel medi ambient.
Què us aporta ser part d’Escoles + Sostenibles?
Formar part d’Escoles + Sostenibles ens aporta una visió més global i compartida del compromís ambiental, ens connecta amb altres centres amb les mateixes inquietuds i ens dona eines i suport per avançar cap a una educació més responsable i transformadora.