Header superilla
Header superilla

Superilla Barcelona

La Barcelona del segle XXI ja s’obre pas amb les grans accions que transformen la ciutat en un espai que faci front als reptes de les urbs globals i, alhora, garanteixi una millor manera de viure-hi.

Principals actuacions

Via Laietana

01 Via Laietana

Transformem la Via Laietana en una avinguda que prioritza els vianants i la mobilitat sostenible: serà un carrer més verd, amb més espai per passejar i que aposta pel comerç de proximitat.

L’objectiu de les obres és convertir aquest carrer emblemàtic de la ciutat en un lloc més agradable, segur i saludable, on els vianants siguin els protagonistes. L’actuació a la Via Laietana també pretén que aquesta avinguda deixi de ser una barrera i fomenti la connexió entre els barris del Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera.

Les obres permetran ampliar les voreres perquè totes siguin de més de 4 metres. Es mantindran els dos carrils bus-taxi de baixada i pujada, i les bicis disposaran d’un carril segregat del trànsit de pujada i podran circular pel carril bus de baixada.

Es potenciaran quatre grans espais d’estada al llarg del carrer: l’espai que es crearà a la unió entre la Via Laietana i el carrer de Jonqueres (que es pacificarà), una gran plaça a Antoni Maura (que permetrà unir la Catedral i el Mercat de Santa Caterina), la plaça de l’Àngel i la nova plaça d’Idrissa Diallo.

En aquesta primera fase d’obres s’actuarà entre les places d’Urquinaona i d’Antoni Maura.

Les obres van començar l’1 de març de 2022 i finalitzaran a mitjans de 2023.

02 Eixos verds i places de l'Eixample

Superilla Barcelona s’ha convertit en el model de transformació dels carrers de tota la ciutat, amb l’objectiu de recuperar per a la ciutadania una part de l’espai que actualment ocupen els vehicles privats; aconseguint un espai públic saludable, amb més verd, més just i segur, que afavoreixi les relacions socials i l’economia de proximitat.

Es transformaran en eixos verds part dels carrers del Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona. A més, també es crearan quatre grans places, d’uns 2.000 metres quadrats cada una, a les confluències entre aquests eixos verds (Consell de Cent amb Rocafort, Comte Borrell, Enric Granados i Girona).

Està previst que les obres comencin aquest estiu de 2022 i duraran 8 mesos i mig.

03 Tramvia

La connexió dels dos tramvies per la Diagonal comença la setmana del 7 de març de 2022 amb una primera fase d’obres que prolongarà el tramvia des de les Glòries fins al carrer de Girona.

Aquesta actuació inclou la instal·lació de tots els sistemes del tramvia i també la reurbanització de la Diagonal. A més, també afectarà la plaça de les Glòries, on es construirà un gran intercanviador que integrarà les línies T4, T5 i T6 del tramvia, així com diverses línies de busos urbans i interurbans i la connexió amb la parada de metro de Glòries (L1). El projecte també inclou la urbanització d’un nou tram del parc de les Glòries, just davant del Museu del Disseny, entre els carrers de Cartagena i Badajoz. Inclourà noves àrees verdes que convertiran aquest antic nus viari en un veritable parc.

04 Glòries


Les obres de transformació de les Glòries van molt lligades al desenvolupament de les obres del tramvia, que permetran continuar l’arranjament de la banda de mar del nou parc.

A més, la posada en marxa dels túnels viaris soterrats també permetrà completar el parc amb el tram central, l’àmbit per on fins ara passaven els cotxes. A hores d’ara el túnel ja funciona en sentit Besòs, i el 3 d'abril d'aquest 2022 es posarà en marxa en sentit Llobregat. Així, la plaça de les Glòries quedarà completament alliberada de trànsit i es podrà transformar en un gran parc.

El projecte també inclou, en els propers mesos, la urbanització tàctica de la gran via de les Corts Catalanes, des de la plaça de les Glòries fins a, aproximadament, la rambla del Poblenou.

Meridiana

05 La Meridiana

La Meridiana actua com una veritable autopista urbana per on circulen diàriament milers de cotxes. L’objectiu és transformar aquesta via en una avinguda més amable per a la ciutadania, amb més verd i més espais de trobada.

La nova Meridiana ja és una realitat des de la plaça de les Glòries fins al carrer de Mallorca, i també fins al carrer Josep Estivill. Aquesta actuació va acabar durant el juny de 2022.

A finals del 2022 començarà un nou tram d’aquesta reforma, en aquest cas des del carrer de Josep Estivill fins a Felip II.

La Rambla

06 La Rambla

La Rambla és el carrer més conegut i popular de Barcelona. La recuperació de la Rambla com a eix de la ciutat pretén reactivar-hi la vida veïnal i l’activitat econòmica. La prioritat és promoure’n la diversificació comercial, potenciar-hi l’habitatge, impulsar-hi activitats culturals i remodelar l’àmbit per afavorir-hi el passeig i les trobades.

La nova ordenació també millorarà l’accessibilitat i la connectivitat entre els barris del Raval i el Gòtic, i se sumarà a la reforma de la via Laietana, que contribuirà a la reactivació del comerç local i del centre de la ciutat.

El projecte de reforma, elaborat mitjançant un concurs públic consensuat amb el veïnat i les entitats, té un pressupost de 44,56 milions d’euros i s’executarà per trams, començant per la part més propera al litoral, entre Santa Madrona i Colom, durant el setembre de 2022.

07 Carrils bici

La xarxa pedalable de la ciutat creixerà amb la creació de 32,6 quilòmetres més de carrils bici fins al 2023 i la millora dels existents per fer més fàcils, sostenibles i segurs els desplaçaments en bicicleta. En total, la infraestructura tindrà 272 quilòmetres, més de 1.000 si hi sumem els carrers amb un límit de velocitat de 30 km/h i els entorns pacificats.

Port Olímpic

08 Port Olímpic

L’Ajuntament de Barcelona vol recuperar el Port Olímpic com a espai de passeig i gaudi, on l’economia blava sigui la protagonista.

L’actuació millorarà l’estructura del dic de recer per dotar-lo de 3.000 metres quadrats d’espai públic per passejar, es construirà una nova rampa d’accés al moll de Mestral i es transformaran els locals d’oci nocturn en espais amb usos nàutics.

El Centre Municipal de Vela es rehabilitarà íntegrament.

Pi i Margall

09 Pi i Margall

El carrer de Pi i Margall es transformarà en un eix verd en què predominarà la vegetació i que posarà al centre els vianants, les bicicletes i el transport públic. Amb la transformació, a més, la via esdevindrà un nou eix verd que connectarà el parc de la Ciutadella amb Collserola.

Un dels aspectes destacats de la remodelació és que elimina l’asfalt i redueix l’espai destinat als vehicles. Així, el 70% de tot l’espai serà per als vianants i el verd, s’hi crearan zones d’estada i les voreres seran més amples —arribaran als 12 metres en alguns punts—.

Pel que fa a la mobilitat, es prioritzarà la circulació de vehicles locals i autobusos, i la velocitat estarà limitada a 30 km/h. De pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes.

El projecte té un pressupost de 13,6 milions d’euros. Les obres comencen el juny de 2022 i duraran 17 mesos.

Aèria àmbit Besòs

10 Superilla productiva

L’estratègia de regeneració per als teixits productius del marge dret del riu Besòs ha d’abordar els reptes de la ciutat i ha de convertir els polígons, tradicionalment aïllats, en teixits productius en continuïtat amb la trama urbana, fent ciutat. La Superilla Productiva haurà d’integrar els principis de la Superilla Barcelona (mobilitat sostenible, infraestructures saludables, cura per la relacions socials i per l'economia de proximitat, on la ciutadania i les seves necessitats prenen el protagonisme) per tal d’adaptar-los a les característiques del teixit industrial i productiu.

Així, el punt de partida d’aquesta estratègia es centra en construir un argumentari sobre quin és el rol que tenen aquests espais industrials tant en l’economia urbana actual com en l’engranatge metabòlic de la pròpia ciutat. Posant èmfasi en el seu valor no tant sols econòmic sinó també social, ambiental i funcional.

Altres actuacions

  • Obres de transformació

    Les obres de la Sagrera permetran crear un gran node de connexió de diversos mitjans de transport, i alhora es millorarà l’espai urbà i la connexió de la Sagrera amb els entorns. L’objectiu és posar fi a la ferida urbana que fa anys que afecta el veïnat de la zona.

  • Obres d'accessibilitat i perllongament de l'L8

    Plaça d'Espanya

    Actualment s’estan desenvolupant diverses obres per millorar l’accessibilitat a l’estació de metro de la plaça d’Espanya, unes obres que continuaran més endavant amb el perllongament de la línia 8 de Ferrocarrils de la Generalitat fins a Gràcia.

  • Consulta'n tota la informació

    Visita el web d'Obres per conèixer la informació detallada sobre totes les obres que es desenvolupen a Barcelona.

Per regenerar Barcelona i els seus barris

Mesura de Govern Superilla Barcelona

Regenerar la ciutat és refer la ciutat per adaptar-la al context i reptes actuals. Presentem una Mesura de Govern que recull les accions per refer i reprogramar la ciutat amb l’objectiu de convertir-la en un lloc més habitable on la vida de totes les persones es desenvolupi en total plenitud preservant el seu caràcter i la identitat.

Cap a una ciutat més sostenible i resilient: mapa de transformacions urbanes

Descobriu, carrer a carrer, com es transforma la ciutat de Barcelona per fer front als reptes de la crisi climàtica, econòmica i social i per posar la vida veïnal al centre.