Shanghai, Hong Kong, Lima, Delhi i Tòquio, els mercats prioritaris per incrementar el tràfic intercontinental de l’Aeroport de Barcelona

El nou Pla Estratègic del CDRA per al període 2024-2025 persegueix un objectiu triple: prioritzar rutes no servides a l’Àsia i Llatinoamèrica, recuperar algunes rutes pendents postcovid i l’increment de freqüències i la minimització de l’estacionalitat a les rutes ja existents.

..
22/02/2024 - 13:07 h

Incrementar la connectivitat, recuperar rutes i millorar-ne la qualitat. Aquest és el triple objectiu que s’ha marcat el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) per al període 2024-2025.

Les quatre entitats impulsores del CDRA (departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, Promoció Econòmica Internacional de l’Ajuntament de Barcelona, AENA i la Cambra de Comerç de Barcelona) han manifestat una vegada més el compromís per continuar complint un dels objectius fundacionals de l’entitat: impulsar els vols intercontinentals des de l’aeroport de la capital catalana.

Si bé l’any 2023 l’aeroport va recuperar la majoria de les connexions prioritàries amb l’obertura dels països asiàtics, ara s’entra en una nova fase focalitzada en l’obertura de nous mercats i més freqüències. Per aquest motiu, s’ha dut a terme una revisió substancial dels objectius del Pla Estratègic per respondre a la realitat post-COVID del sector de l’aviació i als reptes globals que afronta.

De fet, per aquelles rutes encara no servides actualment, el CDRA ha identificat dues categories, tal com mostra la figura a continuació. La més prioritària, les grans metròpolis mundials en termes de competitivitat i influència internacional, amb una gran demanda amb Barcelona, i algunes de les quals s’operaven el 2019 i encara no s’han recuperat. En aquest sentit, Shanghai, Hong Kong, Lima, Delhi i Tòquio esdevenen els mercats més prioritaris i estratègics. Paral·lelament, també s’han identificat i categoritzat altres destinacions amb prioritat 2, seguint els mateixos criteris.

El pla presentat també ha analitzat aquelles rutes ja operades actualment, però que podrien millorar-se en termes de qualitat de l’oferta, tenint en compte la gran demanda de passatgers existent. En aquest sentit, s’han prioritzat rutes estacionals, amb l’objectiu de desestacionalitzar-les (per exemple San Francisco, Chicago o Washington DC), així com altres rutes que, tot i ser operades durant tot l’any, tenen poques freqüències i, per tant, objecte de millora (Santiago, Buenos Aires, Beijing, Singapur, entre d’altres). La voluntat amb aquestes destinacions és incrementar el nombre de freqüències durant tot l’any, reduint al màxim la seva estacionalitat, per fer-les més atractives pels passatgers de negocis.

Cal tenir en compte que fruit de l’activitat del CDRA, diverses companyies aèries han apostat per Barcelona i han començat a operar nous vols intercontinentals durant els darrers anys amb un increment de les freqüències amb l’objectiu de generar més atracció pels passatgers de negocis i contribuir al desenvolupament econòmic de Barcelona i Catalunya.

En concret, per a l’any en curs, es preveu que l’Aeroport JT Barcelona -El Prat recuperi la ruta a Hong Kong (Cathay Pacific) i aconsegueixi nous enllaços intercontinentals com el de Dallas (American Airlines), Miami (LEVEL) o el de San Francisco (United Airlines). També es consolidaran rutes existents, com la freqüència diària addicional a Nova York de Delta Airlines o la tercera freqüència diària de Qatar Airways a Doha.

De fet, la confirmació -per part de Level– de l’obtenció del certificat operatiu de companyia aèria atribueix a l’aeroport una importància clau pel desenvolupament de noves destinacions de llarg radi i la capacitat de generar trànsit de connexió gràcies als acords de Vueling. Així doncs, seran 3 les companyies regulars – Volotea, Vueling Level– amb oficines centrals a Barcelona les quals aporten un gran valor afegit industrial i de coneixement.