Quatre claus per emprendre amb èxit a Barcelona com a professional internacional
La xerrada “Barcelona, ciutat de talent i emprenedoria” organitzada a la Fira Internacional del Libro de Guadalajara va posar sobre la taula consells de gran valor per a professionals internacionals que vulguin crear un negoci a Barcelona amb èxit.

Barcelona és avui un dels principals hubs d’innovació i emprenedoria del sud d’Europa. Professionals d’arreu del món decideixen instal·lar-s’hi per desenvolupar-hi el seu projecte empresarial, atrets per un ecosistema obert i dinàmic.
En el marc de les activitats organitzades per Barcelona a la Fira Internacional del Libro de Guadalajara 2025, dos emprenedors mexicans establerts a la ciutat van compartir algunes recomanacions per a persones emprenedores interessades en iniciar un negoci a Barcelona.
Jaime Juliá i Mariana Reyna, graduats del Tecnológico de Monterrey, van apropar la realitat de la capital catalana a joves talents i emprenedors mexicans, amb informació, consells i experiències personals que poguessin inspirar noves trajectòries professionals.
- Comença per construir una xarxa de contactes
Un dels factors clau és la importància d’establir una xarxa de contactes sòlida des del primer dia. Conèixer la ciutat, identificar-ne els recursos i formar part de comunitats (professionals, culturals o de persones nouvingudes) ajuda a orientar-se, a trobar suport i a accelerar l’adaptació. Hi ha xarxes com grups de residents internacionals o comunitats locals que permeten obrir portes tant a nivell personal com a nivell professional.
- Aprofita els recursos d’emprenedoria de Barcelona
Barcelona ofereix un entorn únic per impulsar nous projectes empresarials. Entitats públiques com Barcelona Activa, l’agència de desenvolupament econòmic, proporcionen formació, assessorament, programes d’incubació, espais de coworking i suport especialitzat en totes les fases del projecte. Integrar-se en aquest ecosistema facilita l’accés a coneixement, a recursos i a oportunitats per fer créixer una idea de negoci.
- Adapta’t a la cultura local, sense perdre el teu bagatge
“Emprendre a l’estranger implica més que tenir una bona idea: requereix entendre, integrar-se i aprofitar estratègicament l’entorn al qual arribes”, explicava Jaime Juliá.
Per iniciar un projecte en un país nou, cal aprendre processos, ritmes i maneres de fer diferents. Entendre la cultura local, el funcionament administratiu i el teixit empresarial és essencial. Ara bé, adaptar-se no vol dir renunciar als propis valors: la perspectiva internacional i les habilitats adquirides a altres parts del món són una fortalesa que pot marcar la diferència i aportar valor al teu negoci.
- Pensa en global, si vols vendre a Europa
Emprendre a Barcelona és una porta d’accés directe al mercat europeu. Hi ha processos unificats com la facturació o la lliure circulació de béns i serveis que faciliten operar a escala regional. Pensar en clau internacional des de l’inici permet ampliar l’abast del projecte, identificar oportunitats en altres països i multiplicar el potencial de creixement de l’empresa.
Barcelona continua consolidant-se com un pol internacional de talent i emprenedoria, i ofereix a les persones nouvingudes un entorn idoni per créixer professionalment i desenvolupar projectes innovadors. Si estàs pensant emprendre a la ciutat, pots trobar informació i recursos al Barcelona International Welcome i a les iniciatives i als programes de Barcelona Activa, alguns pensats especialment per facilitar el camí de les persones emprenedores internacionals.