Les músiques de l'Àliga de la Ciutat ressonen a l'Església de Sant Sever per Corpus

El pròxim dia 19 de juny a les 19.30 h, a l’església de Sant Sever els Ministrers del Rec interpretaran “Les músiques de l’Àliga de la Ciutat”, un concert, organitzat per l’Associació de la Plaça Nova de Barcelona i amb la col·laboració de la Catedral de Barcelona, en el marc de les celebracions dels 650 anys de l’Àliga de la Ciutat… o més! i de la Festivitat de Corpus, que vol ser un viatge per diferents melodies que conviden a la dansa i al passeig d’aquesta figura festiva barcelonina.

El repertori del concert inclou els balls propis -tradicionals i moderns- de l’Àliga de la Ciutat així com una selecció d’un quadern de danses del segle XVIII localitzades recentment al Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC). Unes tonades que han estat arranjades de nou per a cobla de ministrers i que no només es recuperaran en aquest concert sinó que també sonaran durant la processó de Corpus d’enguany per a acompanyar l’Àliga barcelonina.

En aquest concert es podrà gaudir d’un moment excepcional que combina patrimoni musical i tradició festiva. El repertori inclou, a la primera part, balls tradicionals com la Mantuana i la Cançó —melodies clàssiques que han estat nombrosament versionades—, així com els balls propis, antics i contemporanis, que balla la figura de l’Àliga barcelonina. Entre aquests, s’interpretarà el tradicional i protocol·lari Ball per a ballar l’Àliga de Barcelona per xirimies, una peça anònima que figura en un manuscrit de 1756; el Ball de l’Àliga de Barcelona (Esclat de Festa), compost per Carles Santos i estrenat durant les cerimònies olímpiques de Barcelona’92; i la Suite per a fer ballar l’Àliga de la Ciutat, amb els seus tres moviments: Marxa, Pavana i Giga, composta per Jesús Ventura l’any 2015.

La segona part del concert comprendrà una selecció de danses del tombant dels segles XVIII i XIX, que han estat recentment retrobades al Centre de Documentació de l’Orfeó Català. Aquestes tonades han estat arranjades per a cobla de ministrers pel músic Pol Ducable i no només sonaran en aquest concert, sinó que també acompanyaran l’Àliga de la Ciutat durant la processó de Corpus d’enguany, en una proposta que unirà recerca històrica, creació musical i expressió festiva.

L’escenari d’aquest concert serà l’església de Sant Sever és una joia del barroc català que recentment ha estat restaurada després de cinc anys de treballs impulsats des de la Catedral de Barcelona. Des de febrer d’aquest 2025 els visitants ja poden tornar a gaudir d’un dels pocs temples que no va patir desperfectes durant els aldarulls a la ciutat del segle XX; durant la Guerra Civil, va ser una de les quatre esglésies de Ciutat Vella que no va cremar.

Ministrers del Rec és una cobla de música antiga especialitzada en la interpretació de repertori popular històric. Formada per músics que combinen experiència amb joventut, la formació neix amb la voluntat de recuperar el patrimoni musical català de l’Antic Règim i presentar-lo amb uns arranjaments que combinen el gust de l’època amb alguna harmonització més moderna. La formació farà el seu primer concert a l’església de Sant Sever dins dels actes de celebració dels 650 anys de l’Àliga de la Ciutat… o més! i hi estrenarà algunes de les danses cortesanes del segle XVIII recentment trobades a CEDOC.