Programa educatiu 2019-2020 al Museu Etnològic i de Cultures del Món - PARC DE MONTJUÏC

Eines, joguines, atuells domèstics, vestits, pintures... Tot ho trobareu a la seu del museu al parc de Montjuïc, on us convidaran a mirar objectes relacionats amb el nostre passat recent i a comparar-los amb els dels temps actuals. Aquests objectes ens parlen de la relació de la nostra societat amb el medi i indueixen per tant reflexions sobre conceptes que van de la sostenibilitat econòmica i social a la diversitat cultural i de gènere.

Nivells educatius:
I Educació infantil (P5)
PI Educació primària, Cicle Inicial (1r-2n)
PM Educació primària, Cicle Mitjà (3r-4t)
PS Educació primària, Cicle Superior (5è-6è)
S1 Educació Secundària, Cicle Inicial (1r i 2n)

S2 Educació Secundària, Cicle Superior (3r, 4t) i Cicles Formatius Mitjà i Superior
B Batxillerat, grups universitaris i d’adults

A Activitat Accessible Apropa Cultura

  

Activitat

 Àmbits

Tipus

2n C

PI

PM

PS

S1

S2

B

A

Mil i un objectes d’arreu del món. Descobrint objectes d’altres temps i cultures

Transversal

Visita

 

Visita-taller

X

 

 

 

 

X

 

 

 

 

 

 

Tots iguals, tots diferents. Jocs d’arreu del món

Transversal

Visita-taller

 

 

 

X

X

 

 

 

 

Xarxes, agulles i martells. Dels oficis del passata al present

Transversal

Visita-taller

 

 

 

X

X

X

 X

 

 

Explorar la cultura. Investigar la societat i les eines de l’antropòleg

Transversal

Visita-taller

 

 

 

 

X

X

 X

 

 

El manteniment de la vida . Dones, subsistència i reproducció.  NOU

Transversal

Visita-taller

 

 

 

 

 

X

 

 

 

Súper-vivència. Manipular i fer servir

Transversal

Taller

 

 

 

 

X

 

 

 

Casa, treball, festa. Descobrim la col·lecció del museu

Transversal

Visita

 

 

 

 

X

 X

X

 

Les cares de Barcelona. Exposició temporal

Exposició

Visita

 

 

 

 

X

 X

X

 

VESTIGIS -  Univers d’històries

Transversal

Taller + visita

 

 

 

 

X

 X

X

 

Sentir l’objecte. Els objectes que més m’estimo són els que ja s’han fet servir.

Transversal

Taller

 

 

 

 

 

 

 

 X

Patrimonia’m-col·leccions. Projecte de recerca museu-escola

Transversal

Visita-taller

 

 

 X

 X

X

 X

 X

 

 

Mil i un objectes d'arreu del món

Descobrint objectes d’altres temps i cultures

Com són els objectes, com els classifiquem i què ens diuen de la cultura que els ha produït? Els humans produïm objectes de tota mena per cobrir necessitats diverses. I aquests objectes reflecteixen la manera de viure i d'entendre el món del qui els ha fabricat. Objectes per cuinar i menjar, per treballar, per retre culte i resar, i també per jugar i divertir-se... Tots els podreu conéixer en una activitat que, en la versió per als més petits, té un guia d'excepció: un titella explorador que us farà viatjar pel món a partir dels objectes que ha recollit per tot el planeta.

Activitat adreçada a:

Segon cicle Ed. Infantil:  Visita de 60 min

Cicle inicial i cicle mitjà de Primària:  Visita-taller de 120 min

 

Tots iguals, tots diferents

Jocs d’arreu del món

I si el joc fos molt més que una manera de passar-s'ho bé? Si us hi fixeu, els jocs permeten aprendre normes i comportaments mitjançant la imitació de conductes  adultes. I les regles de cada joc són sovint una metàfora de les diferències entre els humans, de les desigualtats i fins i tot dels drets humans. Mireu-vos tots els objectes relacionats amb el joc de diverses procedències i cultures que us mostraran en aquesta activitat i compareu-los.

Activitat adreçada a:

Cicle mitjà i superior de Primària (visita-taller de 120 minuts)

 

Xarxes, agulles i martells

Dels oficis del passat a les professions del present

Mireu enrere, potser un segle, i us adonareu que, tot i que hi hagi oficis que se segueixen exercint, bona part es practiquen avui d'una manera ben diferent. En aquesta activitat podreu veure com han canviat els processos tècnics que es feien servir en professions diverses, però també el que cada ofici ha aportat al desenvolupament de les societats en les quals s'exerceix. Qui vingui a descobrir les eines i les tecnologies que s'utilitzaven en oficis que van de la pesca o la pagesia a la ramaderia i el tèxtil, podrà reflexionar sobre el paper d'aquests oficis en la supervivència dels col·lectius humans i sobre la importància de la cooperació. Els i les alumnes de secundària que participin en l'activitat aprofundiran en els canvis tecnològics que han permès millorar l’obtenció i producció de béns essencials i que han modificat la relació dels treballadors i treballadores amb el medi.

Activitat adreçada a:

Cicle mitjà  i superior de  Primària: Visita-taller de 120 min

Secundària:  Visita de 90 min

 

Explorar la cultura

Investigar la societat a través dels objectes i les eines de l'antropòleg

Us heu parat mai a pensar què és la cultura? Aquí sabreu com la defineix l'antropologia i com fer un projecte de recerca amb les eines i la metodologia que ens proposa l'etnologia. Els espais que habitem, les creences religioses que tenim, els oficis que fem o la manera com juguem són elements que, fent servir les eines que posa al nostre abast l'antropologia, diuen molt sobre les nostres cultures i maneres de viure. Objectes i material fotogràfic sobre cultures diverses dipositats al museu permetran als participants en aquesta activitat utilitzar les eines de recerca antropològica per aprendre sobre un poble o una cultura i descobrir de quina manera tècniques com la observació o les entrevistes personals ens poden resultar molt útils per conèixer a fons un col·lectiu humà.

Activitat adreçada a:

Cicle superior de  Primària i  Secundària: Visita – taller de 120 minuts

 

 

 

El manteniment de la vida

Dones, subsistència i reproducció

Algunes activitats com tenir cura de les persones, elaborar aliments o mantenir la casa i els vestits que portem en bones condicions són tan comunes i tan quotidianes que gairebé semblen invisibles. Però són bàsiques per a la nostra subsistència i, en moltes cultures, han acabat recaient en les dones. Els objectes del museu permetran a qui participi en aquesta activitat descobrir unes pràctiques i tecnologies que són bàsiques per a la vida i, a la vegada, reflexionar sobre els rols de gènere i sobre com podem qüestionar aquests estereotips. Un joc de taula serà la manera que l'alumnat posi a prova la seva capacitat de subsistir com a grup, fent ús de tecnologies i pràctiques socials tan comunes i necessàries com la cooperació.

Activitat adreçada a:

1er cicle de Secundària: Visita – taller de 120 min

 

Súper-vivència

Manipular i fer servir

Productes d'origen natural com el fang, les llavors o les fibres vegetals poden ser un bon ajut quan ens hem d'enfrontar a una situació límit. Ho veurà qui participi en un joc que ens convida a reflexionar mentre superem un seguit de proves. Per fer-ho, caldrà fer servir eines i tecnologies quotidianes de caràcter popular. Una activitat interactiva per experimentar i aprendre.

Activitat adreçada a:

1er cicle de Secundària: Taller de 120 minuts

 

Casa, treball, festa

Descobrim la col·lecció del museu i com vivim els humans

Per entendre el món del nostre temps... potser el millor que podeu fer és visitar un museu d'etnologia com el de Barcelona, on aprendreu a valorar la dimensió social i cultural de la Humanitat examinant els objectes que s'hi exposen. Trobareu eines de treball, atuells de cuina, elements religiosos i rituals, joguines... Tots tenen informació valuosa sobre els qui els han creat i els han fet servir. Una mirada etnològica per constatar el canvi cultural i la transformació constant que viuen les nostres societats a partir dels objectes d'èpoques diverses i dels oficis tradicionals, imprescindibles per garantir la subsistència.

Activitat adreçada a:

Secundària, Batxillerat, Universitaris i Adults: Visita comentada de 90 minuts

 

Les cares de Barcelona

Exposició temporal: una nova mirada a la ciutat

Sí, coneixeu bé la ciutat on viviu però, us la voleu mirar amb uns ulls nous i copsar les cares múltiples de la urbs? Us ho proposa aquesta exposició temporal en la qual la gent, els missatges que omplen els murs de la ciutat (tant els oficials com els de protesta i reivindicació), els edificis, els turistes o els souvenirs que es venen us permetran redescobrir una ciutat que té moltes més cares de les que us pensàveu. No us conformeu amb venir a veure l'exposició una vegada, perquè Les cares de Barcelona està en transformació constant i us proporcionarà, gràcies a la tecnologia, unes experiències immersives i diferents que no us voldreu perdre!

Activitat adreçada a:

Secundària, Batxillerat, Universitaris i Adults: Visita comentada de 60 minuts

 

Vestigis - Univers d'històries

Projecte intergeneracional en col·laboració amb Textura de Cultura

Són tan ràpids els canvis tecnològics del nostre temps que un objecte que avui és d'ús quotidià pot acabar convertit demà mateix, o gairebé, en un vestigi del passat. Aquesta activitat proposa a l'alumnat fer servir eines de documentació etnogràfica per tal de realitzar una recerca que pren com a punt de partida les històries de la generació dels avis. Tot, treballant amb objectes que van formar part del seu entorn quotidià. Els joves estan convidats, així, a reconstruir la vida dels més grans a partir d'un seguit d'objectes ja desapareguts.

Activitat adreçada a:

Secundària, Batxillerat:  Taller de 180 minuts

 

Sentir l'objecte

Els objectes que més m'estimo són els que ja s'han fet servir

Experimentar i viure, reconèixer i reflexionar... Els participants en aquest taller ho podran fer a partir d'un seguit d'objectes comuns de la nostra vida quotidiana i de la dels nostres avantpassats o bé tocant, escoltant o acaronant objectes de cultures diverses i d’altres geografies del món. Ens parlen de la vida diària del nostres avis i besavis, del treball del pagès, del pastor o del pescador o, potser, de les festes amb música o de celebracions de festes majors. Una activitat per viure la cultura que ens és pròpia, la que hem heretat, i les seves transformacions. 

Activitat adreçada a:

Apropa Cultura:  Taller de 90 minuts

 

Patrimonia'm - Col·leccions

Projecte de recerca museu-escola

Museu i escola són còmplices en un repte educatiu: oferir un projecte transversal en què l’alumnat es converteixi en agent actiu de producció de significat i de coneixement, a partir de l’apropiació del patrimoni del seu entorn més immediat. Prenent com a punt de partida les col·leccions del museu i el barri de l’escola, es proposa un centre d’interès relacionat amb el comerç, el mercat i l’ofici de vendre. Es pretén treballar des d’una perspectiva multidisciplinària i en funció de les necessitats de cada grup.

Activitat adreçada a:

Cicle mitjà i superior de Primària i el primer cicle de Secundària

 

La Biblioteca del Museu i els treballs de recerca

Sou estudiants d'ESO o Batxillerat i esteu fent un treball de recerca? Doncs penseu que la Biblioteca del Museu Etnològic i de Cultures del Món, especialitzada en antropologia social i etnologia, disposa d’un fons ric que tracta tots els aspectes i manifestacions culturals que formen la societat. Amb més de 22.000 registres, la biblioteca és un servei de referència, de gran utilitat per a l'alumnat.

Es poden fer cerques al catàleg en línia del web del museu o fer consultes presencials a la sala de lectura, situada a l’edifici del Museu Etnològic.

Us podem ajudar a confeccionar una selecció bibliogràfica a mida del vostre àmbit d’interès o ajudar en la vostra recerca d’informació.

Horaris amb cita prèvia: Dimarts, de 9 a 14 h i de 16 a 18 h. De dimecres a divendres, de 9 a 14 h. (Del 24 de juny al 24 de setembre: de dimarts a divendres de 10 a 14 h)

Més informació:

https://www.barcelona.cat/museu-etnologic-culturesmon/montjuic/ca/biblio...