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Barcelona cultura

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I, després de la guerra, les dones

dl. 25/04/2016 | 09:00 H

La guerra ho va enfosquir tot, però el Grec ja havia acollit molt teatre abans que els franctiradors de l'Assemblea d'Actors i Directors decidissin convertir-lo en casa d'estiu i aparador de la seva manera d'entendre el teatre el 1976.

El Grec estaba cerrado desde antes de la guerra. Era una ruina, un agujero negro que no interesaba nadie. Cuando pedimos el permiso nos miraron como si estuviéramos locos, pero nos lo dieron. En pocas semanas encalamos paredes, improvisamos camerinos, limpiamos de escombros las gradas y el escenario, y el 6 de julio, a las siete de la tarde, para aprovechar al máximo la luz natural, porque no nos quedaba dinero para focos, presentamos la función. Fue un enorme éxito, hasta el punto de que el ayuntamiento costeó la reinauguración oficial del recinto, que tuvo lugar, de nuevo con Edipo Rey, el 21 de septiembre. Pero nadie parece acordarse de eso, ni de la labor de Mercedes. Qui explica les aventures de l'estiu de 1952 és Juan Germán Schroeder, en una conversa amb el crític Marcos Ordóñez, que aquest últim va recollir al seu blog d'El País (9 de novembre de 2012). I la Mercedes de la que parla Juan Germán Schroeder era Mercedes de la Aldea, una actriu nascuda el 1931 que va morir jove, el 1954, d'un accident, mentre rodava una pellícula.

Mercedes de la Aldea va ser una de les dones que va omplir d'activitat el Grec de després de la guerra. La va seguir una alemanya, Dolly Latz, que explicava en una entrevista publicada el 1955 a La Vanguardia amb motiu de l'estrena en Montjuïc de Electra: El señor alcalde me pidió que formara una compañía para dar un ciclo de teatro griego y yo le puse a la compañía Ciudad Condal. I més endavant, a principis de la década dels 70, Maria Lluïsa Oliveda. Entre les temporades que van orquestrar aquestes dues dones, van oferir els seus espectacles la companyia dAdolfo Marsillach (César y Cleopatra, 1959); la Lope de Vega dirigida per José Tamayo (Calígula, 1964; En Flandes se ha puesto el sol, 1961; i La casa de té de la luna de agosto, 1960); i la duna altra dona, Núria Espert: La sirena varada i Maria Rosa, el 1963.

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