Barcelona Cultura

Programació

El que vegis a l’Arnau no ho veuràs enlloc. Ens mou la voluntat de transformar l’espai escènic del barri, amb el barri. Generem una cultura popular de base, en xarxa amb les entitats. No comptem les butaques plenes. Perquè no creiem que la cultura sigui un recurs econòmic. Treballem propostes teatrals en què les condicions laborals dels i les professionals són dignes i paritàries. Aquesta és la nostra revolta i la nostra conquesta.

Espectacles 2019

'COMEDIA S/ TÍTULO'

Un dels projectes escènics de l’Arnau Itinerant 2019 és la COMEDIA S/TÍTULO, un espectacle de teatre comunitari que combina l’actuació d’actors i actrius professionals i no professionals. Jumon Erra com a dramaturg i Elena Fortuny com a directora treballen en la creació d’una peça que té com a punt de partida l’anomenada ‘Comedia sin Título’ de Federico García Lorca. L’espectacle es proposa generar una reflexió sobre la funció del teatre, plantejant qui l’ha de fer, de què ha de parlar, i la seva finalitat social.

La ‘Comedia sin título’ és una obra inacabada a causa de l’assassinat del poeta Federico García Lorca en el context de la repressió franquista a l’inici de la Guerra Civil. D’aquesta obra se’n conserven només una vintena de pàgines que conformaven l’escriptura d’un possible primer acte. És per això que un dels objectius del projecte és la recuperació de la memòria de la Guerra Civil, recollint les memòries de les persones que habiten els barris de l’Arnau i també experiències actuals de guerra i exili.

Una de les particularitats de la peça és que acostarà als escenaris i als públics la diversitat de les comunitats i llengües presents als barris i que connectarà amb formes artístiques genuïnes (hip hop, graffiti…) en un projecte escènic comú format per persones professionals i no professionals.

L’estrena tindrà lloc el 12 d’octubre davant la façana del Teatre Arnau i posteriorment podreu ser testimonis d’un total de 20 representacions que es programaran a diversos espais.

 

'Com menja un canníbal'

Us heu plantejat mai què passa amb aquelles persones que no són “productives” pel sistema? La companyia teatral La Virgueria parteix d’aquesta qüestió per crear Com menja un caníbal,  un espectacle multidisciplinar amb teatre, expressió corporal, música i circ. Isis Martín i Aleix Fauró signen un text que explica la història de la Dora, que és la història dels desafavorits. La Dora arriba a la Barcelona gris dels anys 50 i aconsegueix trobar un racó de pau, el “Garito”, un espai oníric i fantàstic on tothom qui hi arriba ho fa sense voler i preferiria no ser-hi, però on tothom s’hi sent a gust: l’univers dels “FRÀGILS”. O potser no, potser no són “FRÀGILS” i potser el Garito no existeix, i només és la forma com la Dora explica la seva vida, carregada de màgia i de crua realitat, ara que aquesta està a punt d’acabar-se.

La Virgueria, com a companyia que durà a terme aquest projecte, té com a objectiu seguir desenvolupant una metodologia de treball que es basa en el treball en equip i en el contacte amb les entitats. D’aquesta manera, un dels objectiu és establir lligams amb tantes entitats com sigui possible dels àmbits de la memòria històrica, la diversitat funcional i el “tercer sector”.
A través de ‘Com menja un canníbal’ es vol experimentar en noves dramatúrgies escèniques, fent una fusió real entre el llenguatge de circ i el teatral i donant la mateixa importància al cos, l’espai, la veu i la banda sonora original.

L’espectacle s’estrenarà a partir del 16 de desembre i prèviament se celebraran xerrades, col·loquis i debats sobre la diversitat funcional, així com col·laboracions amb un centre educatiu del Raval i amb l’arxiu virtual de l’Arnau. Ben aviat us anirem donant més detalls!

Espectacles 2018

'Carrer Hospital amb Sant Jeroni'

La companyia Blanco Roto va presentar, durant el setembre i octubre de 2018, un espectacle escrit per Jordi Prat i Coll i dirigit per Roberto Romei i Laia Ricart. Blanco Roto forma part d El Col·lectiu, que agrupa 47 companyies de teatre independent, i en aquesta ocasió, professionals de diferents companyies es van unir per treballar junts en la creació d’aquest espectacle.

L’obra representada, C/ Hospital amb St. Jeroni, proposa un paral·lelisme entre la destrucció física i social de la ciutat i la desintegració de les relacions amoroses. La pèrdua d’espais públics de referència, així com les remodelacions dels barris estan vinculades amb la pèrdua de la capacitat de relacionar-nos. La ciutat és el contenidor de les nostres emocions i, quan els barris es transformen fruit de l’especulació immobiliària, aquells espais comuns i privats que sostenen les nostres relacions s’acaben perdent.

L’espectacle que han pogut veure centenars de persones ha estat dividit en 7 escenes, que s’han representat en 7 espais diferents del Raval. Ha estat, doncs, un espectacle itinerant, de 120 minuts de durada, que ha fet viure a espectadors i espectadores el barri del Raval en 360 graus.

'Parrhesia'

“Dir-ho tot”. “Parlar lliurement”. Això era el que significava literalment el terme Parrhesia a l’Antiga Grècia. Partint d’aquest concepte, neix el segon espectacle de l’Arnau Itinerant 2018: l’obra de teatre Parrhesia. Espectacle autocensurat. La proposta explora el concepte de la llibertat d’expressió i fa un recorregut per la història de la censura, al mateix temps que reivindica les memòries del teatre Arnau i del Paral·lel.

Es tracta d’un espectacle comunitari coordinat per la cooperativa Art & Coop i protagonitzat per veïnes i veïns del Raval, Poble-sec i Sant Antoni: un total 40 persones implicades en tot el procés creatiu i la producció. Però, què vol dir que és un espectacle comunitari? Doncs que les veïnes i els veïns han escollit la temàtica, s’han encarregat de la gestació, disseny i execució de l’espai escènic, així com del vestuari, i s’han convertit, a més, en els i les protagonistes de l’obra.

Durant els set mesos de gestació de l’espectacle, es va treballar en diverses fases: la primera va ser una fase d’exploració en què els veïns i veïnes participants van recollir relats i records sobre el Paral·lel i sobre la censura, amb l’acompanyament de professionals de les arts escèniques. A la segona fase, aquest material es va utilitzar per a la construcció de la dramatúrgia, a càrrec Joel Álvarez, membre d’Art & Coop. La tercera fase va ser la dels assajos, la construcció de l’escenografia i la confecció del vestuari, per tal de tenir-ho tot a punt per a l’estrena.

D’aquesta manera, l’obra va fusionar la creació comunitària veïnal amb la producció artística professional per obtenir, com a resultat, una producció col·lectiva de qualitat que el desembre de 2018 va veure la llum a la sala gran del Mercat de les Flors, plena amb gairebé 900 persones entre els dos dies de representació!

Contacta amb l'escènic

Si vols participar de la comunitat de l’Arnau,
posa’t en contacte amb nosaltres