Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Blog

Kronos Quartet. Sempre mirant al futur

dt. 23/04/2019 | 12:30 H

Per Pablo Meléndez-Haddad. Periodista

El Grec 2019 aixecarà el teló amb un espectacle inusual. No inaugura cap companyia de dansa ni cap obra teatral ni cap òpera, sinó la música del Kronos Quartet, una de les agrupacions de càmera més respectades del món en l’àmbit contemporani. El conjunt de San Francisco tindrà com a teloners i col·laboradors els joves talents de l'Esmuc i compartirà espai escènic amb l’obra de l'artista visual Alba G. Corral en una vetllada que David Harrington, fundador, director artístic i primer violí del Kronos, ens defineix com “absolutament espectacular”. El conjunt està integrat, a més, per John Sherba (violí), Hank Dutt (viola) i Sunny Yang (violoncel). I en els 45 anys de trajectòria artística que porten damunt les espatlles ja sumen milers d’actuacions, més de 60 gravacions i més de 1.000 peces d’encàrrecs de nova creació, sempre interessats en l’experimentació, en l’encreuament de la música amb altres arts i en la música del futur.

El Kronos ha estat des de sempre famós pel seu esperit de recerca, amb projectes innovadors. De tota manera, com es que vau convèncer el Grec per a què obrís amb música contemporània?
La veritat és que per a nosaltres és un honor haver estat convidats per inaugurar el Grec i ho farem amb aquest concert increïble. Serà espectacular. Inaugurar un festival és un gran honor per al Kronos,però també una gran responsabilitat. Creiem que és una ocasió per donar a conèixer el nostre treball a un públic que sap molt de música. L’espectacle, a més, no serà només a l’escenari, perquè rebran al públic diferents agrupacions de joves músics que estaran distribuïts per tota l’esplanada d’entrada al Teatre Grec i pels jardins. Interpretaran peces del Kronos Learning Repertoire, un projecte en el qual volem recopilar 50 obres de nous compositors –25 dones i 25 homes– que seran la música del futur. Aquestes obres inclouen creacions de autors de tot el món, d’Àfrica, Amèrica del Sud, Europa, Àsia... Creiem que d’aquesta manera, col·laborant amb músics actuals, contribuïm a crear tant el públic com els intèrprets del futur. I l’espai del Grec i la potència d’una ciutat com Barcelona són la plataforma ideal per aquest projecte. A l’escenari comptarem amb les imatges i les projeccions d’Alba Corral. No serà un concert normal, perquè a més comptarem amb el cel de Barcelona, les estrelles... Kronos sempre mira cap al futur i inaugurar el Grec és un repte, però també una porta oberta al principi del futur. Cap al final de l’espectacle, els joves que hauran rebut al públic tocant als jardins del Grec s'uniran a nosaltres en un final de festa que esperem que sigui impactant.

En què consisteix el Kronos Learning Repertoire?
És un arxiu lliure i obert amb 50 obres actuals que es poden descarregar gratis des del nostre web. Ara ja és possible accedir-ne a 25 i esperem que en el proper any i mig puguem tenir penjades les altres 25. Volem arribar amb la nostra música a grups de tot el món per tenir una gran difusió i facilitar, sobretot als joves músics, l’accés a partitures que aportin alguna cosa i que puguin tenir trajectòria. D’aquesta manera també ajudem a solucionar un problema molt usual especialment de cara a la gent jove que no pot pagar els dret d’interpretació de determinats autors.

Alba Corral and Tim Cowie - Splice Festival 2017 from Alba G. Corral on Vimeo.

Com heu treballat amb Alba Corral per al concert del Grec? Per Skype?
Vam tenir una reunió a Lisboa fa unes setmanes i a partir de llavors ens hem estat intercanviant informació, també per Skype. Ella treballat les idees que hem anat discutint i ja disposa d'enregistraments nostres per a què pugui inspirar-se. Crec que el resultat serà fantàstic.

Del programa que interpretareu a Barcelona, se'n coneixen molt bé noms de clàssics com ara Glass i Gershwin. Què pot explicar, per exemple, de Jlin?
És una compositora de música electrònica molt interessant que ens va compondre una peça basada en els nostres arranjaments per després traduir tot al seu llenguatge. Vam crear un intercanvi que va resultar genial.

Si hagués de triar un parell de  creadors prometedors actuals, ¿quina seria la seva elecció?
Estem en contacte amb talents de tot el món també perquè ens han convidat a formar part del jurat de premis molt importants, i el certés que seria molt difícil i complicat triar-ne només uns quants. Recomanaria, no obstant això, no perdre de vista una compositora que va crear una òpera que es diu 'p r i s m' (amb les lletres separades). Es diu Ellen Reid i acaba de guanyar el Pulitzer Prize for Music: és increïble. Diria que és una de les obres més colpidores que he sentit en els darrers anys. També vaig ser jurat de l'Aga Khan Music Awards i vaig conèixer l’obra d’un músic i compositor egipci que es diu Mustafa Said de veres impressionant. Crec que tos dos tenen la força per a transformar-se en dos dels talents de la música del demà.  

Milers de concerts realitzats, més de 60 enregistraments, més d'un miler de peces encarregades... Segur que ja esteu al llibre dels rècords...
Molt probablement. Ho hauria de mirar. La idea és anar fent i creant. Cada nou projecte és un món.

A la vostra pàgina web teniu, com a moltes entitats culturals dels Estats Units, un espai per rebre donatius. Quin percentatge representa aquest apartat del vostre pressupost anual?
El Kronos és una petita gran empresa, amb molts projectes en actiu. No puc dir quin percentatge ens representen els donatius, però sí que tenim projectes que estan finançats gairebé en la seva totalitat per patrons i patrocinadors particulars i d’empreses de tot el món.

En quins projectes esteu treballant actualment?
Ara mateix estem enregistrant el so per a una instal·lació que estarà en un parc d’una ciutat de la Xina. Hi hauran molts altaveus que envoltaran el públic. Projectes d’aquesta mena són els que ens interessen. Ara, quan penso quins objectius teníem l’any 1975 quan vam començar amb el Kronos, era impensable que un dia arribaríem a fer la música per a una instal·lació ena un parc xinès. Quan m’aixeco cada dia i penso en tot això, al·lucino.  

Teniu pròximament altres compromisos a Catalunya i a Espanya en general?  
Suposo i espero. Ara no ho puc confirmar, només dir que m’encanta Espanya i la seva diversitat, la seva complexitat social, la riquesa de la seva cultura. Allí es viu tot amb molta intensitat i sempre em ve al cap una dita de Federico García Lorca que diu que “a Espanya els morts estan més vius que els morts de qualsevol altre país del món”. No sé si és veritat, però la imatge és genial i molt inspiradora.

Compra d'entrades