Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Notícies

Del llibre a l’escenari

dj. 13/04/2023 | 10:00 H

Un bon nombre d’espectacles del Grec adapten a l’escenari obres destacades de la literatura catalana i universal o bé tenen la lectura com a tema. Voleu venir a llegir al teatre?

Per a adults i per a la canalla, amb adaptacions fidels o més aviat lliures, recreant una ficció literària o fent-nos reflexionar sobre l’acte de llegir… Una pila d’espectacles del Festival de Barcelona es poden llegir com un llibre. D’entrada, en teniu dos que segurament coneixereu bé a l’escenari del Teatre Grec. Els dies 9 i 10 de juliol, es representa La vida es sueño, una obra immortal del Segle d’Or del teatre espanyol que firma Pedro Calderón de la Barca, però que, aquest cop, porten a escena Declan Donnellan i Nick Ormerod (sí, els de Cheek by Jowl!) amb interpretacions de la Compañía Nacional de Teatro Clásico, que dirigeix Lluís Homar.

Al mateix recinte, el 14 i 15 de juliol, podreu veure com Carlota Subirós (debut en aquest escenari) recrea La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, no amb una actriu, sinó amb onze. No us en perdeu el muntatge, que promet força. I si sou amants de l’escriptura de Mercè Rodoreda, recordeu que el col·lectiu experimental cabosanroque conclou al CCCB en aquesta edició del Grec la trilogia que ha dedicat a obres literàries catalanes amb Flors i viatges, relectura de Viatges i flors, un recull d’articles de l’autora (15 i 16 de juliol). Durant el festival, el CCCB acollirà també representacions de les altres dues obres de la trilogia: No em va fer Joan Brossa (del 5 al 12 de juliol), dedicada a les obres d’aquest poeta i artista visual; i Dimonis (del 5 al 30 de juliol), que reviu els exorcismes en els quals participava Jacint Verdaguer.

Al Teatre Lliure us espera un vell conegut: el neerlandès Ivo van Hove, que ja havia portat a escena a Barcelona obres literàries diverses i que, aquest cop, adapta a l’escena (del 13 al 15 de juliol) Who Killed my Father, una duríssima obra, personal i social a la vegada, del francès Édouard Louis, gran nom de les lletres franceses més recents.

Qui prefereixi veure com s’adapta un assaig amb notes humorístiques i dedicat als temps actuals no es perdrà Instruccions per fer-se feixista (del 12 de juliol al 13 d’agost a La Villarroel), que parteix del llibre homònim de Michela Murgia i que dirigeix Miquel Gorriz amb Mercè Aránega com a protagonista.

A la Sala Beckett, serà Alberto Conejero qui ens parlarà d’uns personatges de la "Ilíada" a En mitad de tanto fuego (del 17 al 30 de juliol), un espectacle dirigit per Xavier Albertí i interpretat per Rubén de Eguía pel qual es passegen Pàtrocles i Aquil·les.

Fins i tot els nens trobaran al Sant Andreu Teatre una adaptació literària, la de Dins el cor del món (12 i 13 de juliol), que és una dramatúrgia de Denise Duncan de la novel·la La mujer que buceó dentro del corazón del mundo, de l’autora mexicana Sabina Berman.

Però… Què passa si ens trobem a l’escenari una de les novel·les de culte dedicades a la Barcelona del segle XX? Sí, el gran Francisco Casavella i El día del Watusi arriben al teatre sota el guiatge d’Iván Morales que, a Los juegos feroces (El día del Watusi. Vol. 1) ens proposa una primera de concert i semi escenificada de la primera part d’aquesta gran trilogia literària. Hi haurà, avisem, molta música.

I, per acabar, una experiència enmig de la natura, concretament a la Casa Museu Verdaguer, que gestiona el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA), en què la companyia Pagans ens proposa llegir una estona en un espai inesperat i es pregunta si el lloc on llegim influeix en la manera com interpretem un llibre. És El valor de res (13, 14 i 15 de juliol), una experiència escènica pluridisciplinària i itinerant, ideal per als qui busquen un espectacle diferent.

 

Comparteix aquest contingut

Compra d'entrades