Aliança per combatre la sinistralitat de motos

L' Ajuntament de Barcelona i la DGT han signat un acord de col·laboració amb l’objectiu de disminuir de manera dràstica la sinistralitat associada a aquests vehicles i per impulsar mesures que permetin incrementar la seguretat del col·lectiu.

..
20/12/2022 - 11:03 h

Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors als carrers. El 2021, les motos representaven el 33 % del cens de vehicles de la ciutat ja que es tracta d’un mitjà de transport de poc volum i flexibilitat d’ús que presenta múltiples avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat.

Per contra, el col•lectiu dels motoristes representa el 86,3% dels conductors ferits greus, segons el balanç de sinistralitat viària del primer semestre del 2022 i, en el que portem d’any, 16 motoristes han perdut la vida en sinistres de trànsit a la ciutat. Per això, l’índex d’accidentalitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que s’ha convertit en un dels majors reptes de Barcelona en matèria de seguretat viària.

Incrementar la informació

Un dels punts principals que recull l’acord és el compromís de treballar per obtenir un major coneixement sobre el sector de les motos. El document aposta per realitzar estudis i enquestes que permetin caracteritzar la mobilitat, avaluar el compliment de la normativa i comprovar l’eficàcia de de les mesures que s’apliquen.

També es proposa fer estudis que permetin diferenciar les característiques i la sinistralitat dels usuaris del motosharing, així com de la mobilitat de turistes i caracteritzar l’ús que fan de les motos i els ciclomotors els repartidors d’empreses de missatgeria, delivery i lliuraments de comerç electrònic.

L’acord també preveu treballs de camp sobre les principals conductes de la conducció en els motoristes (ús del casc, ús del telèfon mòbil, etc.), i potenciar la línia de l’Open Data per permetre que els investigadors i les entitats puguin treballar les dades i identificar possibles propostes de millora. Finalment el document també contempla estudiar les dades d’incidents amb motos i ciclomotors obtingudes a partir del sistema Autonomous Ready.

Desenvolupament de pilots en entorn urbà

Un altre dels aspectes que es potenciaran en el marc d’aquest acord de col·laboració és l’impuls a projectes pilot en entorns urbans dirigits a reduir els sinistres del col·lectiu de vehicles de dues rodes a motor. Es volen projectes que permetin incidir sobre els accidents des de dues perspectives:

  • Des de l’acció conductual: a través d’iniciatives o projectes pilot que intervinguin sobre el comportament dels usuaris de moto per influenciar en la seva conducta. Entre els exemples que es recullen s’hi inclou: iniciatives de formació, demostracions pràctiques i campanyes; accions de comunicació; cursos de conducció segura a nous usuaris de motos de fins a 125cc; programes amb associacions empresarials de cursos de seguretat viària per repartidors en furgoneta, moto o bicicleta; demostracions pràctiques de l’efecte de les distraccions; etc…
  • Des de la innovació tecnològica: a partir de projectes pilot que incloguin un destacat component tecnològic innovador que es pugui aplicar a l’espai, al vehicle, a les persones o a la combinació d’ambdues. Alguns dels exemples que s’apunten al propi acord de col·laboració són:
    • A nivell de tecnologia: aplicar les últimes innovacions als vehicles o a la senyalització; treballar projectes per implantar sistemes d’ajuda a la conducció a les motos.
    • A nivell d’infraestructures: a partir de la identificació dels punts de major accidentalitat fer projectes de millora de cruïlles, d’augment de la visibilitat, de zones avançades per motos o de millora dels separadors dels carrils bici.
    • A nivell dels usuaris: treballar projectes per incorporar sistemes de protecció individual als usuaris de vehicles de dues rodes.

El recentment inaugurat LAB de mobilitat urbana, en el qual també participa Fira de Barcelona, serà un dels instruments per atraure solucions innovadores relacionades amb el sector de la mobilitat que ajudin a assolir als objectius específics de reducció de la sinistralitat en general i incorporar la visió 0 per l’any 2050.

Repte urbà: “Com disminuir la sinistralitat relacionada amb les motociclistes”

En el marc de l’acord de col.laboració,  l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació BIT Habitat, juntament amb Fira de Barcelona i la DGT, fan un primer pas i convocaran a partir de gener el premi al repte urbà per a la reducció de la sinistralitat relacionada amb les motocicletes.

El repte d’aquesta convocatòria serà la de disminuir la sinistralitat relacionada amb les motociclistes, augmentant la seguretat viària a la ciutat tant pels/les motociclistes, com per la resta de persones que circulen per la ciutat ja sigui a peu o en altres vehicles.

El repte tindrà una dotació pressupostària de 100.000 euros en ajuts, que correspondran com a màxim al 80% de l’import total de la solució proposada. Les solucions que es presentin es poden orientar a resoldre la sinistralitat des d’una o ambdues de les perspectives abans citades: des de la innovació conductual, a través d’una solució que sigui capaç d’intervenir sobre el comportament de les persones que fan ús de les motos; o bé des de la innovació tecnològica on la solució haurà de prioritzar un component tecnològic innovador.

El temps d’execució de la proposta que guanyi el repte haurà de ser de 18 mesos, dels quals, la fase pilot amb monitoratge haurà de ser de mínim 6 mesos. La proposta haurà d’incloure una fase de pilot en un entorn real i haurà d’aconseguir impactes quantificables en relació a la seguretat de motociclistes i tercers a l’espai públic. Es buscaran solucions que tinguin:

  • Un component innovador i diferencial: que utilitzi metodologies i recursos innovadors pel que fa al planejament i l’execució.
  • Un alt impacte: amb impacte demostrable i retorn quantificable i perdurable en el temps.
  • I executables a curt termini.

Implicació col·lectiva

L’acord de col·laboració també subratlla la necessitat d’implicar als diversos col·lectius relacionats amb el món de la motocicleta i el ciclomotor realitzant actuacions en cada un dels seus àmbits pels seus associats, usuaris, etc… El compromís de l’Ajuntament de Barcelona i de la DGT és treballar amb les diferents administracions públiques, la societat civil (entitats que integrin a diversos col·lectius de la mobilitat, associacions de víctimes de trànsit) i les empreses relacionades amb el món de la mobilitat. A banda, també es vols sumar a mútues, centres educatius, universitats o associacions d’autoescoles.