Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Canviar idioma

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Canviar idioma

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut

Mobilitat i transports

Inici
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat segura
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire
      • Zona de Baixes Emissions
    • Barcelona, Hub de Resiliència
    • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat
      • Taula contra la Contaminació
      • Taula del Soroll
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell
    • Avió
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va
    • Estat del trànsit
    • Obres - Mapa
    • Aparcament
      • Aparcament
      • Aparcament
      • En superfície - Àrea
      • Subterranis
      • Aparcaments motos (superfície)
      • Aparcament motos (subsol)
      • Park&Ride
      • Persones amb mobilitat reduïda
    • Bicing
    • Punts recàrrega vehicle elèctric
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Oficina DUM
      • Estratègia DUM
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Camí escolar
      • Permís de transport escolar
      • Seguretat i educació viària
    • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Bus turístic
      • Tramvia Blau
      • Funicular del Tibidabo
      • Telefèric de Montjuïc
      • Aeri del Port
      • Àrea aparcament bus
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • Targetes
      • Targetes
      • T-16
      • T-Verda
      • T-Aire
      • T-Mobilitat
      • Targeta vehicle elèctric
      • Cercador de títol de transport
    • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa
      • Acompanyant persones amb discapacitat
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils
      • Targeta Daurada Renfe
    • Empreses
      • Empreses
      • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses
      • Vehicles de pes i mides especials
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega
    • ZBE - Consultar matrícula
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Butlletí de Mobilitat
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
  • Mobilitat segura
  • Com s'hi va
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat segura
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire
      • Zona de Baixes Emissions
    • Barcelona, Hub de Resiliència
    • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat
      • Taula contra la Contaminació
      • Taula del Soroll
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell
    • Avió
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va
    • Estat del trànsit
    • Obres - Mapa
    • Aparcament
      • Aparcament
      • Aparcament
      • En superfície - Àrea
      • Subterranis
      • Aparcaments motos (superfície)
      • Aparcament motos (subsol)
      • Park&Ride
      • Persones amb mobilitat reduïda
    • Bicing
    • Punts recàrrega vehicle elèctric
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Oficina DUM
      • Estratègia DUM
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Camí escolar
      • Permís de transport escolar
      • Seguretat i educació viària
    • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Bus turístic
      • Tramvia Blau
      • Funicular del Tibidabo
      • Telefèric de Montjuïc
      • Aeri del Port
      • Àrea aparcament bus
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • Targetes
      • Targetes
      • T-16
      • T-Verda
      • T-Aire
      • T-Mobilitat
      • Targeta vehicle elèctric
      • Cercador de títol de transport
    • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa
      • Acompanyant persones amb discapacitat
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils
      • Targeta Daurada Renfe
    • Empreses
      • Empreses
      • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses
      • Vehicles de pes i mides especials
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega
    • ZBE - Consultar matrícula
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Butlletí de Mobilitat
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
  • Mobilitat segura
  • Com s'hi va

Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)

  • Oficina DUM
  • Estratègia DUM
  • Informació pràctica
  1. Inici
  2. / Serveis
  3. / Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)

L'Estratègia per a la millora de la Distribució Urbana de Mercaderies

L’Ajuntament de Barcelona treballa per ordenar, millorar i fer més eficient la distribució urbana de mercaderies a la ciutat. És per això que ha impulsat l’“Estratègia municipal de la distribució urbana de mercaderies Horitzó 2030 (EDUM)”.

’EDUM és una estratègia de ciutat que té com a objectiu donar resposta als reptes actuals referents a la distribució urbana de mercaderies i proporcionar un full de ruta per als pròxims anys. L’Estratègia ha de permetre avançar cap a un model de ciutat en el qual la DUM es pugui desenvolupar de la forma més eficient, sostenible i segura possible. Amb aquesta Estratègia es vol potenciar el comerç de la ciutat i millorar la competitivitat de les empreses tot reduint-ne les externalitats.

 

El Pacte per la DUM i el procés participatiu

Per fer realitat aquesta nova Estratègia i treballar conjuntament amb el sector, l’Ajuntament de Barcelona, en cooperació amb les associacions econòmiques i empresarials més representatives de la ciutat i les principals organitzacions sindicals, va signar l’any 2022 el “Pacte per una nova distribució urbana de mercaderies”, en què es definia, conjuntament amb el sector privat, els principals objectius que cal treballar de cara a millorar l’actual model de DUM.

Entre el juny i l’octubre del 2022 es van celebrar diverses sessions de participació en les quals l’Ajuntament va compartir els aspectes principals de la diagnosi de l’EDUM, així com les propostes d’actuació per complir els objectius marcats. Hi van participar més de seixanta entitats representants dels interessos professionals de transportistes, operadors logístics, cadenes comercials i agrupacions d’establiments, entre d’altres.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Slide 1 of 3

Enllaços relacionats

Objectius de l'estratègia

1

Facilitar la distribució de mercaderies de manera eficient, ordenada, sostenible i segura.

2

Ordenar les noves formes de distribució als usuaris finals i afavorir una mobilitat activa i sostenible.

3

Incorporar la distribució associada als serveis amb les seves especificitats a la governança de la DUM.

FITES 2030 I MESURES CONCRETES PER ACONSEGUIR-HO

Consulta aquí el document complet

  • Millorar la DUM als mercats municipals: utilitzar els espais interiors dels mercats per dur a terme les operacions logístiques.
  • Ampliar els horaris de càrrega i descàrrega a tota la ciutat: fer més àmplia l’actual franja horària, en la qual es permet aquesta activitat (majoritàriament la CiD està permesa de 8.00 a 20.00 hores).
  • Potenciar la DUM nocturna: facilitar la tramitació per obtenir els permisos per realitzar la distribució urbana en horari nocturn, simplificar els requisits i anunciar aquesta opció. Incrementar-ne el nombre de punts fins a assolir els 500.
  • Estudiar les condicions d’ús dels espais de CiD: s’estudiarà la possibilitat d’adaptar les condicions d’ús i temps d’estada dels diferents vehicles de la DUM en funció del model i l’activitat que desenvolupin.
  • Estudiar el model DUS: s’aprofundirà en el coneixement d’aquest model atesa l’elevada ocupació de places que presenta.
  • Estendre centres de distribució urbana de mercaderies (CDUM) dirigits al consumidor (B2C): aquests espais tenen una mida aproximada d’entre 100 i 300 m2, amb capacitat per repartir uns 1.500 paquets diaris, de manera sostenible. També hi ha models més petits de 25 m2.
  • Estendre centres de distribució urbana de mercaderies (CDUM) dirigits als comerços (B2B): acostumen a tenir superfícies a l’entorn dels 250 o 300 m2. Poden rebre les mercaderies en hores vall o nocturnes i descongestionen la CiD en horaris habituals. Les mercaderies es lliuren amb vehicles de menys impacte.
  • Aplicar el Pla d’usos per als repartiments a domicili: a principis d’any el plenari del Consell municipal ja va aprovar definitivament el “Pla especial d’activitats vinculades al repartiment a domicili”, que entre d’altres punts fixa l’obligació pels que vulguin fer repartiment a domicili de disposar d’espais interiors d’espera per als repartidors i per aparcar els vehicles per tal de no generar molèsties ni saturació de la via pública.
  • Modificar la normativa d’usos als aparcaments: amb el “Pla especial urbanístic de noves activitats en els aparcaments de la ciutat de Barcelona”. Aquesta mesura aposta perquè els aparcaments de rotació de la ciutat es puguin complementar amb espais de logística que permetin millorar i optimitzar la gestió de la distribució urbana de mercaderies de Barcelona.
  • Fer polítiques de reconversió cap a vehicles més sostenibles i impuls de la ciclologística.
  • Donar suport a l’empresa privada per la fabricació d’un vehicle de zero emissions preparat per realitzar la distribució urbana de mercaderies: l’Ajuntament de Barcelona oferirà la seva col•laboració per desenvolupar aquesta tecnologia.
  • Potenciar la mobilitat sostenible en la distribució de les mercaderies que s’envien des dels mercats municipals i els marketplaces (mercats web) locals cap al client particular.
  • Implantar una xarxa de punts de recollida: es treballa per configurar una xarxa que permeti que tots els ciutadans i empreses de la ciutat tinguin un punt de recollida de mercaderies a menys de 200 metres.
  • Promoure plataformes de mutualització de la capacitat de càrrega: són plataformes que han de permetre optimitzar les capacitats de càrrega dels vehicles, minimitzant el nombre total de viatges i operant amb diferents distribuïdors.
  • Fer canvis normatius per augmentar les possibilitats operatives de la ciclologística: mitjançant la modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles, que, entre altres punts, estableix les condicions en què s’ha de desenvolupar la distribució de mercaderies per part de cicles i vehicles de mobilitat personal.
  • Tarifació i fiscalitat del comerç electrònic: una nova taxa a grans operadors postals per l’ús especial que fan de l’espai públic quan reparteixen els productes comprats per comerç electrònic a les destinacions finals indicats pels consumidors final.
  • Implementar ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i dispositius addicionals en els vehicles de distribució de mercaderies: a partir de la futura normativa de la DGT que obligui a la instal•lació de sistemes de seguretat activa ADAS, com dispositius de detecció de presència, d’advertència acústica i/o lluminosa.
  • Classificar els nous vehicles comercials: treball amb la DGT per establir quines característiques tècniques han de tenir els cicles i vehicles de mobilitat personal destinats a la distribució de mercaderies.
  • Formar i capacitar en DUM: impuls a cursos de conducció per realitzar la càrrega i descàrrega amb seguretat. Inclourà formació teòrica i pràctica sobre la normativa vigent, aspectes mediambientals, eines TIC i seguretat i salut i es treballarà per oferir-ho a través de Barcelona Activa.
  • Fer col•laboracions específiques amb institucions (DGT, Servei Català de Trànsit, AMB) amb competències en mobilitat per reduir la sinistralitat entre aquest col•lectiu i millorar la gestió de la càrrega i descàrrega.
  • Ampliar l’àrea DUM a tot Barcelona.
  • Flexibilitzar l’ús de l’espai de càrrega i descàrrega en superfície.
  • Tenir més control de la indisciplina per part de la Guàrdia Urbana i BSM.
  • Fer millores a l’aplicació SPRO.
  • Potenciar els centres de consolidació urbans a gran escala (CDAM): centres on arriben les mercaderies a gran escala per, posteriorment, distribuir-les a magatzems més petits (per exemple, Mercabarna).
  • Crear hubs ferroviaris de mercaderies: espais on deixar i emmagatzemar aquelles mercaderies que arribin per via ferroviària, i on poder-les organitzar.
  • Reservar sòl logístic als polígons: crear les condicions urbanístiques necessàries perquè la logística es pugui ubicar i desenvolupar adequadament als polígons d’activitat econòmica en contínuum urbà.
  • Crear una taula de coordinació i homogeneïtzació metropolitana.
  • Estendre l’aplicació SPRO a tots els municipis metropolitans.
  • Millorar els canals de comunicació amb els usuaris que duen a terme activitats de logística a la ciutat.
  • Fer campanyes de comunicació i sensibilització dirigides als consumidors, per incentivar-los a utilitzar les vies més sostenibles per comprar en línia o per recollir les mercaderies.
  • Continuar monitorant el trànsit de mercaderies a la ciutat.
  • Elaborar una enquesta sobre la distribució urbana de mercaderies a Barcelona.
  • Consolidar i actualitzar l’actual DUM Data Center, com a espai i base de dades disponibles sobre aquesta activitat.
  • Mantenir i fer seguiment dels grups de treball de la DUM amb, com a mínim, una reunió anual.
  • Participar en l’estratègia d’aquestes empreses i centres de recerca i fer-ne seguiment.
  • Crear un laboratori de polítiques per al desplegament de l’estratègia municipal.
  • Promoure un clúster DUM: un clúster industrial i tecnològic a l’entorn de la DUM a Barcelona, identificant-ne els actors clau, les oportunitats de col•laboració amb el sector privat i els projectes tractors d’interès.
  • Finançament per a la innovació en la DUM: per buscar oportunitats de finançament en el marc dels fons de recuperació Next Generation EU, el Pla Moves, o altres projectes en el marc de l’EIT o el C40, entre d’altres, per a projectes vinculats a la DUM.
  • Benchmark internacional: estudis a escala internacional sobre els diferents àmbits de la DUM.
  • Incentius i bonificacions per facilitar el desplegament de l’estratègia municipal.
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Informació
  • Suggeriments
  • Avís legal
  • Accessibilitat