Moto
La moto, definida com un mitjà de transport de poc volum i alta ocupació, presenta avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat. La flexibilitat d’ús, el baix consum i el poc espai que ocupa a la via pública, tant quan circula com quan estaciona, són algunes de les comoditats que presenta. Per contra, l’índex d’accidentalitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que ha esdevingut un dels reptes municipals en matèria de seguretat viària.
La seva dependència de combustibles fòssils contaminants o l’elevat soroll que generen en circular són altres inconvenients per resoldre. La incorporació de la tecnologia elèctrica al sector de la motocicleta, malgrat que penetra al mercat a menys velocitat que en el cas de l’automòbil, contribueix a minimitzar-ne el consum energètic i les emissions que se’n deriven, així com a reduir la contaminació acústica.
D’altra banda, l’alta densitat d’aquests vehicles representa un problema, perquè no sempre aparquen a les zones habilitades i, malgrat que està permès que estacionin a la vorera, sempre que la senyalització ho permeti i l’ample de la vorera no sigui inferior a 3 metres, no sempre hi estacionen correctament, motiu pel qual representen un problema per a vianants i persones amb mobilitat reduïda o diversitat funcional.
Enllaços relacionats
Segons l’Ordenança de vehicles i vianants (article 40), quan no hi hagi la possibilitat d’aparcar a la calçada i sempre que no hi hagi una senyalització específica que ho prohibeixi, pots aparcar a la vorera només en les condicions següents:
- Si la vorera fa entre 3 i 6 metres d’amplada, es pot aparcar en paral·lel a la vorera (a un mínim de 0,5 metres del límit de la vorada) i entre els escocells, sense entorpir el pas de sortides de pàrquings, papereres, contenidors i a un mínim de 2 metres dels passos de vianants i les parades d’autobús. I deixant 3 metres lliures de pas per als vianants.
- Si la vorera fa més de 6 metres, es pot aparcar en semibateria, sempre que hi hagi més de 3 metres lliures de pas.
No es pot aparcar en voreres de menys de 3 metres.
Les voreres en carrers de plataforma única es consideren com una vorera d’un carrer segregat; per tant, si no fan més de 3 metres, tampoc no s’hi pot aparcar.
Dalt de la teva moto o ciclomotor ets àgil i ràpid. Però recorda conduir amb prudència i respectar la senyalització viària.
Encara avui, els conductors de motos i ciclomotors són el col·lectiu que es veu més implicat en accidents viaris i amb la mortalitat més alta.
Alhora, una conducció responsable ajudarà a fer que les persones del teu entorn urbà se sentin segures i còmodes quan transiten per la ciutat, especialment els usuaris i les usuàries més vulnerables, com ara vianants i bicicletes:
- Els i les vianants sempre tenen prioritat.
- Respecta les normes de circulació: la senyalització, els semàfors i els límits de velocitat.
- Porta sempre el casc cordat, homologat i de la mida adequada, i proteccions addicionals.
- No circulis mai per les voreres. Està prohibit accedir-hi sense baixar del vehicle, fins i tot per anar a aparcar.
- Senyalitza les maniobres i mantingues la distància de seguretat amb la resta de vehicles.
I recorda: està prohibit accedir a voreres, andanes i passeigs amb la moto en marxa. L’accés s’ha de realitzar amb el motor parat i sense ocupar el seient. Únicament es podrà utilitzar la força del motor per salvar els desnivells de la vorera, sense accedir pels passos de vianants.