Moto
Barcelona és una de les ciutats europees amb més presència de motos i ciclomotors als carrers. Com a vehicle urbà de gran flexibilitat d’ús en els trajectes curts i de distància mitjana habituals a Barcelona, la moto representa el 16,5% dels vehicles que circulen amb emissió de fums a la ciutat.
La moto, definida com un mitjà de transport de poc volum i alta ocupació, presenta avantatges a l’hora de moure’s per la ciutat. La flexibilitat d’ús, el baix consum i el poc espai que ocupa a la via pública, tant quan circula com quan estaciona, són algunes de les comoditats que presenta. Per contra, l’índex d’accidentalitat és un aspecte negatiu que cal resoldre i que ha esdevingut un dels reptes municipals en matèria de seguretat viària.
La seva dependència de combustibles fòssils contaminants o l’elevat soroll que generen en circular són altres inconvenients per resoldre. La incorporació de la tecnologia elèctrica al sector de la motocicleta, malgrat que penetra al mercat a menys velocitat que en el cas de l’automòbil, contribueix a minimitzar-ne el consum energètic i les emissions que se’n deriven, així com a reduir la contaminació acústica.
La modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles que es va aprovar el novembre de 2024, i que té com a objectiu millorar la convivència i donar prioritat als vianants, estableix que les motos no poden estacionar a la vorera d’entorns escolars o de centres hospitalaris, per assegurar la prioritat dels vianants en l’entrada, sortida i estada en aquestes zones especialment sensibles.