Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut
Barcelona City Council logo
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.

Mobilitat i transports

Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire
      • Zona de Baixes Emissions
    • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell
    • Avió
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va
    • Estat del trànsit
    • Obres - Mapa
    • Aparcament
      • Aparcament
      • Aparcament
      • En superfície - Àrea
      • Subterranis
      • Aparcaments motos (superfície)
      • Aparcament motos (subsol)
      • Park&Ride
      • Persones amb mobilitat reduïda
    • Bicing
    • Punts recàrrega vehicle elèctric
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Estratègia DUM
      • DUM nocturna
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Camí escolar
      • Permís de transport escolar
      • Seguretat i educació viària
    • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Bus turístic
      • Tramvia Blau
      • Funicular del Tibidabo
      • Telefèric de Montjuïc
      • Aeri del Port
      • Àrea aparcament bus
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • Targetes
      • Targetes
      • T-16
      • T-Verda
      • T-Aire
      • T-Mobilitat
      • Targeta vehicle elèctric
      • Cercador de títol de transport
    • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa
      • Acompanyant persones amb discapacitat
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils
      • Targeta Daurada Renfe
    • Ajuts de 600 € per canviar a un ciclomotor elèctric
    • Empreses
      • Empreses
      • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses
      • Vehicles de pes i mides especials
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega
    • ZBE - Consultar matrícula
  • Mobilitat segura
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Dades bàsiques de mobilitat
    • Butlletí de Mobilitat
    • Obrim Carrers
    • Dispositiu de mobilitat per a la tornada al Camp Nou
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
    • Comerç en línia responsable
    • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Com funcionen els transports de Barcelona?
  • Com s'hi va
  • Inici
  • Qui som
    Qui som
    • Organització
    • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Pla de Mobilitat Urbana
      • Mobilitat sostenible
      • Mobilitat equitativa
      • Mobilitat eficient
    • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Ciutat Zero Emisions
      • Qualitat de l'Aire
      • Zona de Baixes Emissions
    • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Òrgans de participació
      • Pacte per la Mobilitat
      • Pacte de mobilitat laboral
      • Consell Ciutadà Sostenibilitat
    • Entitats i operadors
  • Mitjans de transport
    Mitjans de transport
    • A peu
    • Bicicleta
    • Vehicles de Mobilitat Personal
    • Bus
    • Metro
    • Tramvia
    • Tren
    • Taxi
    • Cotxe
    • Moto
    • Vehicle compartit
    • Vehicle elèctric
    • Vaixell
    • Avió
  • Serveis
    Serveis
    • Com s'hi va
    • Estat del trànsit
    • Obres - Mapa
    • Aparcament
      • Aparcament
      • Aparcament
      • En superfície - Àrea
      • Subterranis
      • Aparcaments motos (superfície)
      • Aparcament motos (subsol)
      • Park&Ride
      • Persones amb mobilitat reduïda
    • Bicing
    • Punts recàrrega vehicle elèctric
    • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)
      • Estratègia DUM
      • DUM nocturna
      • Informació pràctica
    • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Mobilitat escolar
      • Camí escolar
      • Permís de transport escolar
      • Seguretat i educació viària
    • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Mobilitat turística
      • Bus turístic
      • Tramvia Blau
      • Funicular del Tibidabo
      • Telefèric de Montjuïc
      • Aeri del Port
      • Àrea aparcament bus
  • Tràmits i ajuts
    Tràmits i ajuts
    • Consultes més habituals
    • Targetes
      • Targetes
      • Targetes
      • T-16
      • T-Verda
      • T-Aire
      • T-Mobilitat
      • Targeta vehicle elèctric
      • Cercador de títol de transport
    • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Bonificacions i ajudes
      • Targeta Rosa
      • Acompanyant persones amb discapacitat
      • Carnet Pensionista Ferrocarrils
      • Targeta Daurada Renfe
    • Ajuts de 600 € per canviar a un ciclomotor elèctric
    • Empreses
      • Empreses
      • Empreses
      • Transport mercaderies perilloses
      • Vehicles de pes i mides especials
      • Sol·licitud Càrrega i Descàrrega
    • ZBE - Consultar matrícula
  • Mobilitat segura
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Documentació i dades
    • Dades bàsiques de mobilitat
    • Butlletí de Mobilitat
    • Obrim Carrers
    • Dispositiu de mobilitat per a la tornada al Camp Nou
    • Dispositiu de mobilitat a Montjuïc
    • Comerç en línia responsable
    • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Setmana Europea de la Mobilitat
      • Com funcionen els transports de Barcelona?
  • Com s'hi va
  1. Inici
  2. / Mitjans de transport

Tramvia

El tramvia t’ofereix la possibilitat de desplaçar-te d’una manera sostenible, eficient, ràpida, còmoda i segura. Et permet gaudir del paisatge durant el trajecte, evitant-te sorolls, contaminació i embussos de trànsit. A Barcelona és un dels mitjans de transport més valorats per la ciutadania.

El tramvia ocupa menys espai públic que d’altres mitjans de transport, pel que permet millorar el transport públic en superfície. La xarxa actual connecta Barcelona amb municipis de la corona metropolitana, malgrat no estar encara interconnectada dins la trama urbana de Barcelona. Els tramvies són accessibles i adaptats a persones amb mobilitat reduïda, assequibles per a tothom i integrats al sistema tarifari de l’ATM.

El servei de transport interurbà en tramvia integra el Trambaix i el Trambesòs. Les línies T1, T2 i T3 del Trambaix uneixen Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.  El Trambesòs inclou les línies T4 i la T6, que enllacen Barcelona amb Sant Adrià de Besòs, i la T5, que uneix Barcelona amb Badalona.

TRAM és l’empresa de transport públic que gestiona les dues xarxes de tramvia de la Regió Metropolitana de Barcelona, TramBaix i TramBesós.

Nota per als usuaris del lector de pantalla. Aquesta galeria mostra un element, que pot ser una imatge o un vídeo. Feu servir els controls de l’àrea "Controls de la galeria" per veure l’element anterior o el següent. També podeu fer clic sobre l’element que voleu visualitzar.
Mobilitat en tramvia
Mobilitat en tramvia
Mobilitat en tramvia
Diapositiva 1 de 5

Enllaços relacionats

  • Tram

Aposta per un nou model de mobilitat

A la ciutat de Barcelona es produeix una dependència elevada de l’ús del vehicle privat motoritzat, sobretot en els desplaçaments de connexió entre municipis metropolitans. I aquesta tendència comporta la necessitat d’un canvi en el model de mobilitat actual que permeti reduir els impactes negatius relacionats amb l’ús predominant dels vehicles motoritzats.

El tramvia està considerat un mitjà de transport complementari, de capacitat intermèdia entre el metro i el bus, que ofereix un servei més accessible i còmode. Alhora, té un impacte molt positiu en la millora de la qualitat urbana perquè afavoreix el canvi modal, redueix el temps de desplaçament i disminueix el pes del vehicle privat a la ciutat.

En aquest sentit, Barcelona disposa de sistemes de transport col·lectius i sostenibles que cal potenciar, connectar encara més i fer competitius respecte al transport privat. I el tramvia és un d’ells.

La connexió tramviària a Barcelona

La connexió dels tramvies per la Diagonal soluciona una disfunció actual: un tramvia interromput. Alhora, permet incrementar-ne la cobertura, tant urbana com metropolitana. D’aquesta manera, no només se’n beneficia la ciutadania de Barcelona, sinó també la dels municipis limítrofs, des d’on venen diàriament 500.000 cotxes i motos. La unió dels tramvies farà possible que Barcelona compti amb un sistema de transport públic que connecta 9 municipis de l’Àrea Metropolitana, avançant així cap a una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada.

El conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) es va aprovar al desembre del 2020, possibilitant l'execució de les obres i l’explotació posterior de la xarxa tramviària unificada. 

La primera fase de la unió dels tramvies correspon al tram Verdaguer-Glòries. L’Ajuntament de Barcelona va acabar al març del 2021 la tramitació dels dos projectes d’urbanització de la primera fase de la connexió dels tramvies per la Diagonal i les obres van iniciar-se el març de 2022.

Els treballs han suposat la instal·lació de tots els sistemes necessaris per a la circulació del tramvia, des de Glòries fins al carrer de Girona, la urbanització de l’avinguda Diagonal i l'arranjament de la banda mar del parc de les Glòries. Aquesta actuació ha implicat la reordenació dels usos actuals d’aquests espais. També la reducció del trànsit motoritzat privat, millorant i ampliant l’espai per a vianants, l’espai ciclable i les àrees verdes. 
 

1. La urbanització de la Diagonal

Les obres del tramvia han de permetre, alhora, reurbanitzar la Diagonal, donant més espai al vianant i a la mobilitat sostenible. Així, la configuració de la Diagonal en aquesta primera fase, ha quedat de la següent manera:

Entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Lepant: al tronc central s’hi ha instal·lat la plataforma del tramvia, s'ha construït un carril bici bidireccional de 4 metres i s'ha ampliat les voreres laterals (que han passat de 3 a 7,5 metres). La circulació́ del trànsit privat ha quedat reduïda a dos carrils per sentit, que se situen als laterals de l’avinguda.

Entre el carrer de Lepant i el carrer de los Castillejos: s'ha mantingut la rambla i s’han ampliat les franges verdes laterals; la calçada del lateral muntanya té el carril per al tramvia, per al pas de serveis i un carril bici; la calçada mar compta amb el carril del tramvia i un més per als vehicles privats. Les voreres s’han ampliat de 3 a 7,5 metres.


2.    El nou parc de les Glòries

La urbanització de tota la banda de mar del parc de les Glòries engloba el tram comprès entre els carrers de Cartagena i Badajoz. Aquesta ha suposat la construcció del nou intercanviador de transports de les línies T4, T5 i T6 del tramvia, diverses línies d’autobusos urbans i interurbans i l’intercanvi amb la parada Glòries de la línia 1 de metro.

El parc ha guanyat tres nodes de biodiversitat per facilitar la mobilitat de les espècies que integren l’ecosistema de les Glòries i uns jardins a l'entorn dels accessos de l’estació de metro de Glòries (L1).

La urbanització definitiva es farà conjuntament amb el projecte d’urbanització de la cobertura de la Gran Via, que definirà la ubicació de les futures vies dels tramvies tant a la Diagonal com a la Gran Via.

La segona fase de la unió dels tramvies correspon al tram Passeig de Sant Joan- Avinguda Sarrià. L’Ajuntament ha aprovat inicialment els projectes per finalitzar la connexió del tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i el Cinc d’Oros, per donar continuïtat al tram ja renovat de la fase 1, amb voreres més amples, i un tronc central amb la plataforma tramviària i un carril bici bidireccional d’alta capacitat. 

La connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs és un dels projectes claus de futur de la ciutat per incrementar l’oferta de transport públic i reduir la dependència del vehicle privat, tal com estableix el Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament per als pròxims anys. S’actuarà en tres trams diferenciats: entre Verdaguer i el Cinc d’Oros, entre el Cinc d’Oros i Francesc Macià, i entre Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià. L’objectiu és trasvassar 250.000 desplaçaments diaris per feina que avui es fan en vehicle privat al transport públic.

El projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal té com a objectiu principal completar la transformació d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat en un eix metropolità de mobilitat sostenible, espai per als vianants i verd urbà. 
 

Entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia

En aquest tram es dona continuïtat a la reurbanització ja executada en el tram immediatament anterior, entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Sardenya. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb una secció que situa la plataforma tramviària i el carril bici al tronc central, separats per un parterre. Les voreres actuals de només 2 metres en alguns trams s’amplien fins a uns 7,5 metres, cosa que significa un guany notable per als vianants. El trànsit motoritzat es redueix a dos carrils per sentit i queda situat als laterals, de 5,20 metres, entre dues fileres d’arbres. En aquest àmbit hi haurà la parada de Diagonal – Cinc d’Oros, entre el passeig de Gràcia i el carrer de Pau Claris.

Entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià

En aquest àmbit el projecte reserva la intervenció al tronc central de la Diagonal, mantenint les voreres de 7,5 metres renovades i ampliades el 2015. La configuració del tronc central donarà continuïtat al tram anterior incorporant el tramvia i el carril bici, i els laterals passaran a tenir dos carrils de circulació, perdent els carrils bici unidireccionals que hi discorren avui. En aquest àmbit hi haurà dues parades de tramvia, a Balmes i Casanova. També en aquest àmbit s’habilitarà una plataforma compartida de bus i tramvia entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia.

Entre la plaça de Francesc Macià i l’avinguda de Sarrià

En aquest tercer tram s’hi preveuen tres intervencions de reurbanització puntuals per dur a terme la connexió amb el Trambaix, on avui hi ha l’estació terminal a la Diagonal, al costat Llobregat de la plaça. D’una banda, es reformarà el perímetre de la plaça per renovar les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent al voltant de tota la plaça. El pas dels tramvies es preveu per la banda mar de la plaça. El projecte també preveu la reforma de la parada, per tal que es converteixi en un intercanviador d’autobusos urbans i interurbans i el tramvia.

I per connectar la nova configuració de carrils amb l’existent de la Diagonal, entre l’avinguda de Sarrià i Fra Luis de Granada es preveu implantar un pas de vehicles que redirigirà el trànsit privat en sentit entrada des del tronc central cap al lateral.
 

  • Seccions principals

    • Pla de Mobilitat Urbana
    • Bicicleta
    • Tramvia
    • Àrea DUM
    • Mobilitat segura
  • Contacte

    Suggeriments

  • Butlletí

    Subscriu-t'hi
Barcelona City Council logo
  • Informació
  • Suggeriments
  • Avís legal
  • Accessibilitat