Proposta municipal del Pla de mobilitat urbana 2024

Un 81% dels desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta i menys trànsit privat per avançar cap a una mobilitat més saludable, sostenible, segura, equitativa i intel·ligent. Aquestes són les prioritats de la proposta del Pla de mobilitat urbana (PMU) 2024 del Govern municipal, que s’ha presentat avui a la reunió del Pacte per la Mobilitat.

..
22/09/2020 - 19:07 h - Mobilitat i transports Ajuntament de Barcelona

La proposta municipal del PMU 2024 estableix com a reptes principals els següents:

  • Garantir el dret a la mobilitat.
  • Vetllar per la salut i la seguretat.
  • Fomentar un aire més net.
  • Combatre l’emergència climàtica.
  • Contribuir a la recuperació econòmica i la creació d’ocupació en el sector.

Amb aquests eixos de treball, el document planteja accions per a tots els mitjans de desplaçament que conviuen a la ciutat.

Els vianants, la prioritat

L’objectiu és incrementar en un 7,5% els desplaçaments a peu i, per aconseguir-ho, el pla estableix:

  • Crear 32 quilòmetres nous de carrers per a vianants.
  • Alliberar les voreres d’obstacles per fer-les cent per cent accessibles.
  • Instal·lar més escales mecàniques i ascensors per desplaçar-se en vertical als barris de muntanya.

Més transport públic

L’objectiu és aconseguir un 15,7% més de desplaçaments en metro, bus i tramvia. Les accions que es prioritzen són les següents:

  • Habilitar 70 quilòmetres nous de carrils bus.
  • Estendre els carrils bus a l’àrea metropolitana.
  • Estendre el bus a demanda.
  • Reclamar l’execució de l’L9 de metro, rodalies, carrils bus-VAO i la connexió del tramvia.
  • Construir les noves estacions intermodals de bus i ferrocarril a Sants i la Sagrera.
  • Prendre mesures per millorar la comoditat i la seguretat al metro.
  • Crear una nova aplicació pública del taxi.

Una xarxa pedalable ampliada i més eficient

Per aconseguir incrementar els desplaçaments en bicicleta un 129%, s’ampliarà en un 40% la xarxa de carrils bici.

A més, s’impulsarà que el servei d’ús compartit de bicicletes i motocicletes s’estengui a l’àrea metropolitana.

Una distribució de mercaderies més ben organitzada

Per a una DUM més sostenible, integrada i intel·ligent, el PMU 2024 proposa:

  • Ampliar-ne la regulació.
  • Crear una microplataforma de DUM per districte.
  • Impulsar una taxa d’últim quilòmetre urbà per a les grans distribuïdores.

Menys trànsit privat i més saludable

L’objectiu és reduir un 25,6% els desplaçaments en cotxe i en moto privats en quatre anys, i incentivar els vehicles de zero emissions.

A més, també és prioritari instaurar a tota la ciutat un límit de velocitat de 30 km/h, tret de les grans vies, consolidar la zona de baixes emissions i regular el 90% de les places d’aparcament.

El PMU 2024, a debat

La proposta municipal del Pla de mobilitat urbana 2024 s’ha presentat avui a la reunió del Pacte per la Mobilitat, que aplega des de fa més de vint anys associacions, empresaris, organismes i entitats públiques per consensuar les prioritats i necessitats en l’àmbit de la mobilitat i avançar cap a un model més saludable, accessible, sostenible i segur.

Ara, la proposta municipal es debatrà amb entitats i grups municipals, abans del debat i la votació del Ple, que es preveu que serà a l’octubre.

A més, d’aquí a un any es revisarà la situació de la mobilitat a la ciutat, avui dia marcada pel context sanitari actual, per si cal fer modificacions del pla.​