Barcelona treballa per millorar la infraestructura per als vehicles elèctrics

09/11/2018 - 14:10

Vehicle elèctric. L’Ajuntament de Barcelona segueix treballant per la mobilitat sostenible i el vehicle elèctric de la mà del projecte europeu Hyper-Network electro-mobility services (NeMo).

El projecte Nemo aspira a estimular la quota de mercat del vehicle elèctric invertint primer en l’accessibilitat a les infraestructures de recàrrega, els serveis TIC i a una interconnectivitat B2B més àmplia. La iniciativa s’emmarca en els projectes d’innovació tecnològica i investigació, processos participatius i millores a la mobilitat que finança la Comissió Europea a través del programa Horizon 2020.

L’Ajuntament de Barcelona segueix treballant per la mobilitat sostenible i el vehicle elèctric de la mà del projecte Hyper-Network electro-mobility services (NeMo). 

Tot i els esforços que s’hi inverteixen, actualment l’ús de la mobilitat elèctrica per part dels vehicles i operadors de transport de carretera segueix essent relativament minoritari. Així doncs, Barcelona aposta pel potencial del cotxe elèctric per reduir dràsticament les emissions contaminants que contribueixen al canvi climàtic, així com la contaminació acústica i els problemes de salut pública associats.

El projecte Nemo aspira a estimular la quota de mercat del vehicle elèctric invertint primer en l’accessibilitat a les infraestructures de recàrrega, els serveis TIC i a una interconnectivitat B2B més àmplia.

La iniciativa s’emmarca en els projectes d’innovació tecnològica i investigació, processos participatius i millores a la mobilitat que finança la Comissió Europea a través del programa Horizon 2020. Barcelona hi participa des d’octubre de 2016 amb el projecte NeMo, en la implantació de solucions innovadores en la gestió dels seus serveis d’electromobilitat per millorar la qualitat de vida de la ciutadania.

Una híper-xarxa de recàrrega elèctrica

L’objectiu del projecte consisteix en crear una híper-xarxa amb eines noves i existents, models i serveis que proporcionin interoperabilitat sense fissures de serveis de mobilitat elèctrica, creant un ecosistema obert, distribuït i àmpliament acceptat per a l’electromobilitat.

Es busca implementar el model d’interoperabilitat inspirada en un sistema de roaming (com en les telecomunicacions mòbils) en el domini del servei de mobilitat elèctrica.

D’aquesta manera, un vehicle elèctric pot viatjar per diverses ciutats europees i carregar a tot arreu amb el mateix sistema, independentment dels sistemes que es facin servir localment. Així el sistema resol els problemes d’incompatibilitats entre sistemes i permet a la mobilitat elèctrica amb llargues distàncies i entre diversos països, resolent les problemàtiques entorn el consum, la infraestructura i el temps.

Al llarg del proper any es faran diversos tests amb el sector del taxi i mercaderies, per posar a prova el sistema. Hi participen Alemanys, Àustria, Itàlia, França i Espanya.

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI), dona suport amb la definició dels actors, amb la definició de la planificació de rutes per als conductors del vehicle elèctric, en la prova pilot que de la integració i verificació  tècnica de la híper-xarxa a Barcelona i en la definició dels elements reguladors necessaris per a garantir la sostenibilitat de la híper-xarxa.