Els nous trens de les línies 1 i 3 de metro, referents de transport accessible

Els nous combois disposaran de passadissos, portes i accessos més amples i accessibles, sense barres confrontades, més seients reservats i zones per a cadires de rodes, així com pantalles de vídeo i altaveus per informar de les parades.

Foto: TMB
14/05/2021 - 14:12 h - Mobilitat i transports Ecologia Urbana

A partir del 2022, els nous trens que circularan per les línies 1 i 3 de metro de Barcelona tindran característiques avançades d’accessibilitat per posar el transport públic col·lectiu a l’abast de la màxima diversitat de persones usuàries possible.

L’operador municipal, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), ha contractat per concurs públic el subministrament de 50 trens a Alstom, que els està fabricant a la planta de Santa Perpètua de Mogoda.

El compromís inicial és que el contingent inicial de 42 unitats es lliuri entre l’estiu del 2021 i el novembre del 2022, i es preveu una ampliació posterior de 8 unitats addicionals el 2023. N’hi haurà 26 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i es destinaran a l’L3, i 24 d’ample ibèric, que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a l’L1.

Els vehicles es construeixen d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat que TMB ha requerit, entre les quals s’inclouen condicions d’accessibilitat per complir no només la normativa espanyola i catalana vigent, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur codi d’accessibilitat de Catalunya.

Com a trets diferencials principals, els nous trens tindran les característiques següents:

  • Passadissos i portes i més amples. A la part exterior, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en tota la flota perquè contrastin amb el blanc dels laterals.
  • Les portes accessibles (primera porta del tren) disposen per defecte d’obertura automàtica en cada estació, sense que els passatgers hagin d’accionar el polsador ni fer cap sol·licitud. També disposen d’un avisador lluminós i acústic, que emetrà un so diferenciat del so d’avís d’obertura i tancament de les portes, per facilitar-ne la localització a les persones amb discapacitat visual.
  • No hi haurà barres verticals davant de les portes accessibles, i així s’evitarà que siguin un obstacle per als usuaris de cadira de rodes. En el seu lloc, es col·locaran barres de subjecció al sostre i en els paraments verticals per garantir la seguretat dels passatgers.
  • El tren disposa de vint seients reservats a persones amb mobilitat reduïda, repartits en files de quatre seients per cotxe, situats al sector central. Tindran un color que contrastarà amb la resta de seients i un disseny personalitzat de senyalització integrat en el mateix seient reservat. Cada grup de seients reservats disposa de dos polsadors de sol·licitud de parada (amb confirmació lluminosa i sonora), que enviaran un avís al conductor per indicar que una persona amb mobilitat reduïda baixarà a l’estació següent.
  • S’han designat espais lliures de seients amb capacitat per a quatre passatgers amb cadira de rodes, dos en cada cotxe extrem del tren i prop de les primeres portes. Tots els espais reservats tindran sensors i disposen dels mateixos mecanismes i dispositius que les altres zones, com el botó de parada, el tirador d’emergència i l’intèrfon, situats a una altura que els posi a l’abast de les persones usuàries de cadira de rodes que ocupin l’espai reservat. Es col·locarà el símbol internacional d’accessibilitat de color groc al terra de l’espai reservat, amb la finalitat de reforçar-ne la senyalització i garantir l’ús preferent de l’espai.
  • El tren disposa de pantalles de vídeo situades sobre cada porta i d’altaveus per informar de la pròxima estació de manera visual i acústica. S’ha implementat també un sistema de bucle d’inducció magnètica al primer i l’últim cotxe per facilitar la comunicació a les persones amb implant coclear.

Per determinar les facilitats d’accés que cal implantar en els nous trens, s’han tingut en compte els criteris marcats pels tècnics d’Accessibilitat Universal de TMB mitjançant una maqueta del comboi a mida real, que ha servit per validar els diferents aspectes del disseny de l’exterior i de l’interior, des dels seients fins a les finestres, passant pel terra, les portes, els agafadors i les manetes. Les properes setmanes la visitaran els tècnics de les entitats de persones amb discapacitat per revisar-la.

Font: TMB